شناسهٔ خبر: 67126 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

پور مختار:

نام افراد بزرگ در گزارش فساد در فوتبال مطرح خواهد شد/ شکایت از برخی نمایندگان به دلیل دو شغله بودن

پور مختار رییس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: این کمیسیون به شکایت از برخی نمایندگان به دلیل دو شغله بودن، پرونده قاچاق کالا و فساد برخی مسوولان در معادن رسیدگی می کند.

به گزارش نماینده «محمدعلی پورمختار»در گفتگو با ایرنا، با اشاره به ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به بحث قاچاق کالا و ارز افزود: این کمیسیون به بررسی پرونده های واردات غیرقانونی کالاها خواهد پرداخت.

وی ادامه داد: برخی معتقدند چون برخی از کالاها قاچاق می شوند و حتی ممنوعه هستند و حقوق دولت را تضییع می کنند، پس باید اجازه داد که آنها وارد کشور شوند که این توجیه، بسیار غیرمنطقی و غیرقابل قبول است و کمیسیون اصل ۹۰ نیز با این موضوع برخورد خواهد کرد.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس با بیان اینکه امر قاچاق کالا بطور مستقیم به تولید ملی، کاهش اشتغال، تولید، ارز آوری و اقتصاد ضربه وارد می کند، اظهار داشت: قرار شد جلسه ای تشکیل شده و در آن مسوولان ذیربط، گزارش مفصلی را درباره قاچاق کالا به مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ ارائه دهند.

**ورود کمیسیون اصل ۹۰ به پرونده فساد در معادن

وی با اشاره به رسیدگی پرونده فساد در مالکیت معادن در کمیسیون اصل ۹۰ خاطر نشان کرد: ارزش معادن کشور ما کمتر از نفت نیست و با وجود شرایطی که امروز از نظر اقتصادی در کشور حاکم است، حتی از نفت هم مهمتر است، زیرا با فرآوری در داخل و جلوگیری از خام فروشی و تاسیس کارخانجات فرآوری، می توانیم معادن خود را غنی و ثروت بسیار زیادی را برای کشور کسب کنیم.

پورمختار ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته، توجه به این بخش بسیار کم بوده و یا اصلا به آن توجهی نشده است؛ لذا رسیدگی به این موضوع به عنوان پرونده بسیار مهمی در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح است.

وی با بیان اینکه از نظر مصداقی پرونده های بسیاری درباره اعطای امتیاز معادن به خانواده های افراد بانفوذ به کمیسیون ارسال شده است، تصریح کرد: این پرونده ها در کمیسیون اصل ۹۰ در حال رسیدگی است اما پرونده یکی از مدیران دولتی که معدنی را به نام همسرش ثبت کرده بود، پس از بررسی ها متوجه شدیم که خلافی در زمینه تشریفات انتقال معدن رخ داده است.

نماینده ناظر مجلس در شورای عالی مبارزه مفاسد اقتصادی افزود: فردی که می خواهد معدنی را مالکیت کند باید سابقه معدن داری، امکانات و تجهیزات کافی داشته باشد تا بتواند حق بهره برداری از معدن را کسب کند که قطعا کمیسیون اصل ۹۰ در این پرونده ها این موارد مدنظر قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: بحث کمیسیون اصل ۹۰ از این موضوع فراتر است. معدن باید به کسی داده شود که سابقه معدن داری داشته باشد در عین حال به این فرد اجازه صادرات مواد خام نباید داد.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: پس فردی که می خواهد صاحب معدنی شود باید قدرت سرمایه گذاری برای فرآوری مواد معدنی را داشته و دولت و بانک ها نیز پس از محرز شدن توانایی این فرد، باید کمک کنند تا ارزش افزوده بسیاری برای کشور داشته باشد.

**نام افراد بزرگ در گزارش فساد در فوتبال مطرح خواهد شد

پورمختار در ادامه درباره آخرین مراحل تدوین گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره فساد در فوتبال گفت: کارشناسان این کمیسیون درحال نگارش متن نهایی آن هستند که به زودی در کمیسیون مطرح و پس از تصویب به هیات رییسه مجلس برای قرائت در صحن علنی تقدیم خواهد شد.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس درباره اینکه آیا افراد صاحب نامی در این زمینه دخالت داشته و نام آنها در گزارش نهایی خواهد آمد یا خیر؟ اظهار داشت: در این گزارش، نام افراد صاحب نامی وجود دارد اما کمیسیون به نام افراد کاری ندارد و برای ما مهمتر از نام ها، روندی است که موجب فساد در فوتبال شده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بسیاری از مسوولان از فساد در فوتبال شناخت دارند و حتی دلایل به وجود آمدن برخی از آنها را می دانند اما کاری عملی انجام نمی دهند که این موضوعی مهم برای کمیسیون اصل ۹۰ است.

پورمختار اظهار داشت: پیگیری اینکه چرا فساد در فوتبال رخ داده و از ادامه آن جلوگیری نشده است، برای کمیسیون اصل ۹۰ مهم است که این کمیسیون در گزارش خود به مجلس، راهکارهای جلوگیری از فساد در فوتبال را ارائه خواهد داد.

 

**شکایت از تعدادی از نمایندگان به دلیل دو شغله بودن

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره دریافت شکایتی علیه تعدادی از نمایندگان مجلس در زمینه دو شغله بودن آنها گفت: شکایتی در این زمینه به کمیسیون اصل ۹۰ رسیده که در حال پیگیری برای تعیین تکلیف آن هستیم.