شناسهٔ خبر: 67150 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مشکل در اقدام شایسته دولت درباره «تحصیل کودکان مهاجر افغان»/ برخی مدارس هنوز پول می‌گیرند

افغان تدبیر دولت برای ثبت‌نام کودکان مهاجر در مدارس دولتی با مشکلاتی مواجه شده است. خیلی از مدارس همچنان از مهاجرین طلب پول می‌کنند و مهاجرین در بلاتکلیفی به سر می‌برند و کسی پاسخگو نیست.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم بعد از اعلام بخش‌نامه جدید دولت در سال تحصیلی جاری مبنی بر معافیت مهاجرین افغانستانی از پرداخت شهریه تحصیل کودکان در مدارس دولتی، موجی از امید برای بازگشت به تحصیل بخش زیادی از مهاجرین به وجود آمد.

مهاجرین در سال‌های قبل باید برای تحصیل کودکانشان در مدارس دولتی یک شهریه سالانه می‌پرداختند که با توجه به مشکلات اقتصادی بی‌شمار آنها، مانع بزرگی در تحصیل کودکان شده بود. اما امسال چیزی در حدود یک ماه قبل خبرگزاری دولت خبر از بخش‌نامه‌ای داد که به موجب آن ثبت نام کودکان مهاجر در مدارس دولتی موقوف به پرداخت شهریه آنها نشده بود. در این بخش‌نامه اعلام شده بود که فعلا تصمیم بر نپرداختن شهریه از سوی مهاجرین است و فعلا تا تصمیم بعدی وجهی از مهاجرین پرداخت نمی‌شود.

عضو هیأت‌ مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان:  مدارس به بخش‌نامه دولت توجهی نمی‌کنند/ می‌گویند دست ما نرسیده است

این توجه خاص و قابل‌تقدیر دولت به مهاجرین، اما ظاهرا این روزها با موانعی مواجه شده است. طاهره پژوهش، ‌ عضو هیأت‌ مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان چند روز پیش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم از دریافت وجه برای ثبت‌نام کودکان مهاجر در مدارس خبر داد. او گفت : مدارس برای ثبت نام از کودکان  مهاجر افغانستانی از خانواده‌ها حدود ۱۰۰ هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند این در حالی است که آموزش و پرورش بخشنامه‌ای را به مدارس ابلاغ کرده تا فعلاً در هنگام ثبت‌نام از دانش‌آموزان اتباع هزینه دریافت نکنند اما مدارس می‌گویند که این بخشنامه به دست ما نرسیده است.

برخی مدارس تا از مهاجرین پول نگیرند ثبت‌نام نمی‌کنند

گزارش‌های رسیده به تسنیم از چند شهر کشور، از جمله مناطق حاشیه‌ای تهران، باقرشهر، پاکدشت و... همچنین مشهد نشان می‌دهد که این معضل ظاهرا در بخش‌هایی به شدت جدی است و مدیران مدارس از کودکان مهاجر برای ثبت‌نام طلب وجه می‌کنند و در صورتی که این وجه که معمولا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزارتومان است پرداخت نشود کودکان مهاجر را ثبت‌نام نمی‌کنند و این دقیقا در مخالفت با بخش‌نامه صریح دولت است.

این تکرار اتفاقی است که در همه این سالها درباره مهاجرین افغانستانی در حال رخ دادن است. یک سیاست درست و اصولی از سوی مدیریت ارشد نظام انتخاب می‌شود و اجرای این سیاست به مدیران خرد و میانی‌ای سپرده می‌شود که میزهای بلند مدیریت بزرگترین آرمان‌شان است و تکانی نمی‌خورند. پیش از این در «سابقه درخشان ایران در رفتار با مهاجرین، بازیچه بی‌خردی چند مدیر رده‌ پایین» از این پاشنه‌آشیل بزرگ به قدر کافی سخن گفتیم.

انتظار برای ورود و مدیریت دولت سر ماجرا

روزهای آغاز شروع سال تحصیلی جدید به سرعت در حال رسیدن است و انتظار برای ورود مدیریت عالی آموزش و پرورش به این مساله در بین مهاجرین افغان و البته که ایرانی‌ها به شدت بالاست. اتفاقی که می‌توانست برگ درخشانی در تاریخ مواجهه دولت با مهاجرین افغانستانی باشد در حال تبدیل به یک سند دیگر برای دلخوری است.

نظر شما