شناسهٔ خبر: 61720 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نامجومطلق: جذب نکونام به خاطر شرایط سنی‌اش سخت است

عملی نشدن پیشنهادهای کی‌روش شبهه برانگیز است

نامجو مطلق کارشناس فوتبال کشورمان معتقد است که عملی نشدن پیشنهادهای کارلوس کی‌روش و بدون تیم ماندن این مربی شبهه برانگیز است.

به گزارش نماینده، مجید نامجومطلق در گفت‌وگو با تسنیم درباره اینکه کی‌روش به عنوان سرمربی آفریقای جنوبی انتخاب نشد، اظهار داشت: کی‌روش جزو مربیان حرفه‌ای دنیاست و مطمئناً او بازاریابی خوبی هم دارد و قدرت رسانه‌ای این مربی نیز بالاست.

وی افزود: واقعیت امر نمی‌دانم به چه صورت است و چرا هیچکدام از پیشنهادهای کی‌روش عملی نشد اما چیزی که کاملاً مشخص است نه باشگاه‌های انگلیسی مذاکره‌ای با این مربی انجام دادند و نه آفریقای جنوبی، قطر و تیم‌های دیگر صحبت جدی با این مربی داشتند.

کارشناس فوتبال کشورمان درباره اینکه ماندن کی‌روش چقدر به سود فوتبال ما خواهد بود، گفت: همانطور که پیش از این هم گفته بودم، کی‌روش توقعی که ما از او داشتیم را عملی کرد و تیم ملی را به جام جهانی برد. کی‌روش اکنون گزینه خوبی برای تیم ملی محسوب می‌شود اما مطمئناً باید از او بهترین استفاده را کنیم. اگر قرار باشد شرایط قبلی حاکم باشد، توقع بالایی از این مربی نداشته باشیم و استفاده‌ای از او نکنیم نگه داشتنش بی‌فایده است.

نامجومطلق یادآور شد: با توجه به موج حمایتی که بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ به راه افتاد، کار برای جایگزین این مربی هم سخت می‌شود و دیدید حسین فرکی هم که یکی از گزینه‌ها بود اعلام کرد حتی اگر فدارسیون با کی‌روش هم به توافق نرسد، در این شرایط هدایت تیم ملی را بر عهده نمی‌گیرد.

بازیکن پیشین تیم ملی با بیان اینکه نباید به فکر نتایج مقطعی باشیم، ادامه داد: تیم ملی ما رشد فنی نداشته و این موضوعی بود که پیش از این هم گفته بودم. ما در جام جهانی بازی خوبی مقابل آرژانتین انجام دادیم که آن هم به خاطر فوتبال تدافعی و تخریبی ما بود و ما در این تورنمنت به لحاظ نتیجه‌گیری هم خوب نبودیم. وقتی ما مربی‌ای در سطح کی‌روش را به فوتبال‌مان می‌آوریم باید توقع بیشتری از او داشته باشیم، از او تغییر و تحول اساسی بخواهیم و خواستار این باشیم که در فوتبال ما ساختارسازی کند. همانطور که در فوتبال پرتغال این کار را انجام داد و ستاره‌های زیادی را معرفی کرد.

کارشناس فوتبال کشورمان تأکید کرد که باید توقع‌مان از کی‌روش ساختارسازی و آینده‌نگری فوتبال کشورمان باشد و افزود: در مدت زمان حضور کی‌روش در ایران ساختارسازی صورت نگرفته و رشدی نداشتیم. ما اکنون جام ملت‌ها را پیش‌رو داریم و اگر قرار باشد به کار مقطعی نگاه کنیم، ماندن کی‌روش هم کمکی به ما نمی‌کند و باید روش کارمان را عوض کنیم.

نامجومطلق به بالا رفتن سن بازیکنانی چون نکونام، منتظری، احمدی، حیدری، حسینی و ... اشاره کرد و گفت: متاسفانه فوتبال ما نتیجه‌گراست و به آینده فکر نمی‌کنیم. مطمئناً کره‌جنوبی و ژاپن در جام ملت‌های آسیا بازیکنان جوان زیادی را به تیم خود اضافه خواهند کرد تا این بازیکنان جوان تجربه کسب کنند. اکنون اگر ما هم بخواهیم آینده فوتبال‌مان را تضمین کنیم باید برخی از بازیکنان پا به سن گذاشته‌مان را کنار بگذاریم و بازیکنان جوان را جایگزین آنها کنیم.

وی که معتقد است ۴۰ درصد تیم ملی باید تغییر کند، گفت: تیم ملی نیاز به جوان شدن دارد و مطمئناً بازیکنان پا به سن گذاشته نمی‌توانند کمکی به آینده فوتبال ما کنند. البته به یک باره هم نباید جوانگرایی کنیم و برخی از بازیکنان با تجربه باید در تیم بمانند تا جوانان از آنها تجربه کسب کنند، اما تیم فعلی ۳۰ تا ۴۰ درصد باید تغییر کند.

هافبک پیشین استقلال بالا بودن سن نکونام را هم عاملی برای بیرون ماندن او از تیم‌های باشگاهی دانست و اظهار داشت: نکونام بازیکن خوب و توانمندی بوده و در جام جهانی بازوبند کاپیتانی تیم ملی را بر بازو بسته است که این افتخاری بزرگ محسوب می‌شود. اکنون نیز با توجه به شرایط فوتبال ما، کاهش سهمیه بزرگسالان تیم‌های باشگاهی، جوانگرایی و همچنین سن بالای نکونام این بازیکن بدون مشتری بود.

نامجومطلق با بیان اینکه لژیونر شدن نکونام هم در این شرایط دشوار است، گفت: به نظرم با توجه به شرایط سنی‌ که نکونام دارد، خداحافظی او از فوتبال هم به سودش است. این موضوع بستگی به نظر خود این بازیکن دارد و باید دید خودش چه تصمیمی می‌گیرد اما با توجه به اینکه در دو جام جهانی برای ایران بازی کرده و زحمات زیادی هم کشیده است، ارزش بالایی برای فوتبال ما دارد و باید شأن او را حفظ کنیم.

نظر شما