شناسهٔ خبر: 61712 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده گزارش می دهد؛

آیا فصل جدید احزاب در عرصه سیاسی کشور رقم خواهد خورد؟

وزیر کشور

به گزارش نماینده، بیش از هفتاد فعال حزبی شب گذشته در نشست مشترک وزیر کشور، معاونان وی و استاندارن با احزاب در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور شرکت کرده بودند و رحمانی فضلی برای سومین باز میزبان احزاب و تشکل های سیاسی بود. پس از پایان این مراسم نیز اکثر کنشگران و فعالان حزبی فارغ از عقبه های سیاسی و جناحی خود به تقدیر از برگزاری چنین نشستی پرداختند و گفتند: « وزیر کشور صدای احزاب را شنید، از تشکیل کانون و یا باشگاه احزاب استقبال می کنیم، قرار شد کارگروه مشترکی از سوی دولت، مجلس و احزاب پیرامون قانون نحوه فعالیت احزاب تشکیل شود، امیدواریم با برگزاری نشست‌های مشترک، مشکلات احزاب برطرف شود و هیچ مانع قانونی برای تشکیل شورای مرکزی خانه احزاب وجود ندارد».

پیش از این چنین نشست هایی در وزرات کشور برگزار نمی شد به طوری که برخی از فعالان حزبی در اولین نشست وزیر کشور با احزاب گفته بودند که "وزارت کشور با تشکیل چنین نشستی با آنها آشتی کرده است" اما رحمانی فضلی به اولین نشست بسنده نکرد و دو نشست دیگر را در میدان فاطمی تشکیل داد که در نشست روز گذشته مدیران طراز اول دولت تدبیر و امید در استانها هم حضور داشتند از این رو احزاب و تشکل های دیگر نمی توانند بهانه ای را مبنی بر عدم ارتباط و یا تعامل ضعیف دولت و وزرات کشور با بدنه احزاب مطرح کنند.

با این وصف آیا زمان آن فرانرسیده که فصل جدیدی از نحوه فعالیت احزاب در جغرافیای سیاسی رقم بخورد؟ ضمن اینکه احزاب و تشکل های سیاسی باید همواره به عقب برگردند و فعالیت احزاب در گذشته بخصوص در دولت اصلاحات را مرور کنند.

در دولت اصلاحات با سردادن شعار توسعه سیاسی احزاب بسیار زیادی از کمیسیون ماده ده احزاب مجوز فعالیت دریافت کردند  اما در همان دوره احزاب بسیار محدودی هم در عرصه سیاسی کشور فعالیت می کردند که یکی از آنها حزب دولت ساخته مشارکت بود، حزبی که به دلیل ساختار شکنی و عبور از قانون در سال 88 از قطار تحزب گرایی ایران پیاده شد و حکم ممنویت فعالیت را دریافت کرد به همین جهت نباید تکثر احزاب محور اساسی و اصلی باشد بلکه احزاب و فعالان حزبی باید به این دو سوال پاسخ دهند که اداره کشور چگونه و اداره کشور با چه کسانی؟ یعنی احزاب به دنبال کادرسازی و ارائه برنامه برای کشور باشند.

پس از پایان سومین نشست وزیر کشور با احزاب کافی است رسانه ها را رصد کنیم، اکثر فعالان حزبی در مصاحبه هایی که با خبرگزاری ها انجام دادند از تشکیل چنین نشستی چراغ سبز نشان دادند اما در کنار این چراغ سبز باید احزاب و تشکل های سیاسی اتاق فکرهای خود را فعال و نقش آفرینیشان را در عرصه سیاسی کشور افزایش دهند به طوری که همین احزاب می توانند دولت و یا مجلس در سایه تشکیل دهند و با نگاه ویژه ای که دولت یازدهم و شخص وزیر کشور به آنها پیدا کرده از حاشیه نشینی عبور کنند.

این سوال مطرح می شود که آیا پس از تشکیل سه نشست در میدان فاطمی فصل جدیدی از سوی احزاب و تشکل های سیاسی گشوده می شود و یا باز آنها مسیر گذشته ادامه پیدا می کند؟

ارزیابی فعالیت حزبی در دوره جدید نیز سوال دیگری است که مطرح می شود واسدالله بادامچیان که سابقه حضور در کمیسیون ماده ده احزاب را در پرونده سیاسی خود به ثبت رسانده پاسخ می دهد: ظرفیت برای فعالیت حزبی در ایران وجود دارد ولی مشکل اینجاست که کشور ما تحزبش هم از نوع ایرانی است، تحزب در ایران مانند انگلستان و یا آمریکا که دو حزبی هستند نیست ایران یک کشور اسلامی و دارای نظام جمهوری اسلامی است یعنی هم مردمی و هم اسلامی است بنابراین احزابی در آن به وجود می‌آید که مردم متدین و مسلمان آنها را قبول داشته باشند و بتواند بر اساس مبانی اسلامی کار کنند. از این رو می توان انتظار داشت احزاب در دوره جدید سرفصل های جدیدی را برای فعالیت و نقش آفرینی خود در عرصه سیاسی کشور باز کنند و فقط فعالیت حزبی و تشکیلاتی را در بهار انتخابات و یا تشکیل خانه احزاب تعریف نکنند.

نظر شما