شناسهٔ خبر: 122857 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

حق‌الناس نمایندگی کماکان بر دوش نمایندگان

جمیری43 رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدارشان با نمایندگان فعلی همگان را از بی‌حوصلگی در سال پایانی بر حذر داشتند و با یادآوری قانون مهمی مانند برنامه ششم بر ضرورت مورد توجّه دقیق قرار گرفتن آن تأکید کردند.

«نماینده»؛ عبدالکریم جمیری/ کمتر از سه ماه تا پایان مجلس نهم باقی مانده است و اکنون که اغلب نمایندگان محترم پس از شرکت در رقابتی خاطره‌ساز بر شکوه برگزاری انتخابات اخیر افزودند و تنور این بیعت دوباره با انقلاب را گرم نگه داشتند، فرارویشان آزمونی دیگر قرار گرفته است.

رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدارشان با نمایندگان فعلی همگان را از بی‌حوصلگی در سال پایانی بر حذر داشتند و با یادآوری قانون مهمی مانند برنامه ششم بر ضرورت مورد توجّه دقیق قرار گرفتن آن تأکید کردند. (۱)

هر چند با سیاستی که دولت در پیش گرفته و فعل غیر قانونی که قصد ارتکاب آن دارد، چیزی با عنوان برنامه ششم در مجلس نهم بررسی نخواهد شد، اما ضروری است نمایندگان محترم فارغ از اینکه مورد اعتماد مجدد مردم قرار گرفته‌اند یا توفیق خدمت در قوه مقننه از آنان سلب شده است، برای چند ماه باقیمانده با جدیت و همت تمام مابقی روزهای نمایندگی را با وظیفه‌شناسی سپری کرده و با حضور فعالانه در جلسات متعدد صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی از فرصت خدمت به مردم نهایت بهره را ببرند.

لایحه بودجه سالانه کل کشور در پسابرجام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مطمئناً سایر قوانین مطرح در دستور کار مجلس نیز بر سرنوشت چندین ساله مردم اثرگذار خواهد بود و هر نوع سهل‌انگاری در انجام وظایف نمایندگی، خیانت به آراء مردم محسوب می‌شود.

حق‌الناس مهمی که نمایندگان باید بر رعایت آن اهتمام داشته باشند، توجه به فرصت محدود نمایندگی است. رهبر انقلاب در یکی از دیدارهای سالانه با نمایندگان از عنوان «امانت» برای دوره مسئولیت نمایندگی سخن گفته و ادای این امانت را برای مسئولین واجب قطعی شرعی برشمرده بودند. ولی‌فقیه زمان ما ادای امانت نمایندگان را شناسایی و تلاش برای به سرانجام رساندن وظیفه می‌دانند و معتقدند از هر کس به اندازه توانش توقع می‌رود. (۲) بر همین اساس انتظار به‌حق از وکلای ملت قدرشناسی از مردم فهیم ایران با انجام درست وظایف محوله است.

نمایندگان دوره نهم قول‌های مطرح شده در چهار سال قبل و سوگند ابتدای نمایندگی را به یاد آورده و با انرژی روز اول نمایندگی روزهای پایانی را سپری کنند تا علاوه بر خداوند که ناظر اعمالشان است، مردم نیز شاهد فهیم بودن نمایندگان این دوره مجلس باشند.

فعالیت چشمگیر نمایندگان در روزهای باقیمانده، تهمت خمودگی و کسالتی که برخی بدخواهان به نمایندگان این دوره نسبت میدادند را خواهد زدود.

 الحمدلله مردم قدرشناس ایران علیرغم تمام مشکلات معیشتی و رکود فراگیر در کشور، همیشه به رسالت اصلی انقلابی خود به‌درستی عمل می‌کنند؛ اکنون که همین مردم با انتخاب‌هایشان منتخبینی را به مجلس دهم روانه کرده‌اند چه خوشایند است اگر نمایندگان فعلی که مورد اعتماد مجدد قرار نگرفته‌اند، از انواع کمک‌هایشان به منتخبین جدید دریغ نکنند و پس از فراموش کردن رقابت‌های قبل از انتخابات، به کمک فکری و مشورتی به آنان شتافته و با این عمل پسندیده جلوه دیگری از رشد فرهنگی کارگزاران نظام جمهوری اسلامی را به مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان به نمایش بگذارند.

مسلماً وقتی مردم این همدلی را بین مسئولین نظام مشاهده کنند که عرصه رقابت در انتخابات را پس از آن به رفاقت تبدیل کرده‌اند در درستی مسیری که بیش از سه دهه است پیموده‌اند استوارتر خواهند ماند و بر مبنای همین اعتماد که به کارگزاران خود پیدا می‌کنند، آنان نیز بیش‌ازپیش برای اعتلای فرهنگ جامعه‌شان تلاش خواهند کرد.

پی‌نوشت:

۱. بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس، ۶ خرداد ۹۴: «سال آخر مسئولیت، معمولاً در بخشی از اوقات خود دچار آفت بی‌حوصلگی است - مخصوص شما هم نیست؛ دولت هم همین‌جور است - آن آخر کار، یک حالت بی‌حوصلگی بهشان دست میدهد؛ ... دچار بی‌حوصلگی نشوید.»

۲. بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس، ۴ خرداد ۹۳: «آنچه در اختیار ماست امانت است، اداى این امانت هم واجب قطعى و شرعى است. و خداى متعال از ما سؤال خواهد کرد؛ هم درباره‌ى آنچه کردیم، هم درباره‌ى آنچه نکردیم؛ باید به این توجه داشته باشیم. ... این امانت را بایستى ادا کنیم؛ اداى امانت هم به این است که آنچه وظیفه‌ى ما است بشناسیم و در حد وسع - بیش از آن هم از ما نخواسته‌اند - و توان، براى آن تلاش کنیم و تا جایى که میتوانیم بدویم.»

نظر شما