شناسهٔ خبر: 65197 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ساخت زیردریایی مافوق‌صوت

دانشمندان چینی از دستیابی به نوعی از فن‌آوری خبر دادند که امکان رسیدن سرعت زیردریایی به مافوق صوت را ممکن می‌سازد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست در خبری از تلاش دانشمندان این کشور برای ساخت یک زیردریایی بسیار پیشرفته و پرسرعت خبر داد. طبق اخبار منتشر شده موسسه فن‌آوری هاربین به تکنولوژی دست یافته‌اند که به زیردریایی‌ها اجازه می‌دهد به سرعتی برابر سرعت صوت در داخل آب دست یابند، سرعتی که حدود ۵۸۰۰  کیلومتر در ساعت است.

ایده ساخت این زیردریایی ایجاد یک حباب آب بزرگ در اطراف شیء  به منظور کاهش اصطکاک و افزایش سرعت در داخل آب است. پروفسور لی‌فنگ چن اعلام کرد که پس از قرار گرفتن زیر دریایی در آب یکی از مکانیزم‌های آن پاشیدن مستمر یک پوسته مایع خاص به تمام سطح زیردریایی است. این پوسته به تدریج از بین می‌رود، اما تا زمانی که زیردریایی به سرعت ۷۴ کیلومتر برسد، سرعت لازم برای تولید یک حباب هوا در اطراف آن و پیمودن مسافتهای طولانی در زمانی اندک را به دست خواهد آورد.

به گفته این دانشمند چینی  فن‌آوری پوسته مایع باعث کاهش مشکلات مربوط به شروع حرکت و همچنین بهبود نحوه کنترل کروز زیردریایی خواهد شد. در تئوری عبور از اقیانوس آرام تنها در ۱۰۰ دقیقه انجام خواهد شد و فاصله بین شانگهای تا سان‌فرانسیسکو کمتر از دو ساعت به طول خواهد انجامید.

با وجود ادعاهای مطرح شده درباره پیشرفت در دستیابی به این فن‌آوری پروفسور لی ادامه داد که  همچنان مشکلاتی مانند دستیابی به کنترل‌های  تغییر جهت زیردریایی و موتوری که قدرت لازم برای انجام تمام این عملیات را داشته باشد، وجود دارد که باید بر آن غلبه کرد. با توجه به محرمانه و نظامی بودن این پروژه هنوز جزئیات بسیاری از آن نامشخص است.

نظر شما