شناسهٔ خبر: 115368 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: شمانیوز

ژن جلوگیری از پیری ساخته شد

پیری الیزابت پاریش، مدیرعامل یک شرکت بیوتکنولوژی بنام "بیو بیبا"، اولین شخصی است که تحت ژن درمانی جلوگیری از پیری قرار گرفت.

به گزارش «نماینده»، ماه گذشته، الیزابت پاریش، یک خانم ۴۴ ساله آمریکایی، ژن درمانی جلوگیری از پیری را دریافت کرد که این ژن عوارض جانبی پیری در انسان را از بین می برد مانند کم ماهیچگی (یا از دست رفتن و زوال توده ماهیچه‌های اسکلتی بدن به دلیل پیری) و آلزایمر یا همان از دست دادن حافظه. در این فرآیند، پزشکان یک ماده ژنتیکی را که حاوی پروتئین فولیستاتین و آنزیم تلومراز است و در ترمیم بافت های بدن انسان نقش موثری دارند، به بدن این خانم تزریق کردند.
تاکنون تحقیقات بسیار زیادی بر روی پروتئین فولیستاتین و آنزیم تلومراز انجام شده است. فولیستاتین پروتئینی است که باعث رشد عضلات می شود و تلومراز بخشی از کروموزوم هایی را تشکیل می دهد که "ساعت پیری" نام دارند. علی رغم آنکه دانشمندان تاثیر بسزای این دو ماده بر روی رشد سلولهای بدن را بخوبی می دانستند، اما تاکنون موفق به انجام آزمایش آن بر روی بدن انسان نشده بودند.
در سال ۲۰۱۲ دانشمندان با تزریق آنزیم تلومراز بر روی بدن یک موش به این نتیجه رسیدند که این آنزیم می تواند طول عمر موش را تا ۲ درصد افزایش دهد. با این وجود، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اجازه ی آزمایش این آنزیم را بر روی بدن انسان به محققان و دانشمندان خود نداد. به همین دلیل، آنها مجبور شدند این آزمایش را خارج از کشور  انجام دهند که این آزمایش بر روی خانم پاریش انجام شد.
خانم پاریش این آزمایش را که نشان دهنده تلاش انسان برای جلوگیری از پیری است را گامی مهم در پیشرفت انسان در دانش تلقی می کند.

نظر شما