شناسهٔ خبر: 51480 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

آلیا در گفت و گو با "نماینده" عنوان کرد:

بی توجهی معاونت زنان ریاست جمهوری به اخراج بانوان شاغل تحت پوشش تامین اجتماعی

آلیا

فاطمه آلیا در گفتگو با خبرنگار نماینده به تبیین بیانات رهبر انقلاب پرداخت و خاطر نشان کرد: در دیدار با بانوان، مقام معظم رهبری تاکید داشتند که اشتغال وظیفه اول خانم ها نیست. زنان از نظر اسلام می توانند فعالیت اقتصادی داشته باشند؛ اما اینکه مسئولیت، دغدغه و نگرانی معاش خانواده را داشته باشند و به خاطر آن برای اشتغال سختی های زیادی را تحمل کنند از وظایف آنها نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس با توجه به اهمیت بحث نفقه از دید اسلام ادامه داد: اداره معیشت خانواده به عهده مردان است، به همین جهت اشتغال برای مردان اولویت دارد و برای زنان اولویت اول نیست. مگر در موارد استثنا که زنان در غیاب مردان  سرپرست خانواده می شوند. بنابراین فرق است بین مشارکت اجتماعی یا فعالیت اقتصادی. اشتغال به معنی یک کار اداری رسمی و به صورت دائمی ممکن است در بعضی مقاطع برای زنان مشقت آور باشد مخصوصا خانم هایی که فرزندآور هستند و بچه های آنها از شیر مادر تغذیه می کنند.

وی اضافه کرد: اما گاهی زمزمه ای می شنویم از بعضی مسئولین دولتی که جسته و گریخته دیدگاه های مغایر با قوانین کشور را مطرح می کنند. یعنی تلاش می کنند فرهنگ سازی بکنند که به عناون نمونه مرخصی شیردهی ۹ ماهه به کار زنان لطمه می زند!

آلیا افزود: یا اینکه ما می بینیم عملا در دولت جدید بخشنامه ای داده می شود که با دیدگاه ها و سیاست های کلی نظام فاصله دارد و براساس آن، ساعت کار زنان اضافه می شود؛ ممکن است در نگاه اول توجیح بشود که زن و مرد ندارد، ساعت کار یکسان است. ما نمی توانیم قانون کارمان غربی و انتظاراتمان اسلامی باشد. اگر فرض کنیم که خانم های شاغل یک ساعت کارشان زودتر از آقایان تمام شود اینجا توجیح می کنند که بار مالی دارد. اما همیشه اینها هزینه نیست در واقع سرمایه گذاری برای تحکیم بنیان خانواده است. خانمی که یک ساعت زودتر به منزل برسد زودتر می تواند به کارهای منزل خود رسیدگی کند و آرامش داشته باشد. چون چند مسئولیت دارد، هم مادر است و هم همسر است.

نماینده مردم تهران اذعان کرد: بنابراین ما باید برنامه ریزی قابل قبولی داشته باشیم. هم در خصوص مرخصی شیردهی -با توجه به اینکه سیاست های جمعیتی در کشورما اولویت دارد- و هم ساعت کاری اضافه شده، قطعا باید از سوی مسئولین در دولت پیگیری شود و تلاش بکنند به نفع زنان در قدم بردارند.

 

اخراج بانوان شاغل بعد از استفاده از مرخصی زایمان خلاف اصل ۲۹ قانون اساسی

نماینده مردم تهران اظهار داشت: در واقع دو بحث است، یک بحث دستگاههای دولتی است، یک بحث هم مربوط به دستگاههای زیر مجموعه تامین اجتماعی است. ما در بخش دستگاههای دولتی نظارت داریم. اساسا اگر قانون اجرا نشود خانم ها سریع با مجلس مکاتبه می کنند ما هم پیگیری و نظارت می کنیم. در دستگاه های اجرایی مشکلات کمتر شده است از وقتی که پیگیری کردیم و تذکر دادیم سعی شده است که قانون مرخصی اجرا شود. لذا کلیه خانم های شاغلی که از مرخصی زایمان استفاده می کنند، بعد از پایان مرخصی زایمان و مرخصی شیردهی باید به همان شغل قبل از مرخصی برگردند و مدیران حق ندارند کار این افراد را بدون رضایت خودشان عوض کنند.

وی با توجه به اخراج جمعی از کارکنان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: اما در بخش هایی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند اخیرا ما آمار وارقام نزدیک به حدود ۴۰ - ۵۰ هزار نفر را شنیدیم که به مرخصی شیر دهی رفتند و در همان زمان مرخصی، این افراد را اخراج کردند. در حالی که سازمان تامین اجتماعی سازمان کم درآمدی نیست. شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی شرکت های ثروتمندی هستند و مدیران این شرکتها حقوقهای چند میلیونی دریافت می کنند.

این نماینده مردم تهران اذعان داشت: در واقع این مسئله خلاف اصل ۲۹ قانون اساسی است که در آن بر حمایت از زنان باردار و زنانی که فرزند کوچک دارند تاکید شده  است. مسئولیت رسیدگی به این مسایل با خانم ملاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری است. اگر جایی هم خلا قانونی می بینند می توانند پیشنهاد بدهند تا ما درمجلس این امر را بررسی و تصویب کنیم.

 

بی توجهی دولت به اخراج بانوان شاغل تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی

آلیا تصریح کرد: متاسفانه معاونت امور زنان ریاست جمهوری در این زمینه کار خاصی را انجام ندادند چون این امر را در اولویت نمی دادند. انتقاد دیگری هم که وارد است اینکه خانم ملاوردی در صحبت هایشان در گفتگوی خبری شبکه دو در مورد تناسب و توازن بین مسئولیت های خانه داری و شغل های اجتماعی واژه "پارادوکس" را به کار بردند. در حالیکه طبق فرمایشات مقام معظم رهیری پارادوکس و تضادی وجود ندارد. اولویت اول، خانواده و استحکام بنیان خانواده است؛ اولویت بعدی اشتغال است. باید یک توازن و تناسبی بین این دو موضوع برقرار شود. وقتی از واژه پارادوکس استفاده می شود یعنی خانم ها باید بین اینها یک موضوع را انتخاب کنند، در حالی که این نگاه اشتباهی است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: برای خانم هایی که مجبورند شاغل باشند چه در بخش تامین اجتماعی وچه در بخش دولتی، باید تسهیلاتی در نظر گرفته بشود در واقع باید تبعیض مثبت قائل شویم. اینجا نباید گفته شود از نظر کار و ساعت کار زن و مرد مساوی هستند مقام معظم رهبری فرمودند همیشه برابری و تساوی عدالت نیست و ما باید به دنبال عدالت باشیم. معاون امور زنان ریاست جمهوری هم باید بحث عدالت جنسیتی را سر لوحه کار خود قراربدهند. ایشان باید در دولت از خانم های سرپرست خانوار دفاع کنند و تسهیلاتی برای آنها فراهم بشود که خانواده فدای اشتغال نشود.

 

حمایت دولت جدید از برخی کنوانسیون های زنان خلاف فرمایشات رهبری است

عضوکمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار داشت: در دولت جدید بارها مطالبی در خصوص حمایت از بعضی کنوانسیون ها مطرح شده است در حالی که  مقام معظم رهبری فرمودند اساسا مبانی این کنوانسیون ها غلط است و به خود زنان غربی هم نتوانسته است کمک بکند و وضع آنها را بدتر کرده است.

آلیا ادامه داد: ما با آگاهی مشکلی نداریم تمام مشکل اینجاست که در برابر بعضی از این تصمیم گیری ها و کنوانسیون های بین المللی، بعضی ها در داخل کشور انفعالی و با وادادگی برخورد می کنند. یعنی تلاش می کنند گزارشاتی از فعالیت های زنان در کشور آماده کنند که خوشایند بعضی از این محافلی باشد که خودشان هم در مشکلات خودشان مانده اند.

وی اظهار داشت: در بیشتر کشورهای غربی زنان از محیط اداری، امنیت اجتماعی و مباحث فرهنگی ناراضی هستند .بعضی نیزدر کشور ما در مقابل این تصمیمات کشورهای غربی وادادگی نشان می دهند.دو نکته را مقام معظم رهبری فرمودند ،ما اصلا مبانی کنوانسیونهای کشورهای غربی را قبول نداریم اگر ما می خواهیم برای زنان فعالیت کنیم باید چشممان را بر روی چیزهایی که آنها می خواهند ببندیم و باید به فرهنگ غنی خودمان که همان فرهنگ اسلامی ،قرآنی و فرهنگ ایرانی –اسلامی است توجه کنیم. درتمام مباحث فرهنگی مان با توجه به فرهنگ غنی ای که داریم باید درون زا باشیم اما برون نگر.

نماینده مردم تهران در پایان اذعان داشت: مسئله زن بحث مهمی است و بارها مقام معظم رهبری فرمودند که چالش آینده دنیا بحث زنان است.الان در بعضی از کشورها می بینیم که همان برده داری دوران جاهلیت را در بحث زنان اعمال می کنند.ب یگاری کشیدن از زنان ،قاچاق زنان، فرستادن زنان به مناطق جنگی برای ماموریتهای شرم آور. جمهوری اسلامی ایران با این جایگاه الگویی که دارد به جایگاه زنان باید توجه کند.تکریم زن در خانواده ،تکریم زن در رسانه ،مدیریت اشتغال زنان در جامعه که متناسب با فطرتشان باشد،مدیریت تحصیلات عالیه زنان که در رشته های متناسب با فطرتشان فارغ التحصیل بشوند این امور هم در آموزه های دینی ما و هم در قانون اساسی ما است.و در حقیقت فرمایشات مقام معظم رهبری یک منشور کامل کرامت زنان،حقوق زنان ،حقوق بشر ونظام خانواده بود.ورسالت کسانی که در حوزه خانواده کار می کنند با فرمایشات ایشان بسیار سنگین شده است.ما امیدوار هستیم با توجه به راهنمایی ایشان در ایجاد یک مرکز فراقوه ای به زودی این مرکز ایجاد شود ورسالت اصلی اش هم تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری باشد.

برچسب‌ها:

نظرات مخاطبان 0 3

  • ۱۳۹۳-۰۲-۰۳ ۲۱:۳۲سعید 0 1

    احسنت بر حاج خانم آلیا. امیدوارم در دوره بعد هم شاهد حضور این نماینده ولایی و فعال باشیم.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۲-۰۶ ۲۱:۱۰ 0 0

    ایشون معاون زنان باشعور،با فرهنگ و خصوصا با سواد جامعه هستند!
    سرشون شلوغه به خانم های لبو فروش و اینا نمی تونند برسند!!!
                                
  • ۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۶:۱۵سعید 0 0

    حاج خانم آلیا نماینده واقعی همه مردم هستند..
                                

نظر شما