شناسهٔ خبر: 65113 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

یک اعتراف دیر هنگام؛ وقتی رسانه روباه پیر سربازان منطقه ای خود را لو می دهد!

بی بی سی

نماینده - این سوال بسیار مطرح شده است که چرا برخی از حکام عرب پیش از رسیدن به تخت و تاج موروثی در انگلیس آموزش دیده اند!؟ سوالی که جواب های متعددی در باره آن می توان مطرح کرد ولی چون این جواب ها ناظر به تحلیل بیرونی از وقایع رخ داده است و می توان با عناوین مختلفی چون توهم توطئه بر آن ها قلم بطلان کشید!

شاید در بادی امر چنین به نظر رسد که این سوال از اهمیت چندانی برخوردار نیست تا وقتی صرف پاسخ بدان شود ولی کافی است بدانیم حکام عربی که در انگلیس آموزش دیده اند تا چه اندازه در سرنوشت کشور خود و نیز منطقه حساس خاورمیانه نقش ایفا کرده اند!

به سخن اصلی این نوشتار می رسیم؛ بی بی سی فارسی در مقاله ای به قلم «متیو تلر» به سوال فوق پاسخ قاطعی داده است.

او به نقل از «مایکل استیونس، معاون موسسه مطالعات امنیتی و دفاعی سلطنتی، (RUSI)» نوشته است : سندهرست [آکادمی سلطنتی آموزش‌های نظامی سندهرست در انگلیس] جایی است که رهبران آینده یک دیگر را می شناسند و همچنین نفوذ بریتانیا در منطقه خلیج فارس را بسط می دهند.

بر اساس گزارش بی بی سی به نقل از استیونس « نخبگان سیاست در منطقه خلیج فارس چنان توجهی به بریتانیا می کنند که به دیگر کشورهای همسنگ ما مثلا فرانسه نمی کنند. این موضوع به ما قابلیتی فراتر از توانایی‌ها و وزن حقیقی ما می دهد. این قابلیت به سبب وجود افرادی است که مدتی را در بریتانیا گذرانده و همچنان با همکلاسی‌ها و معلمان خود در ارتباط هستند. »

ضروری است بدانیم اکنون چهار پادشاه در جهان عرب از فارغ التحصیلان مدرسه سندهرست هستند: ملک عبدالله در اردن، شیخ حمد از بحرین، شیخ تمیم از قطر، و سلطان قابوس از عمان.

بی بی سی

اگر به نقشی که این چهار تن در منطقه ایفا می کنند توجه کنید خواهید دید که تا چه اندازه منافع استعمار پیر را در کشورهای خود عملی و مقابل بیداری ملل مسلمان ایستاده اند.

نیازی به تحلیل های پیچیده نیست، بی بی سی به صراحت اعتراف کرده است که این حکام در انگلیس آموزش می بینند تا در روز مبادا منافع بریتانیا را در کشورهای خود حفظ و در جهت تعریف شده حرکت کنند.

در ابتدای مقاله منتشر شده در بی بی سی آمده است « در این مدرسه، کادرهای افسری در یک برنامه فشرده ۴۴ هفته ای مهارت‌های عملی و تئوریک را فرا می گیرند و با ارزش‌های ارتش بریتانیا آشنا می شوند. »

البته متیو تلر نویسنده بی بی سی به کشورهای دیگری نیز اشاره می کند چون سوریه، لیبی و مصر!

او از گرم شدن روابط سوریه و انگلیس در سال ۲۰۰۱ می نویسد و ادامه می دهد تعدادی از افسران ارتش سوریه در همین سال به انگلیس رفتند تا در مدرسه فوق آموزش ببینند.

وی به آموزش معمر قذافی رهبر سابق لیبی و سرهنگ احمد علی که نقش مهمی در برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر داشت  در انگلیس نیز اشاره می کند تا این شبهه را بر طرف کند که «آموزش یافته های این مدرسه به دنبال منافع انگلیس در منطقه بوده اند »!

در مورد سوریه می توان به این نکته اشاره کرد که در روزهای ابتدایی آغاز فتنه جهانی در این کشور تعدادی از افسران ارتش سوریه به ملت و دولت خود خیانت کرده و ارتش آزاد را تشکیل دادند. بررسی سوابق اکثر این افراد نشان دهنده خط و ربط های آنان می تواند باشدو جاهایی که آموزش دیده اند!

در باره مصر نیز گفتنی های بسیاری است که می توان در کودتای سال گذشته و برکناری رئیس جمهور منتخب مردم این کشور به دنبال حاشیه های آن گشت.

در مورد معمر قذافی نیز اسنادی موجود است که حکایت از وابستگی وی به انگلیس دارد.

«متیو دی آنکانو» سردبیر سابق روزنامه دیلی تلگراف در تازه‌ترین کتاب خود به اسناد و اطلاعاتی اشاره می کند که نشان می‌دهد سرویس جاسوسی انگلیس قصد داشته تا معمر قذافی را از لیبی فراری دهد.

دولت انگلیس در زمان نخست وزیری تونی بلر و گوردون براون روابط بسیار نزدیکی با دولت قذافی داشت و اسناد و شواهد نشان می دهد دولت ائتلافی وقت انگلیس که در ماه مه ۲۰۱۰ به قدرت رسیده بود نیز با دولت قذافی روابط نزدیکی داشته است.

دولت انگلیس در دسامبر ۲۰۱۰ میلادی هیاتی نظامی متشکل از مقام های ۵۰ شرکت تولید تسلیحات و جنگ افزارهای نظامی را به لیبی اعزام کرده است.

و نکته دیگر این که « آمار و ارقام نشان می دهد که در ده سال پیش از سقوط و مرگ خفت بار قذافی و به ویژه در دو سال پایانی عمر این دیکتاتور خبیث لیبی و انگلیس متحدان تجاری و شرکای بزرگی برای هم بوده و بر خلاف هیاهوی رسانه‌ای انگلیس علیه دولت قذافی، مبنی بر لزوم افزایش تحریم‌های وی در چند ماه پایانی، سطح رفت و آمدهای دیپلماتیک نه در سطح نخست وزیر بلکه در سطح خانواده سلطنتی و پسر دوم ملکه ـ شاهزاده اندرو ـ به لیبی بوده است.»

آن چه روشن است انگلیس برای پیگیری سیاست های استعماری خود در جهان و بخصوص خاورمیانه برنامه های طولانی مدتی در سر دارد، آموزش تعدادی از حکام عرب منطقه یکی از این برنامه ها است. حکامی که منافع نامشروع قدرت های جهانی را بر منافع ملت های مسلمان خود ترجیح می دهند و زمانی فرا می رسد که بیداری اسلامی ملل منطقه کاخ های بنا شده بر زور و تزویر را فرو خواهد ریخت و ندای این بیداری در بسیاری از کشورهای منطقه از بحرین گرفته تا عربستان و اردن به گوش می رسد و به امید الهی آن روز دیر نیست ...

نظر شما