شناسهٔ خبر: 65644 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

چه زمانی آب بطری ها سرطان زا می شوند؟

مدير کل آزمايشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو گفت: ظروف آبهاي بطري شده معمولاً بليمري هستند و اگر به صورت غير استاندارد نگهداري شوند و در معرض آفتاب شديد قرار بگيرند، مواد پليمري در آب آزاد مي‌شود که مي‌تواند سرطان زا باشد.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگارن، حسين رستگار  در پاسخ به اين پرسش که آيا اين درست است که آبهاي بطري شده در صورتي که معرض آفتاب و گرما قرار بگيرند، سرطان زا مي‌شوند، توضيح داد: بالاخره، هر چيزي که در شرايط غير استاندارد قرار بگيرد، مي‌تواند آسيب رسان باشد، بطري‌هاي آب نيز چون از مواد پلاستيکي تشکيل شده اند، اگر در معرض گرما و نور شديد آفتاب قرار بگيرند، مي‌توانند مواد خطرناک پليمري در آب آزاد کنند.

وي گفت: البته اين مسئله براي همه آبهاي بطري شده نيست و بستگي به شرايط نگهداري دارد، فقط آنهايي که در معرض آفتاب شديد قرار بگيرند، مي‌توانند دچار اين مشکل بشوند. بايد روند توزيع تحت نظارت قرار بگيرد و معاونتهاي بهداشتي دانشگاههاي علوم پزشکي مسئول نطارت بر اين موارد هستند.

مدير کل آزمايشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو اضافه کرد: همه بايد روش نگهداري درست بطري‌هاي پلاستيکي آب را ياد بگيرند و اين بطري‌ها را در معرض آفتاب شديد قرار ندهند.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا استفاده از ظروف شيشه اي يا ديگر انواع ظروف براي آبهاي بطري توصيه نمي شود، ادامه داد: اگر از انواع ديگر بطري ها استفاده شود شايد بهتر باشد اما قيمت تمام شده محصول بالا مي‌رود و ديگر همه توان خريد آن را نخواهند داشت.

وي اضافه کرد: استاندارد بطري آب در سازمان استاندارد تدوين شده است و اين سازمان مسئول نطارت بر اين مسئله است.

نظر شما