شناسهٔ خبر: 69606 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

چالش افت روزافزون قیمت نفت و موضع مبهم مسئولان نفتی ایران

اوپک/1 درحالی برخی از اعضای اوپک به دلیل کاهش قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار احساس ناامنی اقتصادی می کنند اما مسئولان صنعت نفت ایران ظاهرا بنا به دلایلی که هنوز قطعیت آن مشخص نشده است، نسبت به این کاهش قیمت ها هیچ عکس العملی نشان نمی دهند.

به گزارش نماینده، قیمت نفت اوپک از ۱۱۵ دلار در ماه ژوئن به کمتر از ۹۲ دلار رسیده است که برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازارانرژی جهان معتقد هستند علت این کاهش قیمت، تولید  ۳۰ میلیون و ۹۶۰ هزار بشکه در روز توسط اعضای اوپک است که براساس توافق صورت گرفته میان اعضای این سازمان  ۹۶۰ هزار بشکه نفت مازاد توسط برخی اعضا تولید می شود.

در پی کاهش قیمت نفت اوپک به زیر ۱۰۰ دلار موجب شده است تا بودجه بسیاری از اعضای این سازمان از جمله، ایران، کویت، ونزوئلا با تهدید کسری مواجه شود به همین دلیل برخی از اعضای اوپک صریحا اعلام کرده اند اوپک قبل از جلسه ۲۷ نوامبر در اتریش جلسه اضطراری تشکیل دهد.

به عنوان نمونه وزیر امور خارجۀ ونزولا خواستار تشکیل جلسۀ اضطراری اوپک برای رسیدگی به وضعیت قیمت نفت شد.

این عضو سازمان کشورهای صادرکنندۀ نفت اولین کشوری است که تقاضای انجام اقداماتی پیش از همایش اوپک در ماه آینده را مطرح کرده است.

رافائل رامیرز در این خصوص می گوید: «رئیس جمهور دستور داده است از اوپک درخواست کنیم جلسۀ فوق العاده تشکیل دهد».

به گزارش رویترز، وی عنوان کرده است: «ما معتقدیم اوپک باید برای توقف کاهش قیمت نفت تصمیماتی گرفته و اقداماتی انجام دهد، به خصوص در زمانی که ما متقاعد شده ایم که با شرایط بازار کاری نمی شود کرد و دستکاری در قیمت نفت مشکلات زیادی را برای کشورهای بزرگ تولیدکنندۀ نفت به وجود می آورد».

همچنین نماینده یکی از کشورهای آفریقایی عضو اوپک در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز صریحا اعلام می کند «قیمت های پایین نفت چیز واقعا بدی است که به دلیل افزایش تولید در آمریکا و کاهش سرعت بهبود اقتصادی در اتحادیه اروپا و کاهش رشد در چین رخ داده است و من فکر می کنم که باید برای جلسه بعدی اوپک حتما در خصوص کاهش سقف تولید نفت به جمع بندی برسیم و بهتر از ان این است که جلسه اضطراری توسط اعضا تشکیل شود تا بتوانیم جلوی ضرر بیشتر اعضا را از هم اکنون بگیریم. »

با این وجود اما جای تعجب دارد که مسئولان نفتی ایران سناریوی تشکیل نشست اضطراری اوپک را با جدیت پیگیری نمی کنند و سیگنال هایی که به بازار نفت می دهند بیش از آنکه در جهت تقویت قیمت نفت باشد به افت قیمت ها دامن می زند.

به عنوان مثال وزیر نفت چندی پیش در پاسخ به اینکه آستانه تحمل اوپک در برابر کاهش قیمت نفت چه میزان است، می گوید بزرگان اوپک تصمیم خواهند گرفت که تولید خود را چه میزان کاهش دهند و فعلا برنامه ای برای برگزاری نشست اضطراری در اوپک نداریم.

در پیش بودن فصل سرما نیز می تواند انفعال اوپک در برابر افت قیمت نفت را توضیح دهد. شاید اعضای اوپک به امید افزایش تقاضا در پی سرد شدن نیمکره شمالی و در نتیجه افزایش قیمت ها نشسته اند.

به هر ترتیب نشست بعدی اوپک قرار است یک ماه و ۱۷ روز دیگر یعنی ۲۷ نوامبر در وین اتریش برگزار شود و با توجه به تنش های سیاسی حتی از این نشست هم نباید انتظار اقدام موثری برای تقویت قمیت نفت داشت.

 

منبع: فارس

نظر شما