شناسهٔ خبر: 177476 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کشورهای عربی با پذیرش نقش امنیتی و ترانزیتی ایران پاسخ منفی به اهداف کنفرانس جده دادند

راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است کشورهای عربی منطقه از زمانی که به نقش امنیتی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران پی برده‌اند، به ایجاد یک جبهه متحد علیه ایران پاسخ منفی داده و به سمت توازن در سیاست خارجی خود حرکت کرده‌اند.

به گزارش «نماینده»، احمد راستینه هفشجانی در خصوص نخستین حضور بایدن در منطقه با هدف ایجاد جبهه متحد عربی علیه ایران در کنفرانس جده که پیش از این برگزار شد، گفت: جو بایدن در حالی به منطقه غرب آسیا سفر کرد که با دو بحران جدی، تغییر نظم ساختار بین المللی و حرکت آن به سوی جهان چند قطبی و همچنین بحث به هم خوردن امنیت غذایی دنیا و تأمین انرژی مورد نیاز کشورهای اقتصادی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو است.

نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه از سوی دیگر، بایدن با بحران مشروعیت خود در آمریکا نیز مواجه است، عنوان کرد: آخرین نظرسنجی ها حاکی از کاهش شدید محبوبیت بایدن در آمریکا است از این رو دموکرات ها که بعد از ترامپ برای احیای چهره آمریکا در منطقه تلاش داشتند با بحران دیگری روبرو شده و نتوانسته اند چهره خود را بازسازی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکا در کنار تمام مشکلات خود باید امنیت رژیم صهیونیستی را نیز تأمین کند، اظهار کرد: این در حالی است که تلاش چندین ساله آمریکا بر این بود که یک امنیت پایدار برای رژیم اسرائیل شکل دهد اما با شکست نقشه آنها برای تشکیل جبهه تکفیری علیه جمهوری اسلامی و کاهش قدرت منطقه ای ایران، سبب شد امروز اسرائیل در تنگنای امنیتی باشد و مشروعیت این رژیم بیش از پیش زیر سوال رود.

راستینه هفشجانی در ادامه با بیان اینکه در این شرایط جو بایدن آخرین راه را متحد کردن کشورهای عربی منطقه علیه ایران دیده است، یادآور شد: از این رو برای نخستین بار بعد از ریاست جمهوری خود به منطقه سفر کرد و با برگزاری کنفرانس جده در تلاش است جبهه متحد عربی علیه ایران شکل دهد و این از همان دست پروژه هایی است که در گذشته نیز انجام شده و شکست خورده بود.

رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال بختیاری در ادامه با تأکید بر اینکه کشورهای عربی می دانند بدون حضور جمهوری اسلامی ایران تأمین امنیت منطقه امکان پذیر نیست، عنوان کرد: امروز جبهه مقاومت نقطه قابل اتکا برای حمایت از حقوق مستضعفین بوده و سیاست رئیسی برای ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه به خوبی نتیجه داده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ترانزیت در منطقه به خصوص در حوزه انرژی بدون حضور ایران امکان پذیر نیست از این رو کشورهای عربی به خصوص حوزه خلیج فارس به سمت توازن سیاست خارجی خود رفته و همه تخم مرغ ها را در سبد آمریکایی ها قرار نمی دهند و نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را می پذیرند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه سفر بایدن به منطقه نقطه شکست دیگری برای سیاست های آمریکا بود، خاطرنشان کرد: ایران مهم ترین ابزار حفظ امنیت کشورهای عربی است لذا آنها به ایجاد یک جبهه متحد عربی علیه ایران پاسخ منفی داده اند. امروز کشورهای عربی همه به این نتیجه و جمع بندی رسیده اند که قدرت جمهوری اسلامی ایران هر روز رو به گسترش بوده لذا با توجه به مؤلفه های پایدار جمهوری اسلامی ایران است که ناگزیرند ما را به رسمیت بشناسند.

نظر شما