شناسهٔ خبر: 69462 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

"اون" کجاست؟

غیبت طولانی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی باعث گمانه‌زنی های بسیاری در خصوص وی شده است.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی که از بیش از یک ماه پیش در انظار عمومی ظاهر نشده است، روز جمعه در مراسمی که به مناسبت شصت و نهمین سالگرد حزب حاکم برگزار شد، شرکت نکرد.

 

حضور نیافتن کیم جونگ اون گمانه‌زنی‌ها را در باره سرنوشت او تشدید کرد.

 

فرد شماره یک کره شمالی در فهرست مقاماتی که به آرامگاه کیم جونگ ایل پدر و کیم ایل سونگ پدربزرگ او و نخستین رهبر کره شمالی رفتند، نبود.

 

اخیرا شبکه خبری ان. بی. سی به نقل از گروهی در کره جنوبی که خود را "همبستگی با روشنفکران کره شمالی" می‌نامد، گزارش داد که "کیم یو جونگ"، خواهر ۲۷ ساله کیم جونگ اون، تا اطلاع ثانوی قدرت دولتی در کره شمالی را از برادرش تحویل گرفته است.  

 

در ماه اوت گذشته رسانه‌های دولتی کره شمالی تقریبا هر روز درباره بازدیدهای کیم از نقاط مختلف کشور گزارش پخش می‌کردند.  

 

مورد دیگر از خبرهای غیرمستقیم حضور کیم، سفر غیرمنتظره هیاتی از کره شمالی به کره جنوبی بود. در جریان این سفر، جانشین کمیسیون قدرتمند نظامی کره شمالی، "سلام‌های صمیمانه" کیم جونگ اون را به "پاک کوئن های" رئیس جمهور کره جنوبی رساند.  

 

یک منبع نزدیک به کادر رهبری کره شمالی روز پنجشنبه با بیان اینکه کیم جونگ اون رهبر این کشور بر دولت خود کنترل کامل دارد و فقط پای او آسیب دیده است، گمانه زنی ها را در مورد وضع سلامت رهبر ۳۱ ساله کره شمالی و کنترل وی بر قدرت کم اهمیت جلوه داد.

 

رسانه دولتی کره شمالی که همیشه خبرهای مربوط به کیم جونگ اون را به تفصیل اعلام می کند از زمان حضور وی به همراه همسرش در کنسرتی در تاریخ سوم سپتامبر، هیچ اشاره به فعالیت های این رهبر جوان کره شمالی نکرده است.

 

این منبع نزدیک به کادر رهبر کره شمالی افزود پای کیم جونگ اون هنگام بازدید از تمرین های نظامی این کشور دچار آسیب شد.

 

وی که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با رویترز تصریح کرد : کیم به همه ژنرال ها دستور داد در این تمرین های نظامی شرکت کنند و خود او نیز شرکت کرد. آنها سینه خیز می رفتند، ‌ غلت می خوردند و می دویدند که در این حین تاندون پای وی کشیده شد.

 

این منبع که اطلاعات وی به طور مستقل قابل تایید نیست و از روابطی نزدیک با پیونگ یانگ و پکن برخوردار است گفت : کیم باید حدود ۱۰۰ روز استراحت کند تا پایش بهبود یابد. کیم کنترل کامل دولت را در اختیار دارد.

 

کورتیس ملوین محقق موسسه آمریکا - کره در دانشگاه جان هاپکینز گفت هر چه غیبت کیم جونگ اون از انظار عمومی طولانی تر شود، تردیدها در مورد وی و وضع نظام وی افزایش خواهد یافت.

 

مقامات کره شمالی از اوایل سپتامبر این مسئله را که غیبت کیم جونگ اون به علت مسائلی مرتبط با وضع جسمی او بوده است رد کرده اند.

 

یک مقام آمریکایی نیز که مسائل مربوط به کره شمالی را پیگیری می کند این هفته گفت هیچ نشانه ای دال بر بیماری جدی کیم جونگ اون یا مشکلات سیاسی وی وجود ندارد.

 

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود افزود اگرچه یک بیماری جزئی را در مورد کیم جونگ اون نمی توان منتفی دانست اما واشنگتن معتقد است پاکسازی سال گذشته که اعدام شوهر عمه کیم را درپی داشت قدرت رهبر کره شمالی را تقویت کرد.

 

وی تصریح کرد هیچ نشانه ای از یک تحول عظیم در کره شمالی وجود ندارد. غیبت کیم جونگ اون در برخی نشست های سطح بالا مسئله غیر عادی نیست زیرا رهبران قبلی کره شمالی یعنی کیم جونگ ایل پدر کیم جونگ اون و کیم ایل سونگ پدر بزرگ وی نیز همیشه در نشست های سطح بالا حضور نداشتند.

 

 

نظر شما