شناسهٔ خبر: 68786 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

آقای خوشحال و صخره، روانگردان‌های جدید

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن هشدار نسبت به ورود روانگردان‌های جدیدی تحت عنوان «ان‌پی‌اس‌ها» با اسامی چون آقای خوشحال، صخره و... اعلام کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر این گروه از روانگردان‌ها در کشور به دست ما نرسیده است.

به گزارش نماینده به نقل از (ایسنا)، بابک دین‌پرست در حاشیه نشست کمیته فرهنگی و پیشگیری و مبارزه با موادمخدر که در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، با بیان اینکه براساس آخرین مطالعات شیوع‌شناسی اعتیاد در سال ۹۰، ۲۶ درصد از معتادان شیشه، بیش از ۵۵ درصد تریاک و مابقی موادی نظیر هروئین، حشیش و... مصرف می‌کنند، گفت: نگران ورود موادروانگردان جدیدی تحت عنوان ان‌پی‌اس‌ها هستیم.

وی افزود: ان‌پی‌اس‌ها از دهه هفتاد در چرخه توزیع مواد در دستان قاچاقچیان بوده است اما طی چند سال اخیر فرایند تولید آنها تغییر یافته و مواد اولیه‌اش به گونه‌ای است که دیگر از مواد تحت کنترل در تولید آن استفاده نمی‌شود بلکه از برخی مواد طبیعی با منشاء گیاهی تولید می‌شود.

 

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه براساس گزارش دفتر مبارزه با موادمخدر سازمان ملل مصرف و توزیع این مواد در دنیا دو برابر شده است، گفت: در سال ۲۰۱۰، ۲۵۴ مورد اعتیاد نسبت به این مواد گزارش شده بود در صورتی که اکنون به بیش از ۴۰۰ مورد رسیده است.

 

دین‌پرست با اعلام اینکه تا امروز هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر توزیع اینگونه از روانگردان‌ها در کشور نداشتیم، گفت: بعید نیست که در آینده بشنویم در برخی استان‌ها مصرف این روانگردان‌ها گزارش شود. این روانگردان‌ها عناوینی چون «آقای خوشحال»، «صخره» و... دارند.

نظر شما