شناسهٔ خبر: 51442 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

2 اردیبهشت در آئینه تاریخ؛

از پاسخ آیت الله مهدوی کنی به رئیس جمهور تا درگیری های شدید در آمل ، قائم شهر و نقده/جانشین وزیر خارجه مشخص شد !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲اردیبهشت ۱۳۵۸

امروز رهبر انقلاب طی فرمانی خطاب به شورای انقلاب رسما تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کردند.

امام خمینی امروز نیز اقشار مختلف مردم را به حضور پذیرفته و به مسائل اساسی جامعه پرداختند .

آنهایي كه دم از «حقوق بشر» ميزنند كاري نكنند كه حقوق ما از بین برود؛ آنهایي كه دم از «دمكراتیك» ميزنند كاري نكنند كه آزادي ما از دست برود؛ و نميتوانند بكنند. من به آنها اخطار ميكنم كه سر جاي خودتان بنشینید! نكنید كاري كه براي ما تكلیف الهي پیدا بشود.

 خارجیها ميگویند حقوق بشر. كدام بشر؟ اینها [اعدامشدگان] بشر را كشتند، اینها مجرمند، متهم نیستند؛ اینها آدم كشتند...انتظار نداشتم كه به خاطر چند نفر جنایتكار و دزد و مجرم، حقوق بشر را به رخ ما بكشند  و در انقلاب اصیل ایران ـ كه به خواست خدا ملتي ستمدیده به نداي حق پاسخ مثبت دادهاند ـ به بهانۀ حقوق بشر ما را مورد عتاب و خطاب قرار دهند.

سخنگوی دولت موقت امروز اعلام کرد پس از استعفای کریم سنجابی از مقام وزارت خارجه مهندس مهدی بازرگان خود سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده گرفته است . امیر انتظام ادامه داد : قرار است ابراهیم یزدی نیز به عنوان جانشین ایشان در وزارت خارجه فعالیت کند .

یک مقام دولت مکزیک گفت که شاه مخلوع می تواند به عنوان یک توریست به آن کشور سفر کند و این به آن معنی است که اقامت شاه مخلوع در مکزیک نمی تواند از ۹۰روز تجاوز کند و اگر بخواهد بیشتر از این بماند باید موقتا از مکزیک خارج شود و دوباره بازگردد .

 مجاهدین خلق در حالی که در سال ۱۳۵۴با تغییر ایدئولوژی مارکسیست شده اند امروز در نامه ای خطاب به امام خمینی اعلام کردند به اصول اساسی اسلام قائل و وفادار هستند .

درگیری ها در نقده همچنان ادامه دارد ، شدت درگیری ها به حدی رسیده است که وزیر کشور امروز با انتشار دو اعلامیه پشت سر هم از حرکت ارتش به سوی این شهر خبر داد و گفت : اگر درگیری ها به سرعت خاتمه پیدا نکند ارتش مداخله خواهد کرد .

آیت الله خلخالی نیز امروز با انتشار مقاله ای در روزنامه اطلاعات از تاسیس حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان انتقاد کرد . در این مقاله آمده است : اقشار مختلف مردم می پرسند تفاوت جمهوری اسلامی که امام کلمه ای از آن عدول نمی کنند با جمهوری اسلامی خلق مسلمان چیست و این دو از نظر محتوی چه تفاوتی با هم دارند ؟

با سخنان اخیر رهبر انقلاب در مورد جنایت ها و خیانت های گروهک ها و اعلام اینکه این ها کمونیست های آمریکایی هستند ، مجاهدین خلق امروز با انتشار بیانیه ای که به امضای مسعود رجوی رسیده است اعلام کرد به اصول اساسی اسلام اعتقاد دارند .

گفتنی است مجاهدین خلق در سال ۱۳۵۴به صورت رسمی بیانیه ای به نام تغییر ایدئولوژی اسلام را به کناری گذاشته و مارکسیسم را به عنوان مکتب مبارزاتی خود انتخاب کردند . در محافل عمومی از اعلامیه جدید مجاهدین خلق و تاکید آنان بر اسلام [در حالی که همزمان به مارکسیسم معتقد و ملتزم هستند]  به عنوان خط نفاق یاد می شود .

۲ اردیبهشت ۱۳۵۹

با مشخص شدن قطعیت شهادت آیت الله صدر و خواهر گرامی ایشان بنت الهدی صدر امام خمینی طی بیانیه ای  از روز چهارشنبه فردا به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کردند .

در کنفرانس عمومی هیئت های نمایندگی کلیساهای متدیست سراسر آمریکا که در ایندیاناپولیس برگزار شد شرکت کنندگان ضمن پیامی برای امام خمینی همصدایی کلیساهای متدیست آمریکا را با فریاد آزادی از سلطه خارجی مردم ایران اعلام کردند .

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در تفسیری نوشت درگیری احتمالی نیروهای آمریکایی احتمالا خطرناکترین درگیری این کشور در جنگی گسترده و آن هم پس از مدتها که از جنگ دوم جهانی می گذرد خواهد بود .

وزارت کشور در بیانیه ای راجع به یکی از نامزدهای انتخابات مجلس تاکید کرد : مدارک مورد استناد که دال بر ارتباط و همکاری ابوالفضل قاسمی با ساواک منطقه می باشد اخیرا از مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران به وزارت کشور منعکس شده است .

مقارن ساعت ۹ صبح امروز در حالی بنی صدر و اعضای شورای انقلاب در میان خیل جمعیت به دانشگاه تهران رسیدند که مردم یکپارچه شعار می دادند «مرگ بر سه مفسدین ، توده ای  ، فدایی و منافقین».

بنی صدر امروز در محل دانشگاه تهران و طی سخنانی اظهار داشت :دانشگاه ها باید دایر باشند و تا ۱۵ خرداد به کار خود ادامه دهند و از اول سال تحصیلی آینده هم نظام آموزشی جدید در کلیه سطوح دانشگاه ها و موسسات عالی پیاده خواهد شد .

 وزارت امور خارجه در اطلاعیه ای از برنامه های دولت بعث عراق برای ایجاد موج وحشت و تخریب و آدمکشی در مراکز ایران در کشورهای مختلف پرده برداشت .

 سپاه پاسداران آبادان اعلام کرد که تعداد مجروحان حادثه انفجار بمب در بازار این شهر به ۲۱ نفر رسیده است .

صبح امروز شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی به منظور رسیدگی به اتهامات عبدالرحیم جعفری مدیر انتشارات امیر کبیر تشکیل جلسه داد .

۲اردیبهشت ۱۳۶۰

امام خمینی : اختلاف در قوای مسلح موجب می شود که عنای خدای تبارک و تعالی خدای نخواسته برگردد . نگذارید این انسجام گسیخته شود.

بنی صدر رئیس جمهور در  بازدید راز اردوگاه های جنگ زدگان در بهبهان گفت : مردم خوزستان بهترین نمونه های وفاداری به کشور و اسلام هستند.

این جنگ یک آزمایش بزرگ برای همه ما بود دشمنان ما و صدام گمان می کردند که شما در خوزستان به انقلاب اسلامی و اسلام پشت می کنید و به وعده های او فریب می خورید و به ایران و میهن اسلامی خودتان خیانت می کنید و وقتی ارتش او آمد شما از او اسلحه و پول می گیرید و روبروی اسلام و وطن اسلامی خودتان می ایستید اما شما نشان دادید که به اسلام و ایران وفادار هستید.

در حمله تکاوران دریایی ایران مقر دشمن در ساختمان های گمرک ، بندر و کشتیرانی و یک هتل به آتش کشیده شد.حمله ضربتی تکاوران نیروی دریایی به بخش اشغالی خونین شهر [خرمشخر] از دیگر اخبار مربوط به دفاع مقدس در روز گذشته بود.

با تصویب هیئت دولت : ساعات کار کلیه وزارت خانه ها و ادارات دولتی تغییر کرد . ساعت شروع کار جدید کلیه ادارات و وزارت خانه ها با مصوبه دولت ۷ صبح شد.

با انتشار اطلاعیه ای و تا اطلاع ثانوی ادارات مرکزی تربیت بدنی استان تهران تعطیل شد.

طی جلسه ای در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کراچی علمای مسلمان پاکستان تجاوز صدام به ایران را محکوم کردند.

ضمن ستایش و پشتیبانی از مبارزات ملت السالوادور کمیسیون خارجی مجلس کشتار و سرکوب مردم این کشور توسط عمال آمریکا را محکوم کرد. سید محمد خاتمی رئیس کمیسیون خارجی مجلس است.

خون هزاران انسان آزاده السالوادوری بزرگترین دلیل وحشی گری امپریالیسم آمریکا در جهان امروز است .

لازم است در مقابل همه توطئه های سیاسی – نظامی امپریالیسم با هوشیاری ایستادگی کنید همان گونه که ملت ما در این راه عمل کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در بازدید از سنندج  تاکید کردند : دشمنی که جنگ را تحمیل کرده دشمن تشیع و تسنن نیست دشمن اسلام است .

روابط عمومی شهربانی جمهوری اسلامی طی اطلاعیه ای اعلام کرد رئیس آگاهی تهران تغییر کرده است . بر اساس این گزارش از سوی رئیس شهربانی جمهوری اسلامی ایران سرهنگ محمد مویدی رئیس جدید آگاهی تهران شد.

آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور ضمن اعلام آمادگی این وزارت خانه برای برگزاری انتخابات میان دوره ای اعلام کرد : برخی از استان های بزرگ کشور بر اساس اعلام وزارت کشور به دو استان تبدیل خواهند شد.(۱)

محمود کریمی نوری معاون نخست وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان اعلام کرد اساسنامه جدید این سازمان ماه جاری تقدیم دولت و مجلس می شود.

در زد و خوردی که بین هواداران مجاهدین خلق [منافقین] و گروهی از مردم آمل روی داد چند نفر زخمی و تعدادی نیز دستگیر شدند. مقارن ظهر دیروز در مراسمی که از سوی سازمان دانش آموزان مسلمان وابسته به مجاهدین خلق به منظور اعتراض به سالروز انقلاب فرهنگی و بسته شدن دانشگاه ها در دبیرستان امام خمینی آمل برگزار شد بین هواداران این سازمان و مردم درگیری روی داد . این درگیری به محله های بزرگ شهر گسترش یافت و یکی از کتابخانه های شهر به آتش کشیده شده و به یک شرکت تعاونی نیز به شدت آسیب رسید .

به دنبال درگیری های چند روز اخیر وضع قائم شهر همچنان متشنج است و فرماندار این شهر گروه های درگیر را به بحث آزاد دعوت کرده است .

به منظور ایجاد کمبودهای مصنوعی مایحتاج مردم تو۴ تن تخم مرغ مرغوب خارجی در جنوب تهران توسط ضد انقلاب از بین رفت.

بر اساس گزارش های رسیده ۴ تن تخم مرغ مرغوب خارجی توسط عناصر ضد انقلاب در بیابان های منطقه سعید آباد نزدیک یافت آباد در جنوب تهران تخلیه شد و از بین رفت و عاملین آن متواری شدند.

دکتر رضا صدر مدیر مسئول روزنامه میزان و وزیر بازرگانی در دولت موقت با پرداخت وثیقه آزاد شد. روزنامه میزان به دلیل تخلفات متعدد و ایجاد اختلاف میان مسئولان کشور در شرایط حساس جنگ چندی پیش تعطیل شد.

کویت ۲ میلیارد دلار وام بدون بهره به عراق داد.

رادیو صدای آمریکا گزارش داد ایران از یک دادگاه فرانسه در پاریس درخواست کرده است در کوشش هایی که برای یافتن ۵۶ میلیون دلاری که در یک کلاهبرداری خرید اسلحه از دست داده به عمل می آورد به آن کشور کمک کند. ایران از دادگاه فرانسه درخواست کرده حساب بانکی را که این مبلغ برای خرید اسلحه به آن واریز شده مسدود کند.

دادستان مبارزه با مواد مخدر از کلیه ستادهای مبارزه با مواد مخدر ، مامورین ژاندارمری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سراسر کشور خواست در هر منطقه به کشت خشخاش برخورد نمودند با قاطعیت هرچه تمام تر در مورد انهدام آن اقدام کنند.

سرهنگ جواد فکوری وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی پس از ملاقات با امام خمینی طی گفت و گویی اعلام کرد : توانایی عراق برای حملات هوایی محدود است .

وزیر دفاع : امام بر حفظ انسجام و وحدت کلمه و یکپارچگی در عمل تاکید داشتند و گفتند به خاطر داشته باشید که ایمان به خداوند و خواست خدا باعث پیروزی شما شد . همچنین امام فرمودند ارتش باید مواظب باشد مفسده جویانی را که قصد اخلال دارند اول نصیحت کرده و در صورتی که ارشاد پذیر نباشند به مراجع صالحه تحویل دهد.

گزارش های رسیده از کردستان و کرمانشاه حاکیست جنگ به صورت تبادل آتش سنگین در جبهه های غرب کشور به ویژه در ارتفاعات کوهستانی طی ۲۴ ساعت گذشته همچنان ادامه داشت و در دو عملیات جداگانه در جبهه های مریوان و گیلانغرب مواضع دیده بانی و یک ارتفاع سوق الجیشی دیگر به تصرف رزمندگان ایرانی درآمد.

رزمندگان جمهوری اسلامی در یک حمله چریکی به یکی از روستاهای پاوه که در تصرف نیروهای مسلح غیرقانونی بود این روستا را به تصرف خود در آورده و ضمن پاکسازی این روستا تلفات سنگینی به ضد انقلاب وارد کردند.

پی نوشت

۱ - ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور ۲۷ فروردین ماه سال ۱۳۶۰ نامه ای در رابطه با انتخابات میان دوره ای مجلس خطاب به آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور نوشت . در بخشی از این نامه آمده بود : لازم است در اسرع وقت کلیه دلایلی که آن وزارت خانه برای متوقف نگه داشتن انتخابات بعضی از حوزه هایی که انتخابات آن ها متوقف یا باطل شده اند و یا به علل دیگر بدون نماینده مانده اند دارد ارائه کنید تا برابر قانون اساسی عمل شود. آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور نیز دوم اردیبهشت ماه همین سال در مصاحبه ای در مورد علت تاخیر در برگزاری انتخابات میان دوره ای گفت : طبق قانون اساسی نظارت بر انتخابات به عهده شورای نگهبان است و نظارت بر انتخابات نیاز به قانونی داشت که این قانون تا تدوین شود و به مجلس برود ، تصویب شود و بعد از تصویب مجلس باید به وسیله جناب آقای بنی صدر رئیس جمهور ابلاغ می شد که این زمان می گرفت و از طرف دیگر مسئله آئین نامه اجرایی است که وزارت کشور باید تدوین می کرد و این مدتی طول کشید و در این اواخر هم ما دیدیم که اختیارات شورای نگهبان در اجرای این قانون که از طرف مجلس تفویض شده بود ۶ ماه بیشتر نبود و این ۶ ماه هم تمام شد لذا ما به مجلس لایحه ای دادیم که تصویب هم شد که هم مدت اجرای این قانون را ۶ ماه دیگر تمدید کردیم و هم چند ماده از قانون انتخابات را تغییر دادیم که مجلس تصوب کرد و امیدواریم که اگر از طرف آقای بنی صدر به ما ابلاغ شود به زودی انتخابات را شروع کنیم . مسئله دیگری هم هست که آیا انتخابات را باید در یک روز انجام دهیم یا خیر . چنین چیزی را قانون پیش بینی نکرده است .

برچسب‌ها:

نظر شما