شناسهٔ خبر: 61664 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ولایتی:

ایران در روابط خارجی سیاست موازنه ای که به معنای نه سلطه شرق نه سلطه غرب است را رعایت می کند/ سفر هیئت چینی به تهران

ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت:ایران در پی آن است که در روابط خارجی همان سیاست موازنه ای که به معنای نه سلطه شرق نه سلطه غرب است، رعایت کند.

به گزارشنماینده به نقل از مهر، علی اکبر ولایتی در رابطه با اهمیت روابط تهران، مسکو و پکن گفت: چین و روسیه از جمله قدرت های جهانی بوده که در پی این هستند تا روابطی را به دور از تنش با کشورهای بزرگ قدرتمند جهانی برقرار کرده و تلاش می کنند تا در چارچوب امکاناتی که دارند با ایران فعالیت کنند.

وی افزود: میزان خرید نفت چین از ایران به روزی ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است. از سوی دیگر پکن پیشرفت های قابل توجهی را در زمینه روابط تجاری با ایران داشته و چندین پروژه عمرانی با چین امضا شده و در حال اجرا شدن است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: فکر می کنم که رابطه با چین به عنوان یک کشور آسیایی و کشوری که رابطه فرهنگی طولانی با ایران دارد و دو کشوری که هیچ گاه در طول تاریخ با یکدیگر درگیری نداشتند زمینه خوبی را برای توسعه روابط میان دوکشور ایجاد می کند.

دکتر علی اکبر ولایتی گفت: از سوی دیگر گروهی از آکادمی علوم اجتماعی چین به دعوت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به تهران آمدند و بنده نیز چندین بار به چین رفتم و با مقامات سیاسی و فرهنگی ملاقات کردم. از سوی دیگر قرار است که یک هیئت چینی به دعوت مرکز تحقیقات در مرداد ماه به تهران بیاید.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل یادآور شد: در همه این دیدارها یک احساس مشترک نسبت به ایران دریافت کردم و آن اینکه چینی ها نظر مثبتی را به توسعه روابط با ایران دارند و مهم است که چینی ها در رده های بالای حکومتی خواهان توسعه روابط با تهران هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: روابط تهران و مسکو نیز در سالهای اخیر بهتر از گذشته شده است. نزدیکی سیاست روسیه و ایران در رابطه با سوریه و عراق نشانه ای از نزدیکی سیاست های خارجی و منطقه ای دو کشور به یکدیگر است. از سوی دیگر همکاری هسته ای با روسیه داشته ایم، چنانچه روس ها نیروگاه بوشهر را تاسیس کردند و آمادگی لازم را برای ایجاد نیروگاههای بیشتر دارند.

وی تاکید کرد: چینی ها نیز آمادگی خود را برای ایجاد نیروگاههای بیشتر در ایران اعلام کردند. هم اکنون این سوال مطرح می شود که از رابطه با کشورها چه می خواهیم؟ در حقیقت در پی آن هستیم که همدیگر را بهتر درک کنیم و روابط را بر اساس تفاهم مشترک، احترام متقابل، حقوق برابر و بدون دخالت در امور یکدیگر توسعه دهیم.

ولایتی تصریح کرد: فکر می کنم با توجه به آنکه ایران، روسیه و چین در آسیا بوده و به لحاظ جغرافیایی و فرهنگی به یکدیگر نزدیک هستند هر سه به این نتیجه رسیدند که همکاری بین سه کشور به نفع آنها است و اگر بخواهند در منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و خاورمیانه حضور فعال داشته باشند بدون همکاری ایران میسر نیست.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: ایران هم اگر بخواهد در حوزه انتقال فناوری، فروش نفت و توسعه روابط تجاری و فایننس کردن پروژه های اقتصادی چین و روسیه نقش به سزایی داشته باشد، باید روابط خود را با پکن و مسکو افزایش دهد. مصلحت امنیت در آسیا و منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای مرکزی، قفقاز، غرب آسیا، آسیای جنوبی و آسیای شرق دور این است که این سه کشور با یکدیگر همکاری کنند و اگر هند را نیز اضافه کنیم وضعیت مناسب تر خواهد شد.

ولایتی در ادامه یادآور شد: معتقدم که کار آسیایی ها به دست آسیایی ها انجام می شود. سیاست نگاه شرق اگر به صورت جدی و پیگیر باشد می تواند افق های تازه ای را در توسعه روابط ایران با دنیا و صحنه بین المللی باز کند و این بدان معنا نیست که سیاست توسعه روابط با کشورهای غربی را در دستور کار خود نداریم.

وی در پایان تاکید کرد: دیدارهای مرتبی را با هیئت های غربی از جمله آلمانی ها و فرانسوی ها در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتم. ایران در پی آن است که در روابط خارجی همان سیاست موازنه ای که به معنای نه سلطه شرق نه سلطه غرب است، رعایت کند و با کشورهای دیگر که خواهان داشتن رابطه احترام آمیز و حقوق برابر هستند روابط مسالمت آمیز برقرار کند و هر کشوری که بیشتر برای نزدیک شدن روابط به ما ابراز علاقه کند از آن استقبال می کنیم.

نظر شما