شناسهٔ خبر: 67182 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نامگذاری مکانی به نام «طاهره صفارزاده» در تجریش/ معرفی یک بانوی فرهنگی از کشورهای فارسی‌زبان

طاهره در نشست خبری دومین جایزه ادبی طاهره صفارزاده عنوان شد طی هماهنگی‌هایی با رئیس شورای شهر تهران قرار شده میدان بوستان و یا خیابانی به نام طاهره صفارزاده نامگذاری شود.

به گزارش نماینده به نقل از  فارس نشست خبری دومین جایزه ادبی طاهره صفارزاده صبح امروز در دفتر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با حضور علیرضا قزوه مدیر این دفتر، جلال صفارزاده برادر مرحوم طاهره صفار زاده و رضا اسماعیلی برگزار شد.

* قزوه: صفارزاده وصیت کرده بود که اموالش صرف مجروحین انقلاب شود

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه باید پیشنهاد شود تا خانه صفارزاده به عنوان بنیاد یا موزه ثبت شود، گفت: جوانان باید با آثار این نویسنده و شاعر آشنا شوند و سقفی باشد برای افزادی که در راستای حقیقت و زندگی واقعی قدم برمی‌دارند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: صفارزاده اندیشمند، شاعر و استاد دانشگاه و مترجم است، این موارد حتی در پروین اعتصامی هم نیست اما در صفارزاده گرد آمده است.

وی  گفت: امسال دومین دوره این کنگره برگزار خواهد شد و به احتمال زیاد برگزاری آن استمرار خواهد داشت تا زمانی که من به عنوان مدیر آفرینش‌های ادبی و محسن مومنی شریف به عنوان رئیس حوزه هنری مشغول به کار هستیم برگزاری این کنگره به تأخیر نخواهد افتاد. این هم به دلیل جایگاه صفارزاده در پایه ریزی حوزه هنری است. حوزه‌ای که توانسته سرامدترین هنرمندان در عرصه‌های مختلف را به کشور تقدیم کرده است. او یکی از کسانی است که ایده تشکیل حوزه هنری را در آن زمان‌ها داشت و جزو نخستین زنان مدیر در انقلاب بود. هرچند شاید حکم مدیریتی نداشت اما به خوبی حوزه را مدیریت کرد.

قزوه صفارزاده را الگویی برای زن مسلمان ایرانی دانست و عنوان کرد: زندگی او روشن است او بخش اعظم وقت و هنرش را صرف هنر انقلابی و قرآنی کرد. ترجمه قرآن کار بزرگی است که او از پس آن برآمد علاوه بر این او در حوزه شعر نیز سرآمد بود سروده‌های او با محتوا و تأثیرگذار در جریان شعر انقلاب بود.

این مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه سپس ابراز داشت: صفارزاده در طول حیات خود جوایز متعدد و گاه بین المللی را دریافت کرد اما هیچ گاه وجه مالی آن را قبول نمی‌کرد و اگر هم به او اهدا می‌کرد آن را برای مستمندان خرج می‌کرد. او در زندگی از جمله کسانی بود که بی‌نیاز بود و درآمد و دارایی خود را صرف مجروحین و معلولین انقلاب می‌کرد.

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به این دوره کنگره افزود: قصد داریم که محدوده برگزاری کنگره را افزایش دهیم و علاوه بر بررسی آثار ارسال شده به دبیرخانه از سوی نویسندگان و شاعران داخلی آثار فارسی زبانان را هم بررسی کنیم. درسال گذشته یکی از بانوان ایرانی به عنوان چهره برتر فرهنگی زن در این کنگره معرفی و تجلیل شد قصد داریم که اگر امکانش میسر باشد در این دوره به زنان برتر در دیگر کشورهای فارسی زبان مانند افغانستان و تاجیکستان هم بپردازیم.

این شاعر در ادامه نشست خبری به شخصیت صفار زاده اشاره و افزود: در سال‌های گذشته و به ویژه بعد از پیروزی انقلاب تأثیر چشم گیری برای شعر زنان انقلاب داشته است. همانطور که می‌دانیم شعر این حوزه پس از انقلاب رشد چشمگیری داشت که صفارزاده برای آن مادری کرده بود. شخصیت طاهره صفارزاده می‌تواند در کنار پروین اعتصامی قرار بگیرد و بدرخشد. صفارزاده پروین دیگری بود که انقلاب را درک کرد همان نجابت پروین به همراه انقلاب در شعر او موج می‌زند. در روزگاری که غزل قالبی شده بود برای بیان فضاهای عاشقانه غیرنجیب پروین برای بیان مسائل اخلاقی قطعه را انتخاب کرد. صفارزاده نیز شاعری نبود که به سراغ موضوعات پیش پاافتاده برود. او با شعرش با استعمارگران مبارزه می‌کرد و از آرمان انقلاب دفاع می‌کرد. حتی گفته بود که یکی از سروده‌هایش که به زبان انگلیسی بود در یکی از تظاهرات مردم آمریکا در دست آنها به صورت پلاکارد می‌چرخید.

 

* جلال صفارزاده: خواهرم از جوانی اعتنایی به مال دنیا نداشت

جلال صفارزاده برادر زنده یاد طاهره صفازاده در این نشست طی سخنانی کوتاه ابراز داشت: طاهره آرزو داشت کاری کند که ماندگار شود البته خودش می‌گفت ماندگاری فقط برای خداوند متعال است. او معتقد بود که شعرای قدیم به واسطه اشعارشان در بین مردم ماندگار شدند و این مردم هستند که باید آنها را انتخاب کنند.

صفارزاده افزود: خواهرم از جوانی اعتنایی به مال دنیا نداشت، هر سفری که می‌رفت وصیت نامه‌ای می‌نوشت و در آن تأکید می‌کرد اموالم به مستحقین مسلمان و معلولین داده شود. این را بارها تأکید کرده بود.

* اسماعیلی: ویژه‌نامه‌ای ۱۶ صفحه‌ای در روزنامه اطلاعات منتشر خواهد شد

بر اساس این گزارش رضا اسماعیلی ضمن بیان اینکه طبق آنچه در فر اخوان جایزه ادبی عنوان شد امسال و بخش ویژه‌ای تدارک دیده شده عنوان کرد: این بخش ویژه اختصاص به انتخاب بانوی برگزیده فرهنگ دارد که فرآیند انتخاب در شورای داوران دفتر آفرینش‌ها انجام خواهد شد و قرار است اسامی بانوان فرهنگی رصد شود.

وی با دعوت از بانوان فرهیخته‌آی که فعال بوده و در حوزه فرهنگ کارنامه درخشانی دارند ابراز داشت: از این بانوان درخواست می‌کنیم رزومه کاری خود را برای دبیرخانه ارسال کنند تا در شورا بررسی شود. از این رو قرار است یک یا دو بانوی برگزیده داشته باشیم که یکی از آنها از بانوان کشورهای فارسی زبان خواهد بود که در کنار بانوی فرهنگ ایرانی معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: کلیپ جدیدی در دفتر شعر حوزه هنری آماده می‌وشد تا در اختتامیه پخش شود.

اسماعیلی در ادامه ضمن اشاره به سایر بخش‌ها گفت:‌ شعر، مقاله، پژوهش‌های ادبی و پایان‌نامه‌‌های دانشجویی از دیگر بخش‌هاست که تیم داوران آن به زودی تشکیل شده و در هر بخش یک نفر را به عنوان برگزیده معرفی خواهند کرد ضمن این که احتمال دارد یک یا دو اثر تقدیری هم معرفی شود.

این شاعر در ادامه ضمن اشاره به برنامه سال گذشته و معرفی یک بانوی ایرانی ادامه داد: در بخش‌های رقابتی هم یک نفر برگزیده و دو نفر هم به عنوان تقدیری معرفی خواهند شد.

اسماعیلی  با بیان اینکه ویژه‌نامه‌ای ۱۶ صفحه‌ای  در روزنامه اطلاعات منتشر  خواهد شد، گفت: این جایزه ادبی برنامه‌های جنبی هم دارد که از آن جمله می‌توان به رونمایی از دو کتاب و تمبر اشاره کرد کتاب گزیده اشعار شاعران معاصر در ستایش طاهره صفارزاده با نام در ستایش بیداری و شناسنامه که سوره مهر آن را با نام از مذهب بیداران منتشر می‌کند رونماییی خواهد شد.

وی تصریح کرد: ضمن مکاتبه با رئیس شورای شهر تهران قرار شده در حوالی میدان تجریش و چهارراه دکتر حسابی خیابان، بوستان و یا میدانی به نام طاهره صفارزاده نامگذاری شود ضمن اینکه موافقت ضمنی هم صورت گرفته است و ممکن تا ۴ آبان این اتفاق رخ دهد.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری از برگزاری این جایزه به شکل بین‌المللی طی سال آینده عنوان کرد: مجموعه مقالاتی که طبق نظر داوران برگزیده شناخته شوند در یک قالب یک مجلد آماده چاپ خواهد شد و برای سال آتی منتشر و رونمایی می‌شود.

نظر شما