شناسهٔ خبر: 51050 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

محسن رضایی:

اقتصاد مقاومتی مکمل دیپلماسی انقلابی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی ضلع سوم منظومه اقتصاد جمهوری اسلامی است، گفت: ‌اقتصاد مقاومتی مکمل دیپلماسی انقلابی است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس محسن رضایی دقایقی پیش در همایش کشوری اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درون‌زا در جمع دانشجویان اتحادیه جامعه اسلامی سراسر کشور و دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یکی از سیاست‌های مهم اقتصادی است که رهبر معظم انقلاب در ۱۵ سال اخیر به آن اهتمام ورزیده است.

رضایی افزود: سند چشم‌‌انداز ایران ۱۴۰۴ و سیاست‌های اصل ۴۴ دو سند مکمل اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی با این دو ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی ادامه داد: چشم‌انداز بیشتر اهداف آرمانی اقتصاد مقاومتی را معرفی کرده و سیاست‌های اصل ۴۴ حدود و قلمرو مسئولیت‌های بخش‌های دولتی و مردمی را علامت‌گذاری کرده است و بیشتر از قواعد صحبت می‌کند.

رضایی تصریح کرد: اگر مردم در برابر تحریم‌ها مقاومت کنند و تحریم‌ها برداشته شود همانند سال‌‌های گذشته دشمنان را منزوی می‌کنیم و این باعث می‌شود یک بسیج سوم و جهاد سوم در ایران شکل بگیرد.

وی ادامه داد: جهاد سوم ما این است که اقتصاد ایران به شکوفایی برسد و با جهاد اقتصادی ما باید تحریم‌ناپذیر شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی می‌گویند اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومت مردم در مقابل فشارهای بیرون اما این اقتصاد ریاضتی است و اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومت اقتصاد و در برابر همه اسراف و تبذیر و زندگی گدایی تربیت کردن جهاد اقتصادی باید صورت گیرد.

وی تأکید کرد: برای اقتصاد مقاومتی از یک طرف اقتصاد کشور باید شکوفا شود و از طرف دیگر باید مقاوم شود.

رضایی با بیان اینکه چرا اقتصاد ما مقاوم نیست، تصریح کرد: بیش از ۲۰ سال است که رهبر معظم انقلاب می‌گوید که تکیه ما تنها بر روی مسئله نفت نباشد و تکیه بر روی نفت اقتصاد ما را تحریم‌پذیر کرده است.

وی با اشاره بر اینکه اقتصاد مقاومتی بدون فرهنگ امکان‌پذیر نیست، افزود: فرهنگ اقتصادی، جهاد اقتصادی و رفتارهای اقتصادی همه مباحث فرهنگ اقتصادی هستند که اگر نباشند اقتصاد مقاومتی صورت نمی‌گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی تحریم‌ناپذیری است، خاطرنشان کرد: مهم‌تر از مسئله تحریم‌ناپذیری این است که اقتصاد ایران را به شکوفایی برسانیم.

وی با بیان اینکه تورم مالیات غیرمشروع است، عنوان کرد: چرا بعد از گذشت ۳۵ سال از انقلاب مسئله تورم هنوز حل نشده است.

رضایی ادامه داد: تورم یکی از میراث‌های رژیم شاه است که همینطور وارد زندگی ما شده است و اینها دردهایی است که باید حل شود تا اقتصاد ایران به شکوفایی برسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: اقتصاد مقاومتی به دنبال تحریم‌ناپذیر ساختن اقتصاد ایران است ولی حالا که تحریم شده‌ایم باید تحریم را تبدیل به فرصت کنیم تا دشمن از تحریم کردن پشیمان شود.

وی در خصوص ابوطالبی گزینه پیشنهادی دولت تصریح کرد: آقای ابوطالبی را که دولت پیشنهاد کرده بود با مقاومت مقامات آمریکایی مواجه شده است و امیدوارم دولت بر روی گزینه خود پافشاری کند.

رضایی در خصوص مذاکرات ایران خاطرنشان کرد: این مذاکرات موفق بود اما بهتر از این می‌شد این مذاکرات را پیش برد.

وی با بیان اینکه یکی از شروط ما برای این مذاکرات می‌توانست خلع سلاح شیمیایی و میکروبی رژیم صهیونیست باشد، افزود: مقامات ما باید در برابر زیاده‌خواهی و بی‌‌احترامی مسئولان آمریکایی با صلابت و قدرت وارد شوند.

وی ادامه داد: اگر مذاکرات شکست هم بخورد اما باز هم ما پیروز بیرون می‌آییم چون سر جای خود برمی‌گردیم اما در مقابل دست دشمن را برای همگان رو کرده‌ایم و مردم دشمن واقعی را می‌شناسند و وحدت بیشتری پیدا خواهند کرد.

وی درپاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه تنها منبع اقتصادی ما نفت است و روزی به پایان می رسد، گفت: صندوق توسعه ارزی چند سالی است که تشکیل شده است و درآمدهای حاصل از نفت به آنجا می رود و به جای هزینه خرج سرمایه‌گذاری می‌شود.

رضایی در ادامه تأکید کرد: ما باید خام‌فروشی را قطع کنیم و تبدیل به فرآورده‌سازی و اشتغالزایی کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه پیاده کردن اقتصاد مقاومتی نیاز به مدیریت جهادی دارد، اظهار داشت: دانش مدیریت جهادی وجود دارد و اگر این دانش آموزش داده شود و توسعه پیدا کند اقتصاد مقاومتی هم تحقق خواهد یافت.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی می‌خواهد مردم را وارد اقتصاد کند لذا کسب و کارهای خانگی و روستایی باید رونق پیدا کند تا اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد.

رضایی در خصوص انصراف افراد از یارانه‌ها تصریح کرد: حدود ۸-۷ میلیون نفر از یارانه انصراف داده‌‌اند و دولت می‌‌تواند این مقدار پول را در جهت اشتغال و تولید و رونق جامعه به کار ببرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا راهی برای بازگرداندن ارزش پول ملی وجود دارد یا خیر، افزود: وقتی در اقتصادی قیمت‌ها بالا رود دیگر ارزش پول سر جایش برنمی‌گردد اما می‌شود قیمت‌ها را تثبیت کرد که پول از این بیشتر تضعیف نشود.

این مقام مسئول در خصوص اینکه چگونه می‌شود تحریم به فرصت تبدیل شود، گفت: با مردمی کردن اقتصاد کشور می‌توانیم تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم.

وی با بیان اینکه رکود تورمی یک پدیده ترکیبی است افزود: رکود تورمی به این معناست که بیکاری و تورم با هم وجود دارد و در حال حاضر نرخ آن بالاست و به صورت مضاعف زندگی مردم را تحت فشار قرار می‌دهد.

رضایی در پایان راه حل رکود تورمی را انضباط مالی دانست و گفت:‌اگر دولت انضباط مالی را رعایت کند مشکل رکود تورمی نیز حل خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما