شناسهٔ خبر: 51037 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

قطار شهری تبریز در آستانه افتتاح

مهندس پشمینه آذر تاکید کرد: با ورود اولین واگن های قطار شهری به تبریز، فاز اول خط یک پس از طی مراحل فنی و انجام تست های لازم، به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش نماینده ؛مهندس صادق پشمینه آذر در توضیح مشخصات مترو تبریز خاطرنشان کرد: خط یک قطار شهری، به طول ۱۷.۲ کیلومتر، در سه فاز طراحی شده و شامل ۱۸ ایستگاه و دو پایانه ابتدایی و انتهایی است.

 وی با بیان این که هر یک از فازهای سه گانه خط اول قطار شهری، در قالب شش ایستگاه مطالعه و اجرا شده و فاصله ایستگاه ها از یکدیگر طبق استاندارهای جهانی، ۹۰۰ متر است، گفت: ایستگاه های ائل گلی، سهند، امام رضا (ع)، خیام، ۲۹ بهمن و استاد شهریار، شش ایستگاه مربوط به فاز نخست خط اول را تشکیل می دهند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز ادامه داد: سایر فازهای قطار شهری، با عبور از خیابان اما خمینی (ره) ادامه داشته و از طریق چهارراه محققی به قونقا و از این محل، به خیام و در نهایت به شهرک نور ختم می شود.

مهندس پشمینه آذر همچنین با بیان این که در خط یک متروی تبریز با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر، تنوع مقاطع در اجرای قطار شهری، مشهود است، اضافه کرد: در این راستا، نوع ایستگاه ۱ همسطح با خیابان، ایستگاه های ۲، ۳ و و ۴ به صورت تونل نیمه عمیق، ایستگاه ۵ و ۶ ارتفاعی و ایستگاه ۷ شامل تونل عمیق است.

وی اظهار داشت: از مجموع ۱۷.۲ کیلومتر خط یک قطار شهری، حدود ۸کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده حفاری آن در عمق حدود ۱۰ الی ۲۷ متری زمین، با دستگاه حفار  TBM  در دستور کار قرار گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز همچنین با اشاره به تمهیدات بازدید و تعمیر از قطار شهری گفت: به این منظور خط یک قطار شهری تبریز دارای دو پایانه «ائل گلی» در ابتدای مسیر و «لاله» در انتهای مسیر است. پایانه ائل گلی با وسعت پنج هکتار، در منطقه ائل گلی تبریز احداث گردیده و به عنوان توقفگاه و محل بازدید روزانه جهت شستشوی واگن ها و تعمیرات نیمه سنگین در نظر گرفته شده است. همچنین پایانه لاله  با ۱۴ هکتار وسعت، در منطقه لاله تبریز احداث شده و جهت تعمیرات سنگین –شامل تعمیرات سنگین، دوره ای و اساسی واگن ها- سالن توقفگاه و بازدید روزانه در نظر گرفته شده است.

مهندس پشمینه آذر تاکید کرد: با ورود اولین واگن های قطار شهری به تبریز، فاز اول خط یک پس از طی مراحل فنی و انجام تست های لازم، به بهره برداری خواهد رسید.

وی در پایان کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در منابع انرژی را از جمله مزایای مترو خواند و افزود: توجه به مسائل زیست محیطی با کاستن از حجم شبکه حمل و نقل آلوده کننده، صرفه جویی در هزینه درمان و نظافت ناشی از هرگونه آلودگی و کاهش آمار تصادفات خودرویی شهری و جاده ای حومه از مزایای توسعه قطار شهری است

 

برچسب‌ها:

نظر شما