شناسهٔ خبر: 67167 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مسئولان بدانند تربت حیدریه سال‌هاست سینما ندارد/ سفر به مشهد برای فیلم دیدن

تربت سمیه حسینی فیلمنامه‌نویس و کارگردان جوان اهل تربت حیدریه می‌گوید شهرشان سال‌هاست که سینما ندارد و آنها برای تماشای فیلم‌های روی پرده باید به شهر مشهد بروند.

به گزارش نماینده، سمیه حسینی از فیلمنامه‌نویسان و کارگردان‌های جوان اهل تربت حیدریه است که فیلمنامه او با نام «مهر پدری» به بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی جشنواره «تیژ» انجمن سینمای جوان راه یافته است. وی درباره محدودیت‌های فعالیت سینمایی در تربت حیدریه به مهر گفت: آخرین باری که در شهر خودم سینما رفتم در دوران کودکی و از طریق مدرسه بود و بعد از آن سینما «۲۲ بهمن» را که تنها سینمای تربت حیدریه بود خراب کردند و از آن روز رنگ پرده سینما را در تربت حیدریه ندیدم. من بهترین فیلم‌های سینمای ایران را از طریق دی وی دی و چند ماه بعد از توزیع در شبکه نمایش خانگی می‌بینم یا برای دیدن فیلم‌های مهم در زمان اکران به مشهد می‌روم.

کارگردان مستند «میوه های درخت خشک» افزود: برگزاری جشنواره های منطقه ای در شهرهای کوچک زمینه ای برای آگاه کردن مسئولان از امکانات اندک فیلمسازن جوان در نقاط دورافتاده ایران است و پنجاه و یکمین جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوان می تواند مدیران ارشد سینمایی را متوجه این مطلب کند که مثلا تربت حیدریه سینما ندارد تا تدارک ساخت سالن سینما در این شهر کوچک را فراهم کنند.

این فیلمنامه نویس جوان در پاسخ به اینکه در صورت برنده شدن در بخش فیلمنامه جشنواره «تیژ» که عصر امروز برگزار می‌شود چه آرزویی دارد؟ گفت: دوست دارم شرایط و امکانات مناسب برای ساخته شدن فیلمنامه «مهر پدری» که ۵ دقیقه برآورد زمانی نیز شده، فراهم شود. متاسفانه امکانات فیلمسازی در تربت حیدریه اندک است و اغلب وقتی به دفتر انجمن سینمای جوان در تربت مراجعه می کنیم با رزرو وسایل مواجه می شویم.

حسینی که در دفتر انجمن سینمای جوان در تربت حیدریه دوره فیلمسازی گذرانده است، افزود: من دانش‌آموخته سینما در دفتر انجمن سینمای جوان در تربت حیدریه هستم و پیش از این هم فیلم مستند ساخته‌ام اما علاقه شخصی من به تدوین در سینما است که متاسفانه دفتر انجمن سینمای جوان در تربت حیدریه دوره های تکمیلی آموزش را ندارد و برای گذراندن دوره های پیشرفته باید به مشهد مراجعه کنیم که تردد بسیار سخت است.

این مستندساز با اشاره به این مطلب که تربت حیدریه مناطق بکر و دست نخورده ای برای فیلمسازی دارد، گفت: به دلیل شرایط جغرافیایی که تربت حیدریه دارد سوژه های بکر و دست نخورده ای برای فیلمسازی دارد ولی به دلیل نبود امکانات کمتر فیلمسازی تمایل به ساخت فیلم در این منطقه دارد.

وی در پایان صحبت های خود برگزاری پنجاه و یکمین جشنواره فیلم منطقه‌ای انجمن سینمای جوان در تربت حیدریه را یک اتفاق مهم فرهنگی ارزیابی کرد و گفت: مردم تربت حیدریه از صمیم قلب از برگزاری این جشنواره در تربت خوشحال هستند و بی‌صبرانه منتظر برگزاری این رویداد فرهنگی در سال‌های آینده می‌مانند.

نظر شما