شناسهٔ خبر: 101955 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کاهش ۶ درصدی واردات در بهار ۹۴

مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری گفت: در بهار ۹۴ میزان ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد و ۱۲ میلیون و ۴۹۶ هزار تن کالا از مرزهای کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات ۶ درصد کاهش داشته است.

‌به گزارش «نماینده»،  فرامرز مداح بیان کرد: از مجموع کالاهای صادر شده، میزان یک میلیون و ۷۱۷ هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده‌ای از کشور خارج و میزان ۳۶۸ هزار تن از مرزهای جاده‌ای به کشور وارد شدند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع واردات و صادرات سهم جاده ۹.۵ درصد و سهم دریا ۹۰.۵ درصد است، اظهار داشت: از میان مرزهای جاده‌ای کشور، مرز بازرگان با سهم ۵۵ درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می‌رود؛ پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه با ۱۹ و ۱۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
مداح افزود: عملکرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می‌دهد در ۳ ماهه سال ۹۴، مرز بازرگان با ۲۳ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای دوغارون با ۱۲ درصد و آستارا با ۹ درصد قرار دارند.
مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات با بیان این که سهم کامیون‌های ایرانی در صادرات کالا ۵۹ درصد و در جابه‌جایی واردات کالا ۴۰ درصد بوده است، افزود: از مجموع کالاهای صادر شده بیشترین میزان به کشورهای افغانستان و ترکیه و از مجموع کالاهای وارد شده بیشترین میزان از کشورهای ترکیه و آذربایجان بوده است.
وی با اشاره به این که در مدت مذکور، ۷۰ هزار نفر مسافر توسط ۸ هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری وارد کشور شدند، افزود: در جابه‌جایی این مسافران سهم اتوبوس ۴۵ درصد، مینی‌بوس ۸ درصد و سواری ۴۷ درصد است.
همچنین تعداد ۸۴ هزار نفر توسط ۱۰ هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری از کشور خارج شدند که سهم اتوبوس ۴۶ درصد، مینی‌بوس ۴ درصد و سواری ۵۰ درصد بوده است.
مداح درخصوص آمار تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای کشور هم گفت: در مدت مذکور، بیشترین تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای دوغارون با ۳۶ درصد و بیله‌سوار با ۱۶ درصد بوده است.
وی اضافه کرد: از مجموع مسافران وارد شده به کشور ۳۲ هزار نفر مسافر خارجی و ۳۸ هزار نفر مسافر ایرانی بوده و از مجموع مسافران خارج شده از کشور ۳۶ هزار نفر مسافر خارجی و  ۴۸ هزار نفر مسافر ایرانی از مرزهای جاده‌ای کشور خارج شدند.

نظر شما