شناسهٔ خبر: 44771 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

در ۳۳ سال گذشته چه اتفاقی افتاده است ؟!

وقتی هاشمی آمریکا را شیطان بزرگ می دانست

آیت الله هاشمی ۳۰دی ماه سال ۱۳۹۲ در تقویم رسمی کشور ثبت شد . در این روز ایران به صورت داوطلبانه غنی سازی ۲۰ درصد را تعلیق و چشم به اجرای تعهداتی دوخت که آمریکا و کشورهای اروپایی متعهد به انجام آن شده اند.

نماینده - ۳۰دی ماه سال ۱۳۹۲ در تقویم رسمی کشور ثبت شد . در این روز ایران به صورت داوطلبانه غنی سازی ۲۰ درصد را تعلیق و چشم به اجرای تعهداتی دوخت که آمریکا و کشورهای اروپایی متعهد به انجام آن شده اند. به هر حال مرور تاریخ می تواند نشان دهد که این چشمان منتظر و در عین حال نابینا به دیدن اجرای تعهدات دول غربی روشن خواهد شد یا نه ولی تاریخ به کرات نشان داده است که این گونه نیست و نخواهد بود و ملتی که به دشمنان اعتماد کند و چشم به عنایت آنان بدوزد ناامید خواهد شد ...

قطع نظر از این استدلال که ممکن است برخی آن را نپذیرند به تاریخ رجوعی دگرباره می کنیم و پلی به ۳۳ سال پیش می زنیم .

۳۳ سال پیش درست در روز ۳۰ دی ۱۳۵۹ و پس از مذاکرات چند ماهه میان ایران و آمریکا و با میانجیگری الجزایر جاسوس های آمریکایی که ۴۴۴ روز بود اسیر ملت ایران بودند آزاد شدند.

یک روز پس از آزادی جاسوس ها آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی تحلیلی از روند مذاکرات ارائه کرد که قابل تامل است و عبرت آموز !

برای دوری از اطاله کلام نکات مطرح در سخنان مبسوط آیت الله هاشمی را تیتروار مورد اشاره و مداقه قرار می دهیم ؛

۱-از دولت باید تشکر کرد که بسیار ماهرانه وهوشیارانه در پیاده کردن مصوبات مجلس و با نهایت هوشیاری در مقابل رندی های طرف مذاکره و با ملاحظه همة جهات که نگذارد آنها با همة شیطنتی که دارند و در این مذاکرات احساس شد واقعاً شیطان بزرگ هستند و آنقدر شیطانند که در پاکنویسی و ماشین کردن یک سند حتی کلمه حساسی را می اندازند که اگر از زیر چشم بازبین ها دررفت یک کلاه بگذاردند دولت هوشیار و انقلابی مسلمان ما همان طور که از یک مسلمان آگاه انتظار میرفت درست برخورد کرد واین مصوبه را خوب اجرا کرد.

۲-من میخواهم بگویم این عمل انقلابی در تاریخ از بزرگترین اقدامات سازنده تاریخ است.

۳-ما البته در این جریان ممکن است این جا و آن جا و در رابطه با خرید بعضی از اجناس ودر رابطه با بعضی از دولت ها یک خسارت های جزئی مادی برده باشیم انقلاب هم همین است البته اینگونه تخریب ها برای مقابله با یک شیطان بزرگ یا کوچک در پیش است. گرچه همین جا با تحلیل عمیقتر باید بگوئیم ما منافع اقتصادی بسیار زیاد برده ایم و خواهیم برد.

۴-ما متوجه شدیم که باید روی پای خودمان بایستیم، ملت ما متوجه شد که در حرکت انقلابی خودش نیاز به ریاضت دارد و بدون ریاضت نمی شود

۵-امریکا هیچ ملاحظه نکرد دنیا بداند و میداند همه اقمارش را به کار گرفت اقمار اروپائی، آسیائی، اقمار مسلمانش و مسیحی اش و حتی سوسیالیستش را به کار گرفت برای اینکه ما را شکست بدهد و نتوانست. نه محاصره اقتصادی مؤثر شد آنچنان که میخواست و نه حمله نظامی که در طبس رسوا شد مؤثر شد و نه حتی جنگ عراق

۶-خداوند از همین مجرای باریک و از همین دروازه جاسوسخانه آمریکا راه را به سوی قدس برای ما گشوده است.

از سخنرانی بسیار مبسوط هاشمی به این ۶ بند اکتفا می کنیم و دوستان برای مطالعه کامل این سخنان می توانند به سایت مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ، مشروح مذاکرات مجلس در روز ۱ بهمن ۱۳۵۹ مراجعه کنند.

به هر حال آیت الله هاشمی به صراحت می گوید مذاکرات نشان داد آمریکا  واقعا و چنان چه امام خمینی بر آن تاکید داشتند شیطان بزرگ است ، هاشمی یکی از توطئه های آمریکا برای فریب تیم مذاکره کننده ایران را مثال می زند و از آن نکته ای که گفته شد را استنباط می کند و در عین حال می گوید خدا را شکر تیم مذاکره کننده – به ریاست بهزاد نبوی – چنان چه از یک مومن انتظار می رود فریب نخورد ! هر چند تاریخ و گذر زمان نشان داد که آمریکا در این مورد نیز سر تیم مذاکره کننده ایران کلاه گذاشته بود ولی نفس استدلال آیت الله هاشمی مورد نظر ما است که می گوید مذاکرات نشان داد آمریکا واقعا شیطان بزرگ است ...

از سوی دیگر هاشمی که امروز تسخیر سفارت آمریکا را به سخره می گیرد و مخالفت خود را با این حرکت تاریخی که امام امت از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کردند به صورت رسمی و علنی اعلام می کند آن روزها سخن دیگری می گفت ؛ نقطه عطف تاریخ ، از اقدامات سازنده تاریخ و ...که فواید زیادی نصیب ملت ایران کرد از تعابیری است که هاشمی از آنها برای تائید اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بهره می گیرد .

هاشمی پیش از آنکه شعار راه قدس از کربلا می گذرد علنی و همه گیر شود شعار راه قدس از تسخیر سفارت آمریکا می گذرد را مطرح می سازد و چنان پرشور از دشمنی با آمریکا و فواید آن سخن می گوید که کسی را گمان بر این نمی افتد که او ۳۳ سال بعد سردمدار مذاکره برای برقراری ارتباط با آمریکا شود !

از نکات پیش گفته می گذریم و به زمان حال می رسیم ...به راستی در ۳۳ سال گذشته چه اتفاق افتاده است که امروز به همان دشمنی که به گفته هاشمی بارها نشان داده است شیطان بزر گ است اعتماد می کنیم ؟!

اقدامات اعتماد ساز آمریکا در طول سالیان متمادی پس از انقلاب چه بوده است که عده ای را به این نتیجه رسانده است ؟!

به یکی از این اقدامات اشاره می کنیم تا ابهامات برطرف شود...در حالی که ایران از روز ۳۰ دی برای نشان دادن حسن نیت خود جهت رابطه حسنه با غرب و ...غنی سازی ۲۰ درصد را تعلیق کرد همزمان آمریکا با همکاری تروریست ها دبیرکل سازمان ملل را تحت فشار قرار داد که دعوت از ایران برای حضور در ژنو-۲پس گرفته شود و چنین نیز شد !

همزمان تایمز به دو رویی آمریکا در قبال ایران اشاره کرده و نوشت : دیروز سیاست چماق و هویج  اوباما درباره ایران نمایان شد آمریکا از طرفی از تهران به خاطر تعلیق بخشی از برنامه هسته ای تشکر کرد و از طرف دیگر با موفقیت برای بازپس گیری دعوت ایران به ژنو-۲ در پشت صحنه بازی کرد !

لس آنجلس تایمز هم نوشت : در حالی که دولت ایران توافق ژنو را گشایش در اقتصاد معرفی می کند آمریکا از تداوم تحریم های فلج کننده سخن می گوید و نخست وزیر کانادا نیز در اسرائیل خواستار ادامه تحریم های ایران می شود.

از طرف دیگر نیز همزمان با اجرای توافق ژنو اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با نیویورکر با صراحت می گوید : بر اساس محاسبات استراتژیک مذاکرات هسته ای جواب نمی دهد و شکست می خورد !

اکونومیست هم با استفاده از کدهای فراوان اینگونه استدلال می کند که : احتمال توافق بلند مدت هسته ای میان ایران و غرب اندک است ...

به هر حال در ۳۳ سال گذشته اتفاق تازه ای در جهت حسن ظن به آمریکا روی نداده است و بر عکس دلایل فراوانی برای ادامه این دشمنی ها بر سبد استدلال های ملت ایران افزوده شده است که تکرار آنها شاید ملال آور باشد جنگ...ترور دانشمندان هسته ای...حمایت از گروه های تروریستی از منافقین گرفته تا ریگی ...تحریم های به گفته آمریکا کمرشکن و فلج کننده...تهدیدهای نظامی و اقتصادی و با همه اینها چرا باید به دشمنی که برای نابودیمان شمشیر کشیده است اعتماد کنیم ؟!

آنانی که خاطرات هاشمی برایشان سند قطعی انقلاب است به این سخنان نگاهی دگرباره بیندازند ...شاید گفته شود انسان از دیروز تا امروز تغییرات زیادی را تجربه می کند ولی این استدلال در هر زمینه ای معتبر باشد در باره هاشمی نیست چرا که همه خاطرات هاشمی مستند به دهه ۶۰ است و هاشمی به اعتبار دهه ۶۰ و سوابق مبارزاتی خود امروز سرپا ایستاده و مخالفانش را قلع و قمع می کند و از سوی دیگر اگر سخنان آن روز هاشمی اعتبار ندارد چرا خاطرات او در زمینه رابطه با آمریکا و نظر امام خمینی در مورد شعار مرگ بر آمریکا که جز او شاهد دیگری نیز ندارد باید اعتبار داشته باشد ...

در این زمینه سخن بسیار است ولی به یکی از فرمایشات امیرالمومنین علی (ع) بسنده می کنیم که فرمودند : به خدا سوگند به هيچ قومى در خانه ‏هايشان تاخت نياوردند مگر آنكه زبون خصم گشتند. شما نيز آن قدر از كارزار سر بر تافتيد و كار را به گردن يكديگر انداختيد و يكديگر را نصرت نداديد تا هر چه داشتيد به باد يغما رفت و سرزمينتان جولانگاه دشمنانتان شد...

چه زیادند عبرت ها و چه قلیلند عبرت گیرندگان...

نظر شما