شناسهٔ خبر: 107693 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از خاطرات همسر رضا شاه (۲)

بی عفتی تمام در استخر کاخ سلطنتی و اعتراض هایی که شنیده نشد !

فرح که آمد یک تشکیلات بزرگتر از دربار درست کرد و اسم آن را گذاشت دفتر مخصوص ملکه فرح ...در این دفتر همه رقم آدم دیده می شد . مثلا خانم لیلی جهان آرا (امیر ارجمند) که می گفتند در مدرسه رازی همشاگردی فرح بوده است . این خانم نمونه یک زن بی بند و بار و آزاد هر نوع قید و بند بود ...

به گزارش «نماینده» تاج الملوک همسر اول رضا شاه و مادر محمد رضا شاه در خاطرات خود به نکات ارزنده ای از بی عفتی در کاخ فرزند خود اشاره می کند که مرور این موارد خالی از لطف نیست هر چند تاسف بار بوده و به خاطر آن که مجبوریم برای شناخت افرادی که روزگاری بر این مملکت حکم می راندند این خاطرات را بازخوانی کنیم پیشاپیش از مخاطبان عذرخواهی می نمائیم .

در بخشی از این خاطرات می خوانیم : فرح که آمد یک تشکیلات بزرگتر از دربار درست کرد و اسم آن را گذاشت دفتر مخصوص ملکه فرح ...در این دفتر همه رقم آدم دیده می شد . مثلا خانم لیلی جهان آرا (امیر ارجمند) که می گفتند در مدرسه رازی همشاگردی فرح بوده است . این خانم نمونه یک زن بی بند و بار و آزاد هر نوع قید و بند بود . کاخ را ملک شخصی خودش می دانست و گاهی اوقات ده پانزده بیست زن از کارکنان دربار و ندیمه ها و خدمه و دوستانش را لخت لخت می کرد و در استخر کاخ بدون هیچ گونه پوششی لخت مادرزاد شنا می کردند. من از این مطلب رنج می بردم و چون مایل نبودم روی فرح به من باز شود به خود او مستقیما چیزی نمی گفتم و به محمد رضا نق می زدم که این کارها قباحت دارد و چه بسا که کارکنان کاخ و دربار که این مناظر را می بینند موقع خروج از کاخ و در خانواده خود و در میان دوستان و آشنایان ماوقع بی عصمتی در کاخ را تعریف کنند و به پرستیز خانواده ما لطمه بخورد . اما محمد رضا هم تحت تاثیر این زن لیلی جهان آرا بود و فقط می گفت چشم . چشم ! هیچ کاری نمی کرد . یک بار آقای صاحب اختیار سرپرست خدمه های کاخ های سلطنتی به خانم امیر ارجمند گفته بود خانم این کار خوبیت ندارد که شما و دوستانتان لخت مادر زاد جلوی چشم باغبان ها و کارگران کاخ داخل استخر می روید و شنا و آب بازی می کنید . لیلی به جای آن که نصیحت این مرد ریش سفید را گوش کند به او گفت بگذار نگاه کنند (!) برای سو چشمشان خوب است !

نظر شما