شناسهٔ خبر: 146160 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان

نوای نواحی در دیار کریمان

آیین مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی ایران شب گذشته در تالار خواجه نصیر شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش «نماینده»، آیین مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه، با حضور سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید ملانوری، معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری کرمان، احمد صدری دبیر جشنواره، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و دبیر اجرایی جشنواره و جمعی از علاقه‌مندان به هنر موسیقی در تالار خواجه نصیر شهر کرمان برگزار شد.

این دوره از جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور هنرمندان ۲۱ استان کشور، از روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در محل میدان تاریخی گنجعلی‌خان کرمان گشایش یافت و به‌طور همزمان آثار آن در شهرستان‌های زرند، رفسنجان، بردسیر، انار، سیرجان، جیرفت، بافت، بم، نرماشیر، فهرج و ریگان اجرا شد. در مجموع ۵۵ اجرا در شهرستان‌ها و ۶۷ اجرا در کرمان طی این چهار روز صورت گرفت.

 بازگشایی نقاره‌خانه بازار وکیل پس از ۹۰ سال

همزمان با آغاز این جشنواره، نقاره‌خانه بازار وکیل این شهر تاریخی پس از ۹۰ سال تعطیلی دوباره بازگشایی شد.

شرکت‌کنندکان اصلی طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه، در بخش اصلی جشنواره در اتاق بازرگانی به اجرای آثار خود پرداختند و دیگر هنرمندان نیز در بخش جنبی و عمومی طی سه شب در پارک مادر شهر کرمان اجرا داشتند. در مجموع حدود ۲۰۰ نفر در جشنواره حضور داشتند.

 صدری: سطح اجراها و نوازندگی نسبت به دوره‌های قبل بالاتر بود

احمد صدری، دبیر جشنواره در این مراسم با ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره از جشنواره تصریح کرد: «خوشبختانه در این دوره سطح اجراها و نوازندگی نسبت به دوره‌های قبل فوق‌العاده بالاتر بود که این امر حاکی از اتفاقات بزرگ و مبارکی در حوزه موسیقی نواحی ایران است. امیدوارم همچنان شاهد ارتقای سطوح نوازندگی باشیم تا نوازندگان ما بتوانند در عرصه‌های جهانی کار خود را بهتر ارائه کنند.»

دبیر جشنواره یازدهم موسیقی نواحی ایران در بیان علل این رشد تصریح کرد: «یکی از عوامل این بود که هنرمندان حاضر اعم از خوانندگان و نوازندگان، احساس آزادی و رهایی بیشتری داشتند و تلاش کردیم روند جشنواره به شکلی پیش رود که آنها مجبور به حرکت یک مسیر ملودیک از پیش تعیین شده با قیدوبندهای معمول، نباشند. این رهاشدگی منجر به ارتقای کیفیت آثار ارائه شده در جشنواره شد و این حس به مخاطب نیز منتقل شده است.»

از دیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه، رونمایی از کتاب «منظومه‌خوانی»؛ جستار دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بود؛ اثری که به همت احمد صدری و صادق چراغی‌نظر، با همکاری بهنام شاه‌حسینی و امین صبحی و با حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و رادیو فرهنگ از سوی انتشارات آرون منتشر شده است. همچنین در این مراسم به‌طور نمادین از کم‌ سن‌ترین و مسن‌ترین هنرمند شرکت‌کننده به نمایندگی از هنرمندان حاضر با اهدای لوحی تجلیل شد.

در این مراسم بیانیه هیات انتخاب یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران قرائت شد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی به پایان می‌رسد که مبتنی‌بر برگزاری موفق ادوار گذشته  این رویداد فرهنگی؛ با کوله‌باری ازتجربه؛ میزبان دوباره حدود ۲۰۰ نفر از هنرمندان ارزنده فرهنگ‌های موسیقی مردمی اقصا نقاط کشورمان بودیم. برای برگزاری این رویداد با شکوه از چند ماه قبل برنامه‌ریزی کردیم، با متخصصان امر مشورت کردیم و در پرتو کارکشتگی کلیه همکاران محترم جشنواره چه در عرصه اداری و چه در بخش فنی؛ باز هم به کرمان آمدیم، صحنه‌گردانی کردیم و لذت ناب موسیقی‌های دلپذیر اقوام ایران را به مردم این خطه معظم چشاندیم.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «با این امید که چیستی و بایستگی جشنواره را به روشنی تبیین کرده باشیم؛ به ویژگی‌های یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران می‌پردازیم؛ در این دوره تلاش کردیم که رویکردی نو و محرک را محور اصلی جشنواره قرار دهیم و آن مقوله آفرینش ملودی توسط مجریان این‌گونه از موسیقی بود. گزینش این موضوع مبتنی‌بر تنوع‌طلبی مخاطب دنیای مدرن و نیاز طبیعی نو شدن و گستردگی هر منطقه صورت گرفت. گرچه ممکن است که مطرح کردن چنین بحثی، گونه‌ای از القای خارج از سنت باشد و در بد بینانه‌ترین حالت، القای جشنواره باشد؛ اما خلق ملودی‌های مبتنی و متکی بر سنت با تحریکی چنین می‌تواند اتفاق میمونی باشد و عطای جشنواره.»

به گفته مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، در این دوره از جشنواره ۱۲ نفر از پیشکسوتان، ۹ نفر از سازندگان سازهای کشوری و ۸ نفر از برگزیدگان جوان حضور داشتند و در حاشیه جشنواره، نمایشگاه ساز، کارگاه آموزشی و پژوهشی سازسازی و نمایشگاه کتاب نیز مهیای حضور بازدیدکنندگان بود.

در حاشیه مراسم افتتاحیه جشنواره نیز از علی کریم‌شجاعی، کهنسال‌ترین نوازنده نقاره در استان کرمان تجلیل و سپس نقاره‌خانه بازار کرمان با حضور مسئولان استان افتتاح شد.

برچسب‌ها:

نظر شما