شناسهٔ خبر: 130603 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نخست وزیر ترکیه:

آنکارا درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را پس نمی‌گیرد

ترکیه43 نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که آنکارا تصمیمی برای پس گرفتن درخواست عضویت در اتحادیه اروپا ندارد.

 به گزارش «نماینده» بن علی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که ترکیه در شرایط کنونی برنامه ای برای پس گرفتن درخواست عضویت در اتحادیه اروپا ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: بروکسل باید درک کند که غیر ممکن است امنیتش بدون آنکارا تضمین شود. ما تصمیمی برای پس گرفتن درخواست عضویت در اتجادیه اروپا نداریم.

نخست وزیر ترکیه گفت: اتحادیه اروپا باید درباره اقداماتی که انجام می دهد به خوبی فکر کند و تصور نکند که این اقدامات برای سرنوشت ما خواهد بود، بلکه این اقدامات برای سرنوشت آینده خود آنها مهم خواهد بود. آینده امنیت اتحادیه اروپا بدون ترکیه، غیر ممکن خواهد بود.

آنکارا رسما روند عضویت در اتحادیه اروپا را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است. از آن زمان تاکنون ترکیه تنها ۱۵ فصل از ۳۵ فصل مذاکرات با اتحادیه اروپا باز شده و در این مدت تنها یک فصل به پایان رسیده است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود اقدامات دولت ترکیه در سرکوب مخالفان و مظنونان دست داشتن در کودتای نظامی نافرجام ۱۵ جولای را محکوم کرده ولی درخواست اتریش برای متوقف کردن عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا با حمایت کافی روبرو نشده است.

علی رغم نگرانی های مربوط به حقوق بشر و آزادی مطبوعات در ترکیه، اتحادیه اروپا انتقاد چندان شدیدی نسبت به عملکرد دولت اردوغان نداشته است چرا که به همکاری آنکارا برای مقابله با موج مهاجران خارجی نیاز دارد.

سال گذشته بیش از ۱.۳ میلیون مهاجر وارد اروپا شده اند. این بحران موجب بروز اختلافات شدیدی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر راهکارهای مقابله با آن شده است.

نظر شما