شناسهٔ خبر: 65221 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حبیبی:

مصلحت دین و دنیای اصولگرایان در وحدت است/ دبیرکل موتلفه از نشست همگرایی اصول گرایان می گوید

نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه طیف هایی از اصولگرایان مانند پایداری و ایثارگران در نشست هم گرایی اصولگرایان حضور ندارند، گفت: .در این جلسات بیشتر وزرای دولت دهم حضور دارند.

به گزارش نماینده محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با مهر، به تشریح عملکرد یک ساله دولت روحانی، انتخابات مجلس و وحدت اصولگرایان پرداخت و با بیان اینکه بنده در نشست های اصولگرایان شرکت می کنم، گفت: الان بیشترین فعالیت اصولگرایان متوجه جلسات همگرایی اصولگرایان با محوریت آقای تقوی است.در این جلسات بیشتر وزرای دولت دهم حضور دارند واز طرفی طیف هایی از اصولگرایان مانند پایداری و ایثارگران حضور ندارند.هم اکنون هم پراکندگی در این جلسات دیده می‎شود.

متن گفتگو با محمد نبی حبیبی بدین شرح است

عملکرد دولت را در یک سال اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟نقاط قوت و ضعف دولت این دولت را در چه می‌بینید؟
همه شعارهای روحانی در دوره تبلیغات انتخابات، شعارهای خوب و مطلوبی بود. معتقدم اگر همان شعارهای دوران تبلیغاتی به طور کامل اجرا شود، هم برای مردم و هم برای دولت فایده فراوانی خواهد داشت.تمرکز دولت  برروی مسائل اقتصادی برای مردم مفید است.اعتقاد دارم روحانی و همکاران اقتصادی شان توجه ویژه به امور اقتصادی داشتند و ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی در چارچوبی که دولت برای حل مشکلات اقتصادی تلاش انجام می‌دهد فایده فراوان برای مجموعه خواهد داشت.


دولت با یک موضوع فقدان فصل الخطاب نهایی در بعد اقتصادی مواجه است
شخصیت های اقتصادی دولت، سابقه علمی و تجربه خوبی دارند واین یک امتیازبرای دولت است اما به نظر من دولت با یک موضوع فقدان فصل الخطاب نهایی در بعد اقتصادی مواجه است.این نقص اگر جبران شود، بحث های کارشناسی در داخل دولت به مرحله عمل در می‌آید و می‌تواند کارساز باشد.توجه ویژه دولت به امور اقتصادی و منویات رهبری برای نظام و کشور است.در سال های اخیر توصیه‌های مقام معظم رهبری، تکیه بر اقتصاد کشور بیشتر از موارد دیگر بوده است.
در حوزه سیاست خارجی معتقد هستیم مجموع عملکرد مذاکره کنندگان در این مذاکرات هسته ای از امتیازات خوبی برخوردار بوده است. ما به گروه مذاکره کننده اعتماد داریم ولی هیچ اعتمادی به اکثریت مذاکره کنندگان مقابل نداریم آمریکایی ها نشان دادند غیر قابل اعتماد هستند و این بی اعتمادی  ما  به آمریکا نتیجه عملکرد دولت آمریکا است.کاری که آمریکایی ها علیه نظام جمهوری اسلامی انجام ندادند،در واقع به معنای آن است که  نتوانستند کاری انجام دهند،که رفتارهای آمریکا رفتارهای براندازانه بوده و نتوانستند به این هدف دست پیدا کنند.
دولت در مجموعه درمذاکرات هسته ای برای حفظ منافع کشور فعالیت های اعتماد سازی انجام داده است. معتقد هستم خود پایداری گروه مذاکره کننده یک امتیاز است.
در باب سیاست داخلی و انتصابات دولت فعلی، تعدادی از اصولگرایان در دستگاه های دولتی منصوب شدند اما اعتدالی که روحانی در تبلیغات اعلام کرده بود و اینکه فراجناحی عمل می کند به طور کامل تحقق پیدا نکرده است.کفه اصلاح طلبان درانتصابات در سراسر کشور بیشتر بوده در مواردی برای انتصاب برخی افراد که با فتنه 88 همکاری داشتند دقت لازم به عمل نیامده و استیضاح وزیر علوم در همین چارچوب بود.
چه کسی به روحانی توصیه کرده شلاق دست بگیرد و مردم را به بهشت ببرد
در مسائل فرهنگی، وزارت ارشاد در مواردی عملکردش مطلوب بوده در مواردی باعث تعجب شده است.تلقی ما این است در برخی موارد نا مطلوب عمل شده است. ازاین سخن روحانی که اعلام کرد که "تقسیم بندی هنربه ارزشی و غیر ارزشی بی معنا است" تعجب کردیم. این تقسیم بندی وجود دارد در این رابطه باید مرز بندی وجود داشته باشد.
یا اینکه مردم را به زور نمی توان به بهشت برد اولا چه کسی همچین مطالبه ای از روحانی دارد. چه کسی به روحانی توصیه کرده شلاق دست بگیرد و مردم را به بهشت ببرد این  یک فرض مجهولی است که وی مطرح کرده است.
دولت اخیرا برای مخلوط بودن یک روغن مضردر لبنیات این همه تبلیغ کرده است و برای سالم بودن لبنیات مردم این همه نگران شده است؛ چطورمی‌تواند نسبت به همجمه های فرهنگی بی تفاوت باشد.
از ابتدای دولت، حزب موتلفه اعلام کرده بنایش پشتیبانی از دولت است و در پی خدشه دار کردن و تضعیف دولت نیست. ما مایل هستیم دولت موفق شود. بهتر است اطرافیان رییس جمهور سعی کنند همیشه اخبار ناگوار را از منتقدان به رییس جمهور منتقل نکنند.ما حق انتقاد و اعتراض را در مواردی برای خودمان محفوظ می دانیم.


حزب موتلفه در ماه‌های آینده چه برنامه و اهدافی را در نظر گرفته است و مشخصا چه برنامه ای برای انتخابات مجلس در نظر گرفته اید؟
ما مدعی این هستیم که یک حزب هستیم. برخی شخصیت ها گفته اند در کشور حزب نیست،  آنچه هست قبیله است پس چطور وزیر کشو در چند ماه اخیر از دبیر کل های احزاب دعوت کرده،  پس وزیر از روسای قبایل دعوت کرده است ما هر سه سال یکبار کنگره برگزار می کنیم اساسنامه و شورای مرکزی داریم. ما در موتلفه هر هفته شورای مرکزی داریم هر هفته  درباره مسایل کشور موضع گیری داریم، 30 دبیر استانی داریم .ما در موتلفه یک روز تعطیلی نداریم  وخودمان را به زمان و مکان محدود نکرده ایم.
برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در  سال 94 از سه ماه پیش به دبیران استان ها ابلاغ کردیم مقدمات ورود به انتخابات را فراهم کنند،یک موضوعی که ذهن ما به آن مشغول است ائتلاف بین نیروهای اصولگرا است که در انتخابات 94 همه تمهیدات اندیشیده شود تا نامزدهای واحدی داشته باشیم واز تعدد نامزدهای اصولگرا جلوگیری کنیم و کار را مرحله به مرحله ادامه می دهیم.

در انتخابات ریاست جمهوری شاهد تکثر نامزدهای اصولگرا بودیم که در نهایت وحدتی هم شکل نگرفت و منجر به شکست اصولگرایان در این انتخابات شد،چه تجربه ای از این انتخابات به دست آمد و با شرایط موجود چقدر احتمال  وحدت احزاب اصولگرا با یکدیگر به خصوص جبهه پایداری می‌رود؟
تجربه ای که از گذشته به دست آمد، تجربه تلخ ولی مفیدی است.به نظر می رسد  تشکل‌های اصولگرا  این را درک کرده و یا در آینده آن را درک می کنند.اصولگریان در اصول باهم اختلاف ندارند ولی ممکن است  در روش اداره کشور دارای تفاوت سلیقه باشیم .الان مصلحت جریان اصولگرا ایجاب می کند که تفاوت سلیقه ها کمتر شود و هیچ تشکل اصولگرا سلیقه خود را وحی منزل نداند. باید بپذیریم در برخی موارد باید از سلایق خود عدول کنیم.
الان بیشترین فعالیت اصولگرایان متوجه جلسات همگرایی اصولگرایان با محوریت آقای تقوی است.در این جلسات بیشتر وزرای دولت دهم حضور دارند واز طرفی طیف هایی از اصولگرایان مانند پایداری و ایثارگران حضور ندارند.هم اکنون هم پراکندگی در این جلسات دیده می‎شود.
به جلسات آقای تقوی من هم می‌روم و هدف این جلسه ایجاد همگرایی بین نیروهای انقلاب است. اصل هدف را قبول داریم و این همگرایی در شرایط فعلی ضرورت است.اینکه بیشتر افراد در این جلسات از وزرای احمدی نژاد هستند، اینطور نیست و غالبا کسانی هستند که از جریان انحرافی فاصله گرفته بودند. از ایثارگران و پایداری تاکنون کسی به این جلسات نپیوسته است. در واقع دعوت شده اما نیامده اند، البته مخالفت و دشمنی هم نداشته اند باید با آن ها تعامل بیشتری شود .هر تعاملی بین جریان اصولگرا لازم و مفید است، راه این همگرایی هم مذاکرات است. مصلحت دین و دنیای اصولگرایان در همگرایی است در غیر این صورت تعدد اصولگرایان در انتخابات یعنی فرش قرمز پهن کردن در مقابل رقبایی که نمی خواهند جریان اصولگرایی پیروز شود.تشکل های فعلی اصولگرایی در اصول با هم توافق دارند اما دارای سلایق متفاوتی هستند.انتخابات یک ظرایفی دارد که باید رعایت شود که با دور هم  جمع شدن اصولگرایان و گوش کردن به خرد جمعی شدنی است.اصولگرایان باید به عقل جمعی بیشتر اهمیت بدهند تا عقل فردی و رای اکثریت را رعایت کنند.
با همه این تفاسیر هنوز این دو طیف در این جلسات حضور ندارند
هنوز دیر نشده معتقدیم اگر کسی هنوز خطر را متوجه نشده، لمس می کند البته این  پراکندگی قابل دفاع نیست.الان دیدگاه اصولگرایان نسبت به گذشته فرق کرده و من این تفاوت را احساس کردم. درباره همگرایی امیدواری ما کاذب نیست جرقه های که در جریان اصولگرایی زده شده من را امیدوار تر کرده است.اگر یک محوریت متقن از روحانیتی که پشت سرمقام معظم رهبری هستند مانند جامعتین چتر حمایتی ایجاد کنند احتمال همگرایی اصولگرایان بیشتر می شود. این کار از عهده تشکل های اصولگرا بر نمی آید  مثلا ما قدیمی ترین تشکل اصولگرا هستیم اما ممکن است سایر تشکل های جوانتر اصولگرا محوریت موتلفه و همگرایی  با ما را نپذیرند.
ما در ماه های اخیر با جبهه پایداری دیدار نداشتیم ولی از اینکه با جبهه پایداری و یا هر جریان دیگری در داخل جریان اصولگرایی تعامل داشته باشیم هیچ ابایی از این مساله نداریم.

این پشنهاد  در جلسات همگرایی اصولگرایان مطرح شده است؟
من در جلسات آقای  تقوی من این را مطرح کردم البته دیگران نیز این را مطرح کردند الان این پیشنهاد مقبول واقع شده و تا رسیدن به نقطه مطلوب و باز شدن این چتر یک سری افعال سیاسی لازم است که باید هوشمندانه انجام داد.
این روزها بحث های زیادی درباره حضور احمدی نژاد در صحنه سیاست مطرح شده است چقدر این را محتمل می دانید و اگر روزی احمدی نژاد بازگشت تا چه حد مورد پذیرش اصولگرایان قرار می گیرد؟
سابقه برخی از نزدیکان احمدی نژاد که در جریان انحرافی حضور داشتند و شخص احمدی نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری مورد خدشه قرار گرفت و این خدشه از طرف آن ها بود.احمدی نژاد مکرر اعلام کرد ما هیچ ارتباط و وامداری نسبت به جریان اصولگرایی نداریم و یک نوعی بی اعتنایی به جریان اصول گرا و موضع گیری نسبت به اصولگرا ها دیده شد  و در نتیجه رابطه جریان اصولگرا و احمدی نژاد تیره شد.البته همه کسانی که با احمدی نژاد کار می کردند لزوما نه به جریان انحرافی تعلق دارند و نه موضعی نسبت به جریان اصولگرایی دارند.

بنابراین  ما آنهایی که با آقای احمدی نژاد کار می کردند را نه تنها مقابل جریان اصولگرایی نمی دانیم بلکه آنها را همراه خود می دانیم اینکه آقای احمدی نژاد می خواهد مجددا وارد گود سیاست شود برخی از نزدیکان وی این را منکر شدند، خود وی هم سکوت کرده، اما من معتقدم نمی شود گفت دوستان نزدیک آقای احمدی نژاد و خود وی در واقع با سیاست خداحافظی کرده است چنین خداحافظی صورت نگرفته بلکه اینکه بگوییم میلی به کار سیاسی در خود ایشان و نزدیکانشان باشد چنین احتمالی، احتمال قوی است منتها اگرچه میل به مرحله عمل دربیاید، معتقدیم تیرگی رابطه جریان اصولگرایی با دوستان نزدیک احمدی نژاد و خود وی یک سد مهمی در ایجاد رابطه جدید است.
ما ایرادات اصولی به برخی رفتارهای آقای احمدی نژاد به ویژه در دوره دوم ریاست جمهوری اش داشتیم این ایرادات فقط در حد بی اعتنایی او و دوستانش به جریان اصولگرایی نبود بلکه اتفاقاتی مثل جریان وزیر اطلاعات ایشان، قهره 11 روزه و برخی دیگر او مورد اعتراض جریان اصولگرایی بوده و هست.

جریان رقیب و دولت را چگونه می بینید آیا احتمال ائتلاف اصلاح طلبان و جریان اعتدال را شاهد خواهیم بود؟از طرفی شاهد خداحافظی چهره هایی چون محمد خاتمی و حجت الاسلام ناطق نوری بوده ایم  و تشکیلاتی با عنوان نسل دوم اصلاحات روی کار آمده است.ارزیابی شما از این اقدمات چیست؟
من احتمال تعامل بین طرفداران دولت و اصلاح طلبان را برای انتخابات آینده احتمال ضعیفی نمی دانم، اما معتقد هستم ناطق نوری هرگز نامزد اصلاح طلبان در هیچ انتخاباتی نخواهد شد.
کسانی که تلاش می کنند ناطق نوری را در اردوگاه اصلاح طلبی با عنوان یک شخصیت لیدر اصلاح طلبان مطرح کنند  یک تلاش سیاسی کاری می کنند ناطق نوری چند ماه قبل یک جمله‌ای گفت" اگر من را قطعه قطعه کنند من اصولگرا هستم" البته ممکن است همین آقای ناطق با برخی از اصولگرایان در مواردی تفاوت های عمده روشی داشته باشد. ناطق بارها اعلام کرده با هر نوع افراط و تفریط مخالف است اما تلاش برخی اصلاح طلبان برای مصادره کردن ناطق به نفع خودشان تحقق نمی یابد.
عده ای از اصلاح طلبان در برخی از اظهارنظرها کاملا سیاسی کاری می کنند و کار سیاسی انجام نمی دهند. در انتخابات مجلس ششم لطماتی که از سوی اصلاح طلبان به هاشمی  رفسنجانی وارد شد هیچ اصولگرایی در هیچ مقطعی این لطمات را به هاشمی نزده بود.
اصلاح طلبان در مجلس ششم تلاش می کردند، هاشمی نیاید؛ چراکه نمی خواستند او رئیس مجلس شود. تمام تلاش اصلاح طلبان این بود هاشمی رفسنجانی وارد مجلس ششم نشود من معتقدم مطلق کردن شخصیت هایی مانند هاشمی و ناطق یک کار نادرست است و هیچ کدام از آنها مطلق نیستند. معتقدیم برای سنجش رفتارها و عملکرد رفتارهای افراد مختلف ما بهتر است اگر کاری مطلوب انجام می دهند حمایت کنیم اگر کار نامطلوبی انجام می دهند، انتقاد کنیم.
سوال: انتخابات مجلس خبرگان در پیش است و برخی رسانه ها از فعالیت های گسترده اصلاح طلبان در این انتخابات خبر می دهند. وضعیت انتخابات مجلس خبرگان را چگونه ارزیابی می کنید و پیش بینی شما برای ریاست مجلس خبرگان در اجلاس شهریور ماه چیست؟
ما از هم اکنون اعلام می کنیم که اگر جامعتین به صورت رسمی برای انتخابات مجلس خبرگان وارد شدند، موتلفه اسلامی حتما از فهرست جامعتین حمایت می کند. کاری که در دور گذشته هم انجام دادیم. اینکه آیا اصلاح طلبان برای انتخابات خبرگان افعالی انجام می دهند اطلاعات ما نیز همین را تایید می کند و در مقابل جامعتین فعالیت می کنند و می خواهند تغییری در ترکیب مجلس خبرگان مطابق میل خودشان ایجاد کنند. البته چون فعالیت سیاسی آزاد است، کسی نمی‌تواند آنها را منع کند. ما الان ابا داریم در خصوص ریاست مجلس خبرگان و شخصیت خاصی اظهارنظر کنیم البته ما دعا می کنیم آیت الله مهدوی کنی شفای عاجل پیدا کنند.اصلاح طلبان اجلاس های متعددی در استان ها برگزار می کنند و نامزدهای احتمالی با عنوان "طرفداران اصلاحات "روی آنها کار می شود. شنیده ایم یک تصمیم کلی آنها این است که از اصلاح طلبان مشهور که مورد قبول شورای نگهبان نباشند از آنها صرف نظر کنند و کسانی را مطرح کنند که پایبندی اصلاح طلبی محرز باشد خیلی هم شناخته شده نباشد.


 در جریان اصولگرایی  خلا چهره شاخص دیده می شود. به نظر می رسد لیدری که بخواهد حرف آخر را بزند تا دو سال دیگر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی  نباشد. از طرفی اصلاح طلبان تجربه موفق ائتلاف را دارند  و از الان خود را پیروز انتخابات می دانند .آیا این ائتلاف دوباره شکل می گیرد؟
اینکه اصلاح طلبان خود را از الان پیروز انتخابات مجلس دهم می دانند تصور و توهمی است که ما نمی توانیم جلوی آن را بگیریم اما آرزو کردن عیب نیست. معتقدیم اصولگرایان هیچ راه دومی جز همگرایی ندارند و ضمن اینکه ضایعاتی به ما وارد شد بعد از ارتحال مرحوم عسگراولادی و کسالت آیت الله مهدوی کنی ضایعه ای جبران ناپذیر در جریان اصولگرایی است اما اینطور نیست که چهره های دیگری در جریان اصولگرایی نباشد من معتقدم این ظرفیت همین الان هم، وجود دارد و ما خلایی نمی بینیم ممکن است با نقصان روبرو باشیم اما با خلا روبرو نیستیم.

چه پیش بینی از سیاست روحانی در آینده  دارید آیا موفق می شود تا آخرمشی اعتدال را حفظ کند؟
ما معتقد هستیم تا الانم هم خیلی اعتدال را رعایت نکرده است.کفه اصلاح طلبان در انتصابات خیلی سنگین تر است .وعده رییس جمهور در رابطه با اعتدال تحقق پیدا نکرده است.

آیا روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده از حمایت اصولگرایان برخوردار خواهد بود؟
بستگی به عملکرد روحانی دارد مجموعه رفتارها مد نظر است از الان نمی توان  در این باره پیش بینی کرد.


دولت با شعار اعتدال روی کار آمد اما تعریف مشخصی از اعتدال ارائه نکرده است و تاکنون در این جریان تئوریسینی دیده نشده است و شاهد هستیم در خیلی از موارد خود روحانی تریبون شده است آیا این رویه درست است که شخص رییس جمهور به تنهایی همه بار دولت را دراین باره به دوش بکشد
جریان اصلاحات و اعتدال به طور ناقض هم تئوریزه شده و با نقض تئوریک مواجه هستند. روحانی نمی تواند به تنهایی بار تئوریزه کردن اعتدال را به دوش داشته باشد. تئوری های سیاسی این طور نیست که در وجود یک نفر جوانه بزند و در وجود یک نفر رشد و به کمال برسد مجموعه عقول هستند و برایندی است.

نظر شما