شناسهٔ خبر: 60893 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

با ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای

مسکو خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب بی طرف برای حادثه هواپیمای مالزی شد

نماینده روسیه در سازمان ملل از ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در مورد سقوط هواپیمای بوئینگ در شرق اوکراین خبر داد که در آن بر لزوم انجام تحقیقات بین المللی بی‌طرفانه در مورد علت این سانحه تاکید شده است.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این کشور پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مورد سقوط هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده که در آن خواستار انجام تحقیقات بین المللی بی‌طرفانه با هدف روشن شدن علت این سانحه شده است.

پیش از این هیئت نمایندگی دائم استرالیا در سازمان ملل هم پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در این رابطه به شورای امنیت ارائه داده بود که قرار است این سند امروز، دوشنبه به رای گذاشته شود.

چورکین تاکید کرد: «تفاوت این دو پیش نویس در این است که در سند پیشنهادی ما بر لزوم انجام تحقیقات بی‌طرفانه و زیر نظر سازمان بین المللی پروازهای غیرنظامی (ICAO) تاکید شده است.»

به گفته این دیپلمات بلندپایه روس، شورای امنیت سازمان ملل پیش از این در بیانیه‌ای بر لزوم انجام چنین تحقیقاتی تاکید کرده بود و هیئت نمایندگی روسیه هم بر اساس همین سند این پیش‌نویس را تهیه کرده و مسلما اگر به تحقیقات بین المللی بی‌طرفانه در قطعنامه اشاره شده باشد، این کشور هم از آن حمایت خواهد کرد.

به گزارش فارس لازم به یادآوری است که پنج شنبه گذشته در شرق اوکراین یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ متعلق به خطوط هوایی مالزی که از آمستردام به سمت کوالالامپور پرواز می‌کرد، سقوط نمود. در عرشه این هواپیما ۲۹۸ مسافر، از جمله ۸۵ کودک و ۱۵ خدمه پرواز بود که همگی در این سانحه جان باختند.

مقامات کی‌یف نیروهای مسلح استقلال طلب در شرق اوکراین را در این حادثه مقصر می‌دانند، در حالیکه نیروهای مردمی منطقه اصرار دارند که آنها اصلا تجهیزاتی که قادر باشد هواپیمایی در چنین سطح بالای پروازیی را هدف قرار بدهد، در اختیار ندارند.

نظر شما