شناسهٔ خبر: 56532 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حجت‌الاسلام سعیدی در نشست‌خبری:

دفاع ما از سوریه اعتقادی، امنیتی و استراتژیک است

سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران گفت: دفاع ما از سوریه هم اعتقادی، هم امنیتی و هم استراتژیک است و بدون تردید این ۳ اصل در استراتژی ما کاملا نمایان است.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام علی سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران صبح امروز در نشست‌خبری از تغییر نام پژوهشکده‌ تحقیقات اسلامی سپاه پاسدران با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) خبر داد و گفت: یکی از آرزوهای ما برخورداری از مراکز آموزش و پژوهشی قوی و نیرومندی بود که الحمدالله از دیرباز این آرزو تحقق پیدا کرده بود.

وی افزود:  ما در سال‌های اخیر درصدد ارتقای جایگاه آن بودیم. در سال ۵۹ دانشکده شهید محلاتی برای تامین کادر حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در قم شکل گرفته بود که موفق هم عمل کرد، اما دانشکده ما مسئولیت پیدا کرد به سیاسی - عقیدتی ارتش، وزارت دفاع و نیروی انتظامی هم کمک کند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: پژوهشکده تحقیقات اسلامی در همان سال‌های اولیه انقلاب در قم تشکیل شد و در طول ۳۴ سال تاسیس آن شاهد تحولات فراوانی در عرصه‌های تهیه متون و تهیه آثار ارزشمند بوده‌ایم.

حجت‌الاسلام سعیدی تصریح کرد: درخواست ما این بود که این پژوهشکده تبدیل به پژوهشگاه شود که پس از بررسی‌های طولانی، در نهایت در تاریخ خرداد ۹۳ با تدبیر رهبر معظم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا پژوهشکده به پژوهشگاه تغییر نام پیدا کرد و تحت عنوان پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) که به عنوان یکی از مهمترین مراکز پژوهشی کشور وارد عرصه رقابت با دیگر پژوهشگاه‌ها شده و شاهد فعالیت‌های زیادی از آن بوده و خواهیم بود.

وی افزود: این پژوهشگاه به شکل جدیدی سازمان یافته شده که چندین پژوهشکده از جمله الهیات، علوم اسلامی، علوم سیاسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگ مقاومت، دفاع و امنیت و اندیشکده آینده‌پژوهی و مطالعات راهبردی شامل می‌شود و این امتیاز مهمی برای سپاه پاسداران است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران اضافه کرد: در سال‌های اخیر براساس تدبیر رهبر انقلاب و با پیشنهاد ستادکل نیروهای مسلح، مسئولیت پشتیبانی از همه امور انسانی و اسلامی نسبت به دیگر سازمان‌های عقیدتی سیاسی برعهده ما گذاشته شده است، یعنی نیازهای متون و پژوهشی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، وزارت دفاع و نیروی انتظامی هم بر عهده ماست، یعنی هم به سپاه سرویس می‌دهیم و هم نیازهای نماینده ولی‌فقیه تامین می‌شود و هم نیازهای دیگر سازمان‌های عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح و این نقطه عطفی در حرکت نمایندگی ولی‌فقیه نیز است.

 حجت‌الاسلام سعیدی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی سپاه پاسداران در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، اظهار داشت: دو مسئله در این باره مطرح است. یک بحث این است که سپاه برای مجموعه خودش چه تلاشی را انجام می‌دهد و مسئله دوم این است که در ارتباط با تدبیر رهبر معظم انقلاب چه اقداماتی را در د ستور کار داشته و دارد.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم آنچه که در سپاه و در گذشته‌های دور و نزدیک در دستور کار داشته متکی بر تدابیر رهبری بوده و در حد بسیار گسترده‌ای روی این مسائل انجام وظیفه کرده‌ایم. مهمترین عنصر مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، گسترش فرهنگ دینی در ذهن و باور و رفتار مجموعه است که بحمدالله با این نگاه راهبردی ما تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران در خصوص فعالیت‌های بخش بیرونی سپاه پاسداران، خاطرنشان کرد: شناخت راهکارهای دشمن و توطئه‌های آنها به خصوص در عرصه تهاجم فرهنگی بسیار گسترده است و تاثیر منفی به سزایی داشته که در دستور کار ما بوده است. آنچه سپاه در ظرفیت بیرونی خود دارد، مجموعه بسیج است که در بارور کردن اندیشه‌های دینی تلاش بسیاری انجام داده و همایش‌ها، آموزش‌ها و مانورهای بسیاری را در جهت ایفای نقش اجتماع خود برگزار کرده است.

حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به توان اقتصادی سپاه پاسداران، اظهار داشت: سپاه آمادگی خود را به دولت اعلام کرده و سپاه ظرفیت‌های بسیار بالایی در کمک به دولت دارد، البته متاسفانه دولت آن‌گونه که باید و شاید استقبال خوبی از توان اقتصادی نکرد و اگر سپاه اعلام آمادگی برای کمک به دولت از خود نشان داده به معنای سهم‌خواهی نیست که برخی‌ها این‌گونه تعبیر می‌کنند که این تعابیر اشتباه است.

وی افزود: سپاه با همه وجود در خدمت تحقق اقتصاد مقاومتی است که اقتصاد مقاومتی را تنها راه‌حل مقابله با فشارهای دشمن می‌داند و سپاه در این زمینه آمادگی دارد هر چه در توان دارد در خدمت دولت و مردم قرار دهد تا بتوان این تدبیر را به نحو احسن عملیاتی کند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه دیدگاه شما در خصوص اظهارات سرلشکر فیروز‌آبادی در تذکر به رسانه‌های منتسب به نیروهای مسلح در عدم تضعیف دولت چیست؟ اظهار داشت: در این باره دو دیدگاه وجود دارد. یکی اینکه نقد منطقی، منصفانه و با حساب و کتاب خوب است و هیچ‌کس مخالف این نقد نیست و حتی خود رئیس‌جمهور هم گفتند که طالب نقد هستیم و نقد زمینه رشد و تکامل را فراهم می‌کند. اگر دکتری آسیبی را در بدن بیان می‌کند معنای آن این نیست که مخالف آن فرد است، بلکه می‌خواهد آن بدن را سالم کند.

"نگاه دوم این است که ما بیاییم خبر و اطلاعاتی را بدون دقت در جوانب امر آن در سایت منتشر کنیم. آن چیزی که جناب دکتر فیروز‌آبادی مطرح کردند ناظر بر این مسئله است که چرا برخی از رسانه‌ها که به نوعی می‌توانند منتسب به نیروهای مسلح باشند در انتخاب خبر دقت لازم را نمی‌کنند و جوانب امر را بررسی نمی‌کنند. بالاخره ما بخواهیم نخواهیم برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتسب به سپاه پاسداران هستند و اینجا آن چیزی که انتظار است از خبرگزاری فارس و دیگر خبرگزاری‌ها این است که در بیان خبر جامعیت لازم را رعایت کنند."

وی با بیان اینکه البته این رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها دقت و امانت داری لازم را می‌کنند، اما گاهی ممکن است خبری بدون دقت و ملاحظه روی آنتن برود که آن خبر عوارضی را می‌تواند به وجود آورد، تصریح کرد: بنابر این آن چیزی که دکتر فیروزآبادی فرمودند مبتنی بر همین مسئله است که در نقد دقت شود و در بیان و اطلاع‌رسانی دقت لازم صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: حقیقتا خبرگزاری‌های ما دقت می‌کنند. بالاخره کسی که می‌خواهد خبر را برساند به سرعت اهمیت می‌دهد و لابه‌لای این سرعت ممکن است غفلتی انجام بگیرد و این از نظر نیروهای مسلح زیبنده نیست و نظر مبارک آقای دکتر فیروز‌آبادی این بوده که آقایان در خبر و اطلاع‌رسانی دقت لازم را بکنند تا مبادا هزینه بی‌خودی را پرداخت کنیم. این پرداخت هزینه بیهوده غیرمنطقی و غیرعقلانی است. باید واقعیت‌هایی گفته شود که زمینه‌های شکوفایی جامعه را فراهم کند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران ادامه داد: حتی دولت هم می‌تواند احساس دلسوزی کند و در برابر کسانی که نکته‌ای را می‌گویند تلقی کنند که دلسوزش هستند و به جای اینکه اعتراض کنند و ناراحت شوند، تشکر کنند.

سعیدی در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه اخیرا یک فایل صوتی و تصویری از سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در خصوص انتخابات سال ۸۸ منتشر شده و موضع رسمی سپاه در این زمینه چیست؟ گفت: هرکس از هر صحبتی می‌تواند برداشتی داشته باشد که این برداشت با ذهن و هدف گوینده متفاوت است. لذا من فکر نمی‌کنم که الان پرداختن به این موضوع ضرورتی داشته باشد.

وی تصریح کرد: من آن سی‌دی را ندیدیم و نمی‌دانم منظور ایشان چه بود، اما بریدن قبل و بعد کلام و یک نکته را انتخاب کردن چندان نمی‌تواند مفهوم گوینده را برساند. بنابراین از این‌گونه مسائل زیاد است و هر چقدر موشکافی کنیم می‌توانیم از لابه‌لای صحبت هر کسی نکاتی را برداشت کنیم که شاید منظور آن فرد نباشد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین چالش فرهنگی امروز جامعه از دیدگاه سپاه چیست و سپاه و نمایندگی ولی‌فقیه و تحقق شعار سال چه اهدافی دارد؟ اظهار داشت: برداشت من این است که ریشه چالش‌های ما به برداشت‌های مختلف از حکومت دینی باز می‌گردد.

حجت‌الاسلام سعیدی افزود: اصولا ما در دوره‌های ۳۵ ساله این چالش‌ها را داشته‌ایم. چالش امام(ره) با دولت موقت، نگاه امام(ره) به دولت موقت از دو جنس بود و دو برداشت از حکومت دینی داشتند. یکی به مردم‌سالاری دینی باز می‌گردد و دیگری به مردم‌سالاری سکولار. هر کدام از اینها شاخص‌هایی دارند. در اختلاف بین دیدگاه‌های حضرت امام(ره) و آقای بنی‌صدر دو برداشت حکومت دینی بود. دیدگاه امام(ره) با آقای منتظری دو وجه داشت، یعنی دو برداشت از حکومت دینی امام(ره) و از حکومت دینی منتظری وجود داشت.

وی ادامه داد:‌ در دوره‌های بعدی هم این تفاوت را دیده‌ایم. نگاه کارگزاران با نگاه مردم‌سالاری دینی مرزبندی‌هایی داشت. در خصوص اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان هم وضعیت به این صورت است. این دو دیدگاه در ۵ حوزه سایه می‌اندازد. یکی در اصول انقلاب که بحث اختیارات ولی‌فقیه و منشاء‌ مشروعیت حکومت دینی. ما معتقدیم ولایت‌فقیه در ادامه ولایت ائمه معصومین است، در ادامه ولایت پیامبر اعظم است و نگاه حضرت امام(ره) هم همین بود.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به تعبیر امام‌خمینی(ره) از ولایت‌فقیه مبنی بر اینکه برای فقیه عادل همه اختیاراتی که برای معصوم و پیامبر وجود داشت، وجود دارد، اظهار داشت: نمی‌خواهیم بگوییم شئونات پیامبر(ص) با ولی‌فقیه یکی است. شئونات متفاوت، اما اختیارات در اداره امور مردم یکی است.

حجت‌الاسلام سعیدی حوزه دوم را سیاست‌خارجی دانست و افزود: در سیاست خارجی هم این دو دیدگاه تاثیر خود را می‌گذارد، یعنی فراز و نشیب کردن سیاست‌خارجی تابعی از این دو برداشت است. مقابله  ما با اسرائیل مبنایی است یا رفرمیستی است؟ دفاع موثر ما از فلسطین اعتقادی است یا ابزاری است؟ حضور و دفاع معنوی ما از سوریه مبنایی و اعتقادی است یا خیر؟

به گفته وی کسی نمی‌تواند انکار کند خط مقدم ما در سوریه است. لذا دفاع ما از سوریه هم امنیتی، هم استراتژیکی و هم اعتقادی است و بدون تردید این ۳ اصل در استراتژی ما کاملا نمایان است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران سومین حوزه را اقتصاد دانست و گفت: اقتصاد آزاد یا آزادی اقتصاد، دو دیدگاه است. حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب معتقد به آزادی اقتصاد با تکیه بر عدالت اجتماعی هستند. اقتصاد آزاد ما را به نظام طبقاتی می‌کشاند. تبعیت از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای ما مشکلات ایجاد می‌کند. اقتصاد آزاد ما را به سرمایه‌داری می‌کشاند و اقتصاد دولتی نیز انگیزه را از مردم می‌گیرد.

حجت‌الاسلام سعیدی تیم اداره کشور را حوزه پنجم برشمرد و گفت: این دو دیدگاه در اداره کشور هم سایه انداخته است، یعنی اینکه وزرا چه نگاهی داشته باشند. استانداران، فرمانداران و مدیران کشور زیر پوشش این دو دیدگاه هستند. لذا یک دولت می‌آید کار به نحوی می‌چیند و دولت دیگر به نحوی دیگر.

برچسب‌ها:

نظر شما