شناسهٔ خبر: 41156 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

بایسته های سیاست ورزی انقلابی

ایران آمریکا 1 در این مجال کوتاه به سه گانه ای در شرح یکی از مفاهیم وارد شده در ادبیات سیاسی جهان، یعنی شاخص «طاغوت» توسط خمینی کبیر توجه میکنیم.

نماینده - مسعود ندافان؛ این روزها عصر روح الله (ره) است، عصر مردی که برای همیشه جاودانه باقی خواهد ماند.

در این مجال کوتاه به سه گانه ای در شرح یکی از مفاهیم وارد شده در ادبیات سیاسی جهان توسط خمینی کبیر یعنی واژه یا شاخص «طاغوت» توجه می کنیم:

 

نخست

امامپس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، شخصیت با صلابت امام خمینی (ره) و اصول حاکم بر انقلاب  اسلامی در برابر حمله و هجمه گسترده عناصر داخلی مانند منافقین، لیبرال ها، کمونیست ها و قدرت های بزرگی جهانی مانند آمریکا، انگلیس و شوروی قرار گرفت. تمام تلاش این افراد برای خارج کردن قطار انقلاب  اسلامی از مسیر اصلی با شکست مواجه شد، دلیل اصلی این شکست ها به زعم تحلیل گران خارجی، قدرت رهبری امام خمینی (ره) بود. آنان خوب می دانستند که پیرمرد جماران چشم همه ایرانیان است. امام خمینی (ره) با حمایت مردم در بسترسازی برای انقلاب اسلامی بارها دشمنان این نظام را وادار به عقب نشینی کرد؛ ایشان مردی آینده نگر برای روزهای سخت نظام اسلامی بودند و در ترسیم الگوی مدیریتی برای جمهوری اسلامی از ترتیباتی سخن به میان می آوردند که کاربست و اقدام آگاهانه به این راهکارها در همه زمان ها مسلما انقلاب اسلامی را از تنگناهای پیش رو می رهاند.

 

 

 

دوم

وزارت خارجهسیاست خارجی و مناسبات دیپلماسی همواره از حوزه های کلان و مناقشه آمیز سیاست گذاری هر واحد سیاسی پویا در نظام بین المللی محسوب می شود، سیاست خارجی نمود عینی و بازتاب معناگرایانه ای از مناسبات قدرت داخلی و رهیافت اندیشه ورزی سیاسی بزرگان آن واحد سیاسی است و سیاست خارجی کارزاری برای تقابل اندیشه های متضاد است.

 

اصول سیاست خارجی و بایسته های سیاست ورزی در نظام فکری امام خمینی (ره) در فضای متکثر قدرت های جهانی، مبتنی بر همگرایی برداشت های اصیل اسلامی و هویت ملی است که در مختصات مفهومی و نظری در سیاست ورزی انقلابی حضرت روح الله (ره) جمع می شود؛ برآیند و ماحصل آن در سه محور و مفهوم یعنی ایستادگی در برابر استعمار، استبداد و استعباد است.

 

امام خمینی (ره ) با بیان این شیوه مبارزه برای جهانیان از نقشه راه کشورهای غربی پرده برداشته است، این عملیات فریب جهانی در سه لایه اجرا می شود و همپوشانی عملی بسیار بالایی را داراست. جمهوری اسلامی ایران در این راستا با جهان بینی توحیدی و نظام سازی شیعی – ایرانی طلیعه دار این مبارزه است.

 

در سطح مفهومی امام خمینی (ره) در اوایل نهضت این گونه از دولت های  استعماری یاد می کند «دولت های استعمار طلب، دولت هایی که می‌خواهند ذخایر مسلمین را ببرند، با وسیله‌های مختلف، با نیرنگ های متعدد، دول اسلامی را، سران دول اسلامی را، اغفال می‌کنند. گاهی به اسم شیعه و سنی اختلاف ایجاد می‌کنند»۱ و سطح فعالیت های آنان را نیز گسترده می دانند که مهم ترین آن در مسائل فرهنگی است و ایشان می فرمایند : «دست استعمار توی فرهنگ ما کارهای بزرگ می‌کند؛ نمی‌گذارد جوان های ما مستقل بار بیایند؛ نمی‌گذارد در دانشگاه جوان های ما درست رشد بکنند. اینها را از بچگی یک طوری می‌کنند که وقتی بزرگ شدند، اسلام هیچ  و آنها همه چیز»۲.

 

مهم ترین قسمت این استعمارزدایی و ایستادگی در عرصه سیاست خارجی  قبل از انقلاب اسلامی، مخالفت علنی امام خمینی (ره) با لایحه کاپیتولاسیون است که آن را « سند استعمار» می خوانند۳ و پس از پیروزی انقلاب نیز این ایستادگی در برابر استعمارگران که در راس آن آمریکا قرار دارد به وضوح قابل مشاهده است. در تفکر امام خمینی (ره) دولت های غاصب اگر نتوانند رفتارهای استعماری خود را در عرصه سیاست خارجی محقق کنند، روی به استبداد داخلی می آورند که هدف غایی آنان در این خط سیری به استعباد مردم آن جامعه ختم می گردد. امام در محکمات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایستادگی در برابر این محور شرارت – استعمار، استبداد و استعباد – را اساسی ترین کارویژه می داند و این سلوک رفتاری را برای همه جهانیان تجویز می کند.

 

سوم

اوباماطراحی اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی برخاسته از شالوده و بنیان های تفکری حضرت امام خمینی (ره) می باشد و این رهیافت که درک صحیحی از واقعیت های اسلامی – ملی است، به منزله مهم ترین و اصلی ترین منبع رسمی در تصمیم گیری های خرد و کلان سیاست خارجی کشورمان محسوب می گردد؛ بنابراین چارچوب و سلوک رفتاری مسئولان جمهوری اسلامی باید در راستای این گفتمان صورت بندی گردد تا ماحصل آن عزت ایرانی در پهنای بین المللی باشد.

 

گفت و گو های اخیر دستگاه دیپلماسی کشورمان با آمریکا را نیز باید از این منظر و زاویه دید قضاوت کرد که انباشت تجربه حکومت ورزی ما در این سه دهه نشان داده است که آمریکا هموارد در صدد براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و حتی از تحریم دارو برای بیماران ایرانی نیز اجتناب نکرده است و در سیاست اعلامی و اعمالی خود بارها جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرده است و همان سه گانه معروف استعمار، استبداد و استعباد را برای مردم ایران در نظرگرفته است. بنابراین مسئولین قوه مجریه و وزارت خارجه باید هوشیارانه و آگاهانه و به دور از ذوق زدگی و ضعف در برابر آنان قرار گیرند و بدانند که صداقت آمریکایی سراب و دروغی بیش نیست ...

 

پی نوشت:

  1. صحیفه نور، جلد اول، صفحه ۳۷۴
  2. صحیفه نور، جلد اول، ۳۹۰
  3. صحیفه نور، جلد اول، ۴۱۲

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۰۸-۱۷ ۱۲:۳۲ 0 1

    عالی بود
                                

نظر شما