شناسهٔ خبر: 65202 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

صالحی خبر داد:

همکاری آلمان و آمریکا برای خرابکاری هسته‌ای در ایران

صالحی/1 علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: آلمان پیش از ارسال تجهیزات هسته ای به ایران، آنها را برای ایجاد خرابکاری هسته ای به کشورهایی مثل آمریکا و یا نیومکزیکو می فرستاد تا خرابکاری صنعتی بر روی آن ها ایجاد شود.

به گزارش نماینده، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: آلمان پیش از ارسال تجهیزات هسته ای به ایران، آنها را برای ایجاد خرابکاری هسته ای به کشورهایی مثل آمریکا و یا نیومکزیکو می فرستاد تا خرابکای صنعتی بر روی آن ها ایجاد شده و سپس به ایران ارسال شود.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در برنامه «صبح با خبر» شبکه خبر در هفته ی دولت، درباره وضعیت یک ساله انرژی اتمی ایران گفت: در عرصه فناوری هسته ای، می توان گفت، امسال نسبت به پارسال در ابعاد تحقیقاتی و گستردگی آن ما خیلی جلوتر هستیم.

وی درباره برخی توقف ها که در ژنو توافق شده افزود: فقط یک مورد وجود دارد که تولید آن را متوقف کرده ایم و آن تولید اورانیوم ۲۰ درصد است. وی تاکید کرد: علت این عمل این است که ما برای ۳ الی ۴ سال ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد داریم و فعلا تعلیق کردیم تا مذاکرات پیش برود و  هرگاه نظام برای تولید مجدد اورانیوم ۲۰ درصد اراده کند، این آمادگی وجود دارد.

صالحی درباره دستگاه هایی که برای اورانیوم بیست درصد نصب شده بودند نیز گفت: ماشین آلاتی که قبلا اورانیوم ۲۰ درصد تولید می کردند، الان ۵ درصد تولید می کنند. صالحی افزود: غیر از این تعلیق، یک تعلیق دیگری وجود دارد و آن هم در رآکتور آب سنگین اراک است. البته این به معنای تعلیق نیست، قرار شد در این ۶ الی ۷ ماهی که مذاکرات در حال پیگیری است که البته ۴ ماه هم به آن اضافه شده است، برخی دستگاه ها را در آنجا نصب نکنیم.

 صالحی تعلیق نصب تجهیزات اصلی در رآکتور اراک را فرصتی برای بازبینی این تجهیزات در زمینه خرابکاری صنعتی دانست. بعلاوه از آنجا که قرار شده یک بازبینی در قلب راکتور انجام شود که در صورت نصب این تجهیزات دوباره کاری انجام می شد. صالحی در همین زمینه افزود متخصصان ما اکنون در اراک به شدت در حال انجام بازطراحی راکتور هستند.

صالحی به بیمارستان تخصصی هسته ای اشاره کرد و گفت: اقدامات اولیه لازم برای ساخت بیمارستان تخصصی هسته‌ای آغاز شده است و خوشبختانه اولین گام در رابطه با تولید داروهای fdg و تجهیزات پت و نیز تهیه و تامین سیکلوترون انجام شده است. همچنین بودجه این کار توسط دولت تامین شده است و امیدوارم حداکثر تا دو سال آینده شاهد تولید اولین تولیدات دارویی در این خصوص باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به خرابکاری هسته ای اخیر اشاره کرد و گفت: این خرابکاری باعث شد مهندیسین ما در سازمان انرژی اتمی در یک شرایط دیگری قرار بگیرند، به خصوص نسبت به شناخت تجهیزات و جزئیات درونی آنها. در حال حاضر ما یک آزمایشگاه بی نظیر در کشور داریم که می‌تواند درخصوص خرابکاری های صنعتی قدم های محکمی بردارد.

وی افزود: اصل خرید در تجهیزات بر بی اعتمادی است. ما هر دستگاه و تجهیزاتی را که از خارج از کشور خریداری می کنیم، به دقت بررسی می کنیم، و اگر از صحت و سلامت آن مطمئن شدیم، آن را به کار می گیریم.

 

 

منبع: تسنیم

نظر شما