شناسهٔ خبر: 142911 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

گفت‌وگو با معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

تغییرات دولت و مجلس مانع تصویب قانون رسانه

سیدهادی حسینی 43 تغییرات سیاسی مثل تغییر دولت‌ها و نگرش‌ها در مجلس، زمینه‌ساز شدند که این لایحه در اولویت نخست قرار نگیرد.

ماهنامه «نماینده» / «سیدهادی حسینی» معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه  نظام رسانه به دلیل گستردگی و کارکردهای فراوان و چندوجهی مسلماً فراتر از یک موضوع خاص است و نسبت به سایر موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اهمیت بیشتری دارد؛ به خبرنگار ماهنامه «نماینده» گفت: «فضای رسانه‌ای کشور ما چون مورد استفاده آحاد مردم قرار می‌گیرد نیازمند یک سازوکار جدی و یک قانون جامع است که این لایحه هم شامل بندها و آئین‌نامه‌های مختلف در حوزه رسانه مطرح شده بنابراین از آن به‌عنوان نظام جامع رسانه یاد می‌کنیم که یک امر لازم و ضروری برای این موضوع وسیع و گسترده به‌شمار می‌رود.»

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سؤال که چرا تا کنون در کشور ما نظام جامع رسانه به نتیجه نرسیده است، اظهار داشت: «دلیل به نتیجه نرسیدن این لایحه همین گستردگی فضای رسانه است. به هر حال نباید فراموش کرد که موضوعات و حساسیت‌های فروانی در این لایحه وجود دارد.»

وی در ادامه افزود: «در حال حاضر هر روز شکل رسانه‌ها تغییر می‌کند و اکنون وقتی صحبت از رسانه است پای رسانه‌های صوتی، تصویری، دیجیتال، مکتوب، غیرمکتوب به میان می‌آید بنابراین این چندوجهی بودن موجب شده تا کنون این لایحه به سرانجام نرسد.

حسینی با بیان اینکه صاحب‌نظران حوزه فرهنگ، هنر، فیلم، ادبیات، سیاست و... به این لایحه نظر دارند تصرح کرد: «نکته قابل توجه این است که در این لایحه برخی به رعایت احتیاط‌هایی معتقد هستند و برخی هم به نیاز فضاهای بازتر اعتقاد دارند اما جهت‌گیری‌ها و تغییرات سیاسی مثل تغییر دولت‌ها و نگرش‌ها در مجلس و بحث مختلف دیگر که در کشور به شکل مستمر ایجاد شده همواره زمینه‌ساز این موضوع شدند که این لایحه در اولویت نخست قرار نگیرد. به این معنا که روند کار به شکلی نبود تا برای اجرایی شدن آن همه همصدا شوند.»

وی با اشاره به اینکه در گذشته اقداماتی برای تصویب این لایحه صورت گرفته است، یادآور شد: «در این راستا هم قوانینی در حوزه رسانه وضع شده است که متأسفانه کامل نیستند به همین دلیل نام این لایحه را نظام جامع رسانه گذاشتیم.»

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: «در دوره آقای روحانی به این لایحه توجه شد، این لایحه مجدد بررسی شد. جلسات متعددی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد و سایر دست‌اندرکاران حوزه رسانه و مطبوعات برگزار شد و امیدوارم هرچه سریع‌تر این لایحه از دولت به مجلس برسد.»

حسینی افزود: «در این لایحه همه جوانب رسانه‌ها در نظر گرفته شده است و همه موادی که در آن ذکر شده از اهمیت بالایی برخوردار هستند. از نظر دولت هر آنچه که تصویب شود مهم است امیدواریم که این لایحه در صحن علنی مجلس مطرح و چالش‌های موجود در آن بررسی شود.»

این نماینده سابق در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: «نباید فراموش کرد همان‌طور که هر امری در نظام اجتماعی امروز نیاز به یک ضابطه، قانون و آئین‌نامه دارد و در واقع نیازمند یک سازوکار است، رسانه هم به این سازوکار و قانون‌مندی نیازمند است و مسئولان نباید از توجه به آن غافل شوند.»

نظر شما