شناسهٔ خبر: 65072 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

اعتراف اصلاح طلبان به افراط دیروز، پشت نقاب ادعای اعتدال امروز

اصلاحات/1*

به گزارش نماینده، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، تعدادی از تحلیل گران سیاسی، شعار «اعتدال و دوری از افراط و تفریط» را سه عامل مهمی که منجر به پیروزی حسن روحانی در انتخابات شد عنوان و به این نکته اشاره کرده بودند " در دولت های گذشته شاهد افراط و تفریط هایی بودیم" اما حجت الاسلام حسن روحانی در زمان انتخابات شعار اعتدال و دوری از افراط و تفریط را داد و این عامل به پیروزی وی کمک کرد.

امروز یک سال از عمر دولت یازدهم یا همان دولت تدبیر و امید می گذرد و باید به این پرسش اساسی پاسخ داد "آیا جریان های سیاسی بخصوص اصلاح طلبان که در انتخابات از حسن روحانی حمایت کرده بودند مرز بندی خود را با افراطیون و تندروهای این جریان مشخص کرده اند؟ از منظر کنشگران حزبی اصلاح طلب چه عواملی به عنوان افراط گرایی در جریان متبوعشان شناخته می شود"؟

فعالان سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با نماینده ضمن آسیب شناسی این جریان ترجیح دادند ابتدا نقدی به جریان رقیب(اصولگرایان) خود داشته باشند و سپس به عملکرد گذشته اصلاحات که منجر به افراط و تندروی شد اشاره کنند. از منظر فعالان اصلاح طلب، مجلس ششم و نقش آفرینی جبهه منحله مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب در آن زمان به عنوان یکی از تندروی های این جریان در عرصه سیاسی کشور شناخته می شود البته به غیر از فعالان اصلاح طلب دو عضو کابینه هم نسبت به تندروی مشارکت و مجاهیدین در مجلس ششم انتقاد کرده بودند.

محمد باقر نوبخت و مجید انصاری سخنگوی دولت و معاون پارلمانی رئیس دولت یازدهم به انتقاد از تحصن نمایندگان مجلس ششم پرداختند و این تحصن را تندروی آنها عنوان کردند.

حجت‌الاسلام انصاری که سابقه حضور در ادوار مختلف مجلس، از جمله مجلس ششم را در کارنامه دارد، در مورد علت استعفای برخی از نمایندگان مجلس ششم، گفت:  تندروی هایی مثل جریان تحصن‌ها صورت گرفت که از دید من زیبنده نبود. من ضمن اینکه همه جا از حقوق این دوستان دفاع می کردم، اما به شخصه نمی پسندیدم که این تضییع حق باعث شود صدای دادخواهی آنقدر بلند شود که موجبات سوء استفاده دیگران را فراهم بیاورد.

محمد باقر نوبخت نیز در واکنش به تندروی اصلاح طلبان در مجلس ششم گفته بود: «دیدگاه من در آن زمان مشخص بود. فکر می‌کنم تحصن کار اشتباهی بود. اینکه کسی که به نمایندگی مردم در مجلس حضور دارد بیاید و تحصن کند برای من جای سوال دارد و نمی دانم یعنی چی»؟

مجيد محتشمي سخنگوی جبهه اصلاح طلبان و دبیرکل حزب آزادی هم در گفتگو با خبرنگار نماينده به گذشته همفکران خود که منجر به افراط و تندروی شد اشاره کرد و اظهار داشت: افراط و تفريط ها هم مي تواند جريان اصولگرايي و هم جريان اصلاح طلبي را تحت تاثير بگذارد اما درباره اصلاح طلبان آنچه بعنوان پاشنه آشيل مي تواند وجود داشته باشد بروز رگه هايي از سكولاريسم در بين برخي افرادكه هر چند اندك اند است.

وي در پاسخ به اين سوال كه نظرتان درباره موضع گیری آقايان نوبخت و انصاري نسبت به تندروی اصلاح طلبان در مجلس ششم چیست؟، گفت: به نوعي شاهد بروز  افراط و تفريط در مجلس ششم بوده ايم اما در مجلس هاي هشتم و نهم هم تندروي هاي مختل كننده اي وجود داشته است.

سخنگوی جبهه اصلاح طلبان به شعار اعتدال دولت اشاره کرد و افزود: اعتدال و ابداع آن توسط  دولت يازدهم و شخص رئيس جمهور بهترين روش و مشي اي است كه هم جريان اصولگرايي مي تواند با اعتدال مواضع خود را مطرح  كند و هم در جريان اصلاح طلبي  مي توانيم با اعتدال به طرح ديدگاه هايمان بپردازيم. بنظرمن اعتدال به اين معناست كه ما آزادانه، آگاهانه و محترمانه بگوييم، بنويسيم و عمل كنيم.

سید علی حسینی سخنگوی حزب اسلامی کار که تشکل سیاسی متبوعش نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است ترجیح داد غیر مستقیم در باره افراط و تفریط اصلاح طلبان اظهار نظر کند و  به "نماینده" بگوید: "ممكن است در هر دوره اي  افراط و تفريط از طرف گروه هاي  موسوم به چپ و راست وجود داشته باشد و ممكن است و به عبارتي ندانم كاري هاي افراد تندرو در اين جريانات اوضاع كشور را به هم بريزد و آنها را از حالت ميانه روي و تعديل دور كند".

صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و از چهره های اصلاح طلب هم به انتقاد از تندروهای اصلاح طلب پرداخت و ضمن نام بردن برخی از آنها گفته بود که آقایان محتشمی پور و خوئینی ها و برخی دیگر از آقایان رادیکال و تندرو از همان دوران انتخابات ریاست جمهوری هم خیلی نه از روحانی حمایت کردند و نه خودشان را نشان دادند. شاید بدشان هم نیاید که دولت روحانی نتواند کار کند.

محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات هم به انتقاد از تندروی جبهه مشارکت و سازمان مجاهیدین انقلاب پرداخت و تاکید کرد: رفتارهای جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین و برخی اصلاح‌طلبان تندرو عین دیکتاتوری بود.

وی همچنین با اشاره به نقش مشارکت و مجاهدین انقلاب در فتنه سال ۸۸، به "نماینده"، گفت: آنها در آن برهه زماني دچار توهم شدند و فكر مي كردند كه اگر به خيابان ها بيايند مي توانند همه مردم را با خود همسو كنند و همه را به خيابان ها بريزند، نمي دانستند  كه مردم ايران با اعتقادات علوي زندگي مي كنند و ولايي اند.

وي اظهارداشت: من براي برخي از اين افراد اشك ريختم. من درآن زمان نزد يكي از اين سران بودم و مي ديدم بيانيه هاي آنها را افرادي خاص مي نوشتند و خودشان كاره اي نبودند و بنظر من اين سران فريب افراد دور قاب چين را خوردند كه پول از كشور هاي ديگر مي گرفتند تا براي نظام چالش ايجاد كنند.

براساس مواضع اصلاح طلبان و دو عضو کابینه که در این گزارش به آن اشاره شد، می توان تحصن نمایندگان مجلس ششم، تندروی مشارکت و مجاهدین انقلاب که سرانجام منجر به انحلال این دو تشکل شد و  سنگ اندازی نیروهای تندر و در مقابل دولت یازدهم را سرفصل افراط گرایی در جریان اصلاحات برشمرد.

با توجه به کنش و واکنش اصلاح طلبان باید دید آیا در عمل اصلاح طلبان از تندروهای دوم خردادی عبور خواهند کرد؟، این روزها جوانان اصلاح طلب به دنبال تاسیس تشکیلات خود با نام و تابلوی ندا(نسل دوم اصلاح طلبان) و با محوریت صادق خرازی هستند اما تندروها نسبت به تشکیل این تشکل واکنش نشان دادند از این رو باید منتظر ماند و دید آیا این تشکل می خواهد واقعا از تندروی مشارکت و مجاهدین انقلاب عبور کند؟ آیا اصلاح طلبانی که این روزها در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جبهه اصلاح طلبان فعالیت می کنند حاضر هستند در عرصه سیاسی نیروهای سابق این دو تشکل منحل شده را بازی دهند؟

نظر شما