شناسهٔ خبر: 102293 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جایزه جهانی کتاب سال در راه تغییرات

محسن جوادی دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال از تغییراتی در شیوه برگزاری بیست و سومین دوره در صوت تصویب بودجه از سوی وزارت ارشاد خبر داد.

به گزارش «نماینده»، محسن جوادی دبیر جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از آغاز به کار دبیرخانه بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال خبر داد و گفت:‌ پیش از این در ایام نمایشگاه کتاب تهران اقدام به خرید منبع منتشر شده در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی توسط ناشران خارجی کرده بودیم.

وی ادامه داد:‌ در حال تشکیل گروه‌های داوری هستیم و ظرف روزهای آتی کار داوری آثار آغاز خواهد شد، ‌ البته به تعداد منابع جمع‌آوری شده افزوده خواهد شد.

جوادی در پاسخ به این پرسش که آیا در نمایشگاه‌های کتاب بین‌المللی نیز اقدام به خریداری و گردآوری آثار مرتبط برای داوری خواهید کرد، ‌ گفت:‌ معمولا در نمایشگاه‌هایی مثل فرانکفورت فروش انجام نمی‌شود، ‌ بنابراین معمولا‌ً در این نمایشگاه‌ها کار شناسایی انجام می‌شود، تا بعدا به صورت موردی کتاب‌ها خریداری شده و گردآوری شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته از نبود داور و افراد مسلط به حوزه‌های زبانی خاص سخن گفته شده آیا جایزه جهانی در این دوره نیز با کمبود داور و مترجم در برخی حوزه‌های زبانی روبرو است؟ گفت:‌ بله امسال نیز تقریبا‌ً چنین مشکلی وجود دارد، ‌ بنا داریم تا با تمهیداتی اینگونه کمبودها را جبران کنیم، ‌ برای نمونه از افرادی قابل اعتماد که غیرایرانی ولی متخصص در زمینه مورد نیاز هستند، ‌ بهره خواهیم گرفت. یکی از راه‌های شناسایی این افراد برگزیدگان دوره‌های گذشته است.

جوادی تصریح کرد:‌ زبان‌های سواحلی، ‌ ژاپنی و ترکی غیراستانبولی از جمله زبان‌هایی است که در آن‌ها داور و کارشناس مجرب بسیار اندک داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این ایده که آرشیوی از منابع ضد ایرانی و اسلام‌هراسی که در غرب علیه ایران منتشر شده است، ‌ در دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال گردآوری شود، ‌ هنوز پابرجاست و برنامه‌ای برای انجام آن دارید؟ گفت:‌ پیشنهاد برخی دوستان این بود که کتابخانه‌ای از منابع ضد ایرانی و ضدا اسلام گردآوری کنیم تا بتوان با پژوهش دقیق پاسخی متقن به این محتواها داد، ‌ اما هنوز اقدامی در این زمینه نشده است.

 جوادی با اشاره به برنامه‌هایی که برای برگزاری این دوره جایزه جهانی دارد، ‌ گفت:‌ برنامه‌هایی برای توسعه جایزه داریم، ‌ اما تا اندازه بسیاری تابع حمایتی است که وزارت ارشاد از نظر تأمین بودجه از جایزه خواهد کرد، ‌ یکی از برنامه‌ها برگزای جلسات نقد کتاب‌های برگزیده است، ‌ منتظریم تا وزارت ارشاد بودجه مراسم را تعیین کند تا ما نسبت به عملیاتی کردن تغییرات اقدام کنیم.

نظر شما