شناسهٔ خبر: 51462 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

احمدی لاشکی نشست خبری مطرح کرد

نامه آخوندی به مجلس درباره آزادراه تهران - شمال

نماینده مردم تنکابن در مجلس از نامه وزیر راه و شهرسازی به مجلس مبنی بر در اولویت قرار دادن طرح آزادراه تهران - شمال در این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم  شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در نشست خبری در مورد برف بهمن‌ماه سال گذشته در استان مازنداران، گفت: برف بهمن ماه سال گذشته حادثه تاریخی برای مردم بود که در ۷۰، ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این برف فعالیت‌های کشاورزی و درختان همیشه سبز مرکبات را با خسارت‌ عمده مواجه کرد.

وی، افزود: در این اتفاق به گلخانه‌ها، سوله‌ها، انبارها و حتی سازه‌های جدید خساراتی وارد شده است. البته دولت تلاش کرد که مردم بیش از چند روز گرفتار برف نباشند. همچنین مبالغی در دولت تصویب شد که به عنوان کمک به خسارت‌دیدگان اختصاص یابد اما به بخش تولید و به خصوص کشاورزی توجه نشد در حالی که ۶۰ درصد خسارات وارده به بخش تولید بود و با توجه به متضرر شدن باغداران، گل‌کاران و صنایع تولیدی و تبدیلی ما بعد از سه ماه مصوبه‌ای از دولت برای جبران این خسارات نداشتیم.

نماینده مردم تنکابن در مجلس با بیان اینکه کشاورزان منتظر حمایت ویژه دولت هستند، گفت: قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی در حال اجراست اما از سوی دیگر جاذبه بالای گردشگری، بالا بودن قیمت زمین و رشد ویلاسازی، کشاورزان را به فروش اراضی وسوسه می‌کند و عدم توجه دولت به حمایت از کشاورزان باعث می‌شود آنها مستأصل شوند و اراضی خود را بفروشند و در نتیجه زمینی که می‌تواند محل تولید باشد به یک ویلا تبدیل شود.

شریعت‌نژاد به تولید ۴/۴ میلیون تن مرکبات در سال ۹۲ در کشور اشاره و تصریح کرد: نیمی از این تولید متعلق به استان مازندران است.

وی، تأکید کرد: متأسفانه در زمان بارش برف سال گذشته جو روانی ایجاد شده بود که مردم مرکبات شمال را نخرند به خاطر اینکه یخ زده است؛ در حالی که بیش از ۹۰ درصد مرکبات پیش از برف برداشت شده بود. هم‌اکنون نیز پنجاه هزار تن مرکبات در انبارهای غرب مازندران مانده و مردم نمی‌دانند باید آن‌ها را چه کار کنند. ما پیشنهاد کردیم توزیع مرکبات در سبد کالا یا از طریق سازمان تعاون روستایی و یا صادرات به کشور همسایه انجام دهند و یا اینکه به تولیدکنندگان این فرصت را بدهیم در شهرهای بزرگ بتوانند محصولات‌شان را عرضه کنند تا زیان وارده به کشاورز کمتر شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همچنین قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس نیز در این نشست خبری، برف سال گذشته در استان مازندران را اتفاقی تلخ دانست و گفت: به طور طبیعی وقتی بحرانی اتفاق می‌افتد مرحله اول این است که وضعیت به حالت طبیعی بازگردانده شود. ما در این زمینه از دولت تشکر می‌کنیم که تلاش کردند شرایط طبیعی شود اما از عملکرد دولت بعد از این بحران راضی نیستیم، زیرا نباید مردم را به امان خدا رها کرد.

وی همچنین، افزود: متأسفانه نه تنها دولت امتیاز یا تسهیلات جدیدی به کشاورزان و باغداران نداده، بلکه بانک‌ها آنها را به خاطر بدهی گذشته‌شان تحت فشار قرار می‌دهند.

نماینده مردم نوشهر در مجلس به خسارات وارده به مرغداری‌ها و دامداری‌ها نیز اشاره و تأکید کرد: متأسفانه ما در بخش زیرساخت‌ها در غرب مازندران با مشکل مواجه هستیم.

احمدی، ادامه داد: وضعیت راه‌ها نامناسب است و همچنین یک نیروگاه مستقل در غرب مازندران وجود ندارد، در حالی که وقتی مازندران یکی از قطب‌های کشاورزی به حساب می‌آید باید در عمل از کشاورزان حمایت کرد.

وی با بیان اینکه قانون ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید در برابر اجرای این قانون از کشاورزان حمایت شود، گفت: اقدام موثر دولت و مجلس برای حمایت از کشاورزان آسیب‌دیده در مازندران ضروری است.

همچنین عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور در مجلس نیز در این نشست خبری در سخنانی، گفت: پس از بارش برف در سال گذشته ما واکنش مناسبی از سوی دولت نداشتیم. از ۸۱ میلیارد تومان خسارت در نور و ۳۵ میلیارد تومان خسارت در محمودآباد، فقط مبلغی کمتر از چهار میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده که این حمایت برای جبران یک آسیب بزرگ کافی نیست و جای نگرانی دارد که کشاورزان باید تا چند سال بعد متضرر شوند.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در خصوص مهار آب‌های سطحی در مازندران، تأکید کرد: متأسفانه کمتر از پنج درصد آب‌های سطحی در مازندران مهار می‌شود. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چرا در استان مازندران باید کشاورزان به دلیل نداشتن آب کار کشاورزی خود را تعطیل کنند؟

نماینده مردم نور در مجلس با تأکید بر لزوم تقویت کشاورزان در برابر اجرای قانون ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی، افزود: وزیر کشور باید پاسخگوی تغییر کاربری ۲۰۰ هکتار زمین بکر کشاورزی شرکت بهداشت باشد، زیرا این کارها کشاورزی را نابود می‌کند.

فیاضی به وجود ضعف در زیرساخت‌های استان مازندران نیز اشاره کرد و تصریح کرد: در سال‌های قبل، نمایندگان و مدیران اجرایی تلاش‌هایی در این زمینه انجام دادند، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. دریای مازندران هر سال حدود ۴۰۰ نفر کشته دارد اما هنوز زیرساخت استفاده از دریا فراهم نشده است. حداقل در مازندران ۱۷ دستگاه متولی دریا هستند، اما پول نجات غریق را نمی‌دهند.

وی همچنین به مشکل آب آشامیدنی و شبکه برق در استان مازندران اشاره و خاطر نشان کرد: متأسفانه به استان مازندران بی‌توجهی شده در حالی که این استان می‌تواند مرکزی برای تنفس تهرانی‌ها باشد، به شرط اینکه زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم باشد.

همچنین در پایان این نشست خبری، قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم تنکابن در مجلس در سخنانی در مورد آخرین وضعیت آزادراه تهران- شمال، گفت: وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در نامه‌ای عنوان کرده که طرح  آزادراه تهران - چالوس در زمره طرح‌های اولویت‌دار این وزارتخانه قرار گرفته است.

برچسب‌ها: