شناسهٔ خبر: 51059 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پایتخت صاحب بیمارستان جامع می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تشدید نظارت بر داروخانه‌ها از ساخت بیمارستان جامع (سوختگی،قلب و پیوند) در پایتخت خبر داد و گفت: معضل بهداشتی پایتخت با تشکیل ستاد شورای راهبردی استان تهران برطرف می‌شود.

به گزارش نماینده ؛ به نقل از تسنیم، علی‌اصغر پیوندی در نخستین نشست خبری خود به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: در سال جدید اتفاقات خوبی رخ داد تا مشکلات حوزه سلامت کمتر شود و در ماه‌های آینده شاهد افزایش رضایتمندی مردم خواهیم بود. بر این اساس با ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت که دارای ۱۴ بند طلایی هستند می‌طلبد دولت و مجلس و همه ارگان‌های مرتبط سلامت برای اجرا و تحقق ابلاغ رهبر معظم انقلاب با تبیین برنامه‌ها این سیاست‌های کلی سلامت را اجرایی کنند.

* پوشش بهداشتی ۴۸ درصد تهرانی‌ها با دانشگاه شهید بهشتی

وی با اشاره به اینکه ۴۸ درصد پوشش بهداشتی، آموزشی، پژوهشی و درمانی جمعیت تهران با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، عنوان کرد: این جمعیت بالغ بر ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که ما با ۱۷ مرکز درمانی و بیمارستان، ۱۲ دانشکده، بیش از ۱۲ هزار دانشجو، ۱۳۰۰ عضو هیئت علمی و در نهایت با ۱۶ هزار پرسنل در این حوزه‌ها خدمت می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در سال ۹۲ با وجود تغییر مدیریتی در این دانشگاه با همت مدیران دیگر اهداف دانشگاه گام به گام پیش رفت و بر این اساس در رتبه تحول اداری در جشنواره رجایی رتبه نخست را کسب کردیم و در حوزه پژوهش در پایگاه جهان اسلام رتبه دوم کسب کردیم البته رتبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دنیا ۸۸۵ است.

* اعلام برنامه‌ها کمتر ولی مفیدتر

پیوندی تصریح کرد: ما سعی می‌کنیم برنامه آینده دانشگاه را کمتر اعلام کنیم ولی این برنامه‌ها مفید واقع شود. بر این اساس مهمترین برنامه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تحول سلامت است. به هر حال این دانشگاه وظیفه پوشش بهداشتی ۴۸ درصد جمعیت تهران را بر عهده دارد و در حوزه سلامت نیز باید به سمتی گام برداریم تا رضایتمندی مردم در حوزه بهداشت و درمان افزایش یابد.

* پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان به زیر ۶۰ درصد کاهش می‌یابد

وی با اشاره به دستاوردهای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از جمله کاهش پرداختی بیماران به زیر ۶۰ درصد عنوان کرد: بر این اساس پرداختی بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و هزینه‌های آن را از طریق فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها جبران خواهد شد. البته حامل‌های انرژی گران شده است ولی با وجود تمام مشکلاتی که در شروع این طرح داریم سعی می‌کنیم پرداخت از جیب مردم به خصوص بیماران در حوزه بستری بیمارستانی کاهش یابد البته بیماران سرپایی همان ۳۰ درصد را پرداخت خواهند کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: باید سرگردانی مردم در بیمارستانها را کاهش دهیم . متاسفانه امروز بیماران برای تهیه ملزومات درمانی به خارج از بیمارستان ارجاع می‌شوند بنابراین پیش‌بینی‌ها برای کاهش این مشکلات صورت پذیرفته است.

* پژوهش‌های علوم پزشکی باید نیازهای مردم را برطرف کند

پیوندی در ادامه عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را دیگر نباید با دانشگاه‌های داخل کشور مقایسه کرد بلکه باید با دانشگاه‌های جهان مقایسه کرد در این زمینه در اوضاع پژوهش وضع دانشگاه خوب است ولی باید ارتقا یابد زیرا پژوهش‌ها باید کاربردی شود بر این اساس لازم است مراکز رشد دانشگاه ارتقا یابد و پژوهش‌ها نیز در راستای کاهش مشکلات و نیازهای مردم صورت پذیرد و در نهایت با تولید فناوری بتوانیم ثروت کسب کنیم.

* ۳۰ درصد دروس دانشگاه مجازی می‌شود

وی با تاکید بر ارتقای واحدهای بین‌الملل دانشگاه برای رشد رتبه‌های جهانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان کرد: رتبه‌های جهانی دانشگاه‌های ایران در جهان خوب نیست بر این اساس یکی از اهداف ما در سال ۹۳ ارتقای آموزش‌های مجازی است به طوری که بتوانیم در ۲ سال آینده ۳۰ درصد دروس دانشگاهی را به وسیله‌ برنامه‌های مجازی ارائه دهیم.

* ساخت بیمارستان جامع سوختگی و قلب در پایتخت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به برنامه‌های دیگر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: متأسفانه برای درمان مراکز درمانی و بیمارستانی ما در تهران پراکنده است. به طوری که ۱۷ مرکز و بیمارستان با ۴ هزار تخت داریم که در مجموع در حدود ۷ تا ۸ درصد نیز تخت‌های ویژه در این بیمارستانها وجود دارد ولی بخش سوختگی نداریم و بر این اساس با توجه به توصیه‌های رئیس‌جمهور که در بازدید نوروزی از بیمارستان امام خمینی داشتند این دانشگاه در تلاش است تا یک بیمارستان بزرگ و جامع برای سوانح و سوختگی، پیوند اعضا و قلب راه‌اندازی کند که البته به کمک دولت و وزارت بهداشت نیاز است.

* بیمارستان استاندارد سوختگی نداریم

پیوندی با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز یک مرکز درمانی و بیمارستان استاندارد سوختگی نداریم ، عنوان کرد: بر این اساس ساخت یک بیمارستان مجهز سوختگی با ارائه خدمات استاندارد نیاز مبرم پایتخت است که باید البته در این زمینه کمک خیرین و نهاد ریاست‌جمهوری الزامی خواهد بود.

وی درباره مشکل پراکندگی ۱۲ دانشکده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که از شمال تا شرق تهران پراکنده هستند و هزینه‌های زیادی برای دانشجویان ایجاد می کند گفت: بر این اساس در تلاشیم تا تجمیع این دانشکده‌ها را داشته باشیم همانطور که از گذشته مسئله پردیس دانشگاه مطرح بود ولی عملی نشده بود. بر این اساس پردیس شماره ۲ را در دستور کار خود داریم.

* طرح‌های جهادی در حوزه پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به طرح‌های جهادی در حوزه پزشکی اشاره کرد و افزود: بر اساس خواسته‌های رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت درصددیم تا طرح‌های جهادی در حوزه پزشکی تقویت کنیم زیرا معتقدیم این طرح‌ها یک میانبر در حوزه ارائه خدمات درمانی است ولو اینکه به صورت مقطعی صورت پذیرد بر این اساس در سال جدید برای مناطق محروم و به خصوص حاشیه شهرها طرح‌های جهادی پزشکی را تقویت می‌کنیم.

* تصدی‌گری ممنوع

پیوندی ادامه داد: اداره نظام سلامت با تصدی‌گری حل نمی‌شود. باید کارها در قالب مشارکتهای مردمی واگذار شود و از آن طرف نظارت ما بر فعالیت‌های استاندارد افزایش یابد بر این اساس در تلاشیم برخی امور به بخش‌های خصوصی و خیریه‌ها واگذار کنیم تا دانشگاه چابک‌تر شود.

* اجرای پایلوت ملی خودمراقبتی

وی به شعار امسال مبنی بر یک عمر سلامتی با خودمراقبتی اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طرح پایلوت ملی خودمراقبتی در سال ۹۳را به عنوان پیشگام به اجرا در خواهد آورد زیرا معتقدیم ۸۵ درصد سلامت با مدیریت خودمراقبتی که باید به صورت کار داوطلبانه صورت پذیرد امکان‌پذیر است ولی باید این را در نظر داشت خودمراقبتی به معنای خوددرمانی نیست. بنابراین خودمراقبتی باعث کاهش هزینه‌های سلامت نیز می‌شود که ما این طرح پایلوت ملی خودمراقبتی در سال ۹۳ را از اول اردیبهشت‌ماه شروع می‌کنیم که به همراه آن هزینه‌های بیمارستانهای دولتی نیز کاهش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مشکل ارجاع بیماران برای خریداری کردن ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستانها اشاره کرد و افزود: سعی می‌کنیم از طریق اعتبارات هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت بستری در بیمارستانهای دولتی را ۱۰ درصد کاهش دهیم ولی بیمارانی که از طریق نظام ارجاع و بیمه روستایی ارجاع شوند هزینه آنها به ۵ درصد کاهش می‌یابد البته برای تهیه این زیرساختها با چالش‌هایی مواجه هستیم.

پیوندی ادامه داد: بیماران سرپایی که کمتر از ۶ ساعت اقدامات درمانی دریافت کنند همان ۳۰ درصد را پرداخت خواهند کرد. در این راستا در اواخر سال ۹۲ اعتباراتی برای تحول سلامت تزریق شد که سهم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۵۰ میلیارد تومان بود.

وی در توضیح هزینه‌های بستری در بیمارستانها عنوان کرد: بیشتر هزینه‌ها در این حوزه مربوط به ملزومات ارتوپدی، استنت قلب و تجهیزات چشم‌پزشکی است که سعی می‌کنیم این هزینه‌ها را به حداقل ۱۰ درصد برای بیماران کاهش دهیم.

* زنگ سلامت به صدا در می‌آید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به برنامه‌های هفته سلامت به خصوص برنامه‌های این دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: این دانشگاه بر اساس برنامه‌های وزارت بهداشت برنامه‌های هفته سلامت از جمله به صدا در آوردن زنگ سلامت و برنامه‌های متعدد دیگر را نیز در مراکز بهداشتی خود از اول تا ۷ اردیبهشت به اجرا درخواهد آورد.

* ۵۵ سالگی دانشگاه جشن گرفته می‌شود

پیوندی در ادامه به جشن ۵۵ سالگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: این دانشگاه در سال ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ تأسیس شد و در نیمه دوم امسال با حضور مسئولان ارشد نظام ۵۵ سالگی تأسیس دانشگاه جشن گرفته می‌شود و از فرهیختگان دانشگاه تقدیر خواهد شد. این در حالی است که در سالهای گذشته ظلم‌های زیادی به این دانشگاه وارد شد و توانمندی‌های آن نادیده گرفته شد بر این اساس یادمان دانشگاه با حضور فرهیختگان و اساتید پیشکسوت و تمام کسانی که برای این دانشگاه زحمت کشیدند را برگزار خواهیم کرد.

* داروخانه‌های مستقل بیمارستانی احیا می‌شوند

وی در ادامه عنوان کرد: در بحث برون‌سپاری داروخانه‌ها دچار مشکل بودیم و اتفاقات نادرستی رخ داد به همین دلیل به دنبال ایجاد مرکز داروخانه‌های بیمارستانی هستیم، افزود: بر این اساس تصمیم بر آن است تا پس از پایان قراردادهای مربوطه داروخانه‌های بیمارستانی مستقل احیا شود تا نظارت‌های دانشگاه بر آنان بهتر صورت پذیرد.

* ارجاع بیمار از بیمارستان دانشگاهی به بخش خصوصی را قبول ندارم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره مشکلات ارجاع بیماران از بیمارستانهای دانشگاهی به بخش خصوصی عنوان کرد: بنده این مسئله را قبول ندارم البته مشکلاتی وجود دارد که رضایتمندی کسب نشده است. به هر حال بیمارستانهای ما فرسوده است، تعرفه‌های اصلاح نشده است بنابراین همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا خدمات به درستی انجام نشود.

* کار ما فروش اوراق اوقاف نیست

پیوندی در پاسخ به پرسشی درباره این مسئله که سازمان اوقاف برای ساخت بیمارستان از فروش اوراق استفاده کرده است و آیا این دانشگاه نمی‌تواند این کار را انجام دهد، گفت: سازمان اوقاف این کار را انجام داده است ولی باید تمام این کارها بر اساس یک متولی صورت پذیرد بنابراین انتشار کار اوراق نیز کار ما نیست ولی از حمایت و مشارکت خیرین و سازمان‌های مرتبط در حوزه سلامت کمک خواهیم گرفت.

* ۷۰ میلیارد طلب از بیمه‌ها داریم

وی با اشاره به طلب ۷۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از بیمه‌ها بیان داشت: در پایان سال ۹۲ قرار بر این بود که مبالغی از این طلبها پرداخت شود ولی سقف دانشگاه پر شده بود بر این اساس امیدواریم تزریق مالی بیمه‌ها به دانشگاه‌ها مناسب شود تا ما نیز بتوانیم بدهی‌های خود را بپردازیم که در این راستا در روزهای ۵ تا ۶ فروردین مبالغی از این طلبها به دانشگاه واریز شد.

* ۱۰۰ دانشجوی خارجی داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای واحدهای بین‌الملل خود عنوان کرد: دانشگاه‌های بزرگی مانند تهران، شهید بهشتی و شیراز پتانسیل ارتقای بین‌المللی شدن دارند ولی توانمندی‌ها برای پذیرش دانشجوی خارجی وجود دارد و این در حالی است که دانشجوی خارجی پس از گذراندن تحصیلات خود در ایران به نوعی سفیر کشورمان در کشور متبوع خود می‌شود در حال حاضر نیز ۱۰۰ دانشجوی خارجی داریم که باید با ارتقای سطح کیفی آموزشها تعداد پذیرش این دانشجوها را افزایش دهیم.

* واحدهای بین‌المللی که دانشجوی داخلی پذیرش می‌کنند

پیوندی درباره یکی از مشکلات واحدهای بین‌المللی که منجر به پذیرش دانشجوی داخلی به جای دانشجوی خارجی شده است، افزود: اساسا واحدهای بین‌الملل دانشگاه‌ها برای این به وجود آمد که دانشجوی خارجی پذیرش کنند ولی بعدها برای پر کردن ظرفیت مازاد به پذیرش دانشجوی خارجی اقدام کردند که این کار قابل دفاع نیست و وزارت بهداشت برای برطرف کردن این مشکل راهکارهایی را مشخص خواهد کرد و این در شرایطی است که ما برای پزشکان عمومی مشکل اشتغال داریم و امیدواریم با اجرای پزشک خانواده مشکل اشتغال آنها برطرف شود.

* معضل بهداشتی در حاشیه شهرها

وی با اشاره به اینکه حاشیه شهرها معضل بهداشتی دارند و به آنها پرداخته نشده است، خاطرنشان کرد: این دانشگاه از مرکز، جنوب و شرق تهران که شامل مناطق ورامین تا فیروزکوه می‌شود تحت پوشش بهداشتی دارد و این در حالی است که در گذشته برای سیستم بهداشتی فکر جدی نشده بود بنابراین سعی کرده‌ایم با تشکیل ستاد شورای راهبردی استان تهران با مشارکت شهرداری طرح پایلوت در مناطق ۴،۹ و ۱۰ را به اجرا درآوریم تا بتوانیم معضل بهداشت حاشیه شهرها که بیشتر مربوط به حاشیه شهر تهران است را برطرف و کاهش دهیم.

برچسب‌ها:

نظر شما