شناسهٔ خبر: 70280 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آیت الله ابطحی کاشانی درگذشت/ پیام تسلیت سید حسن خمینی

آیت الله سید محمد ابطحی کاشانی یکی از شاگردان و یاران دیرین امام خمینی(س) دار فانی را وداع گفت.

به گزارش نماینده به نقل از جماران، ایشان صبح امروز در شهر مقدس قم در سن ۸۴ سالگی و بر اثر ایست قلبی درگذشت.

آیت الله ابطحی کاشانی از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، مدتی را به‌ نمایندگی‌ از امام‌ به‌ امور زندان‌ها در قوة‌ قضائیه‌ می‌پرداخت.

زندگینامه

آیت ‌الله‌ ابطحی‌ کاشانی‌ در سال‌ ۱۳۰۹ در کاشان‌ در خانواده ای مذهبی بدنیا آمد. پدر ایشان که در کسوت‌ مقدس‌ روحانیت‌ بود‌ دو سال‌ پس‌ از تولد ایشان‌ دارفانی‌ را وداع‌ گفت‌ .
آیت الله‌ ابطحی کاشانی‌ با به‌ پایان‌ رساندن‌ دوره  دبستان‌، در ۱۴ سالگی‌ وارد حوزه‌ علمیه‌ کاشان‌ شد. او بخشی‌ از دروس‌ دوره مقدمات‌ را در کاشان‌ فرا گرفت‌ و سپس‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ عزیمت‌ کرده‌ و ادامه‌ مقدمات‌ را نزد اساتید این‌ حوزه‌ به‌ پایان‌ رساند.

ایشان «معالم»‌ را نزد امام‌ موسی‌ صدر فرا گرفت‌ و بعد از چندی‌ به‌ علت‌ نداشتن‌ شهریه‌ به‌ کاشان‌ مراجعت‌ نمود که از جلسات‌ درس‌ علمای‌ کاشان‌ بهره‌مند شد. «مطول»‌ و «شرح‌ لمعه»‌ را نزد شیخ‌ عبدالله‌ مدنی‌ آموخت‌ و پس‌ از آن‌ مجدداً به‌ قم‌ آمد و «رسائل‌» و «مکاسب»‌ رانزد استادان‌ سلطانی‌ طباطبایی‌، شهید صدوقی‌، فکور یزدی‌ و سید محمد صادق‌ روحانی‌ آموخت‌. ایشان برای‌ فراگیری‌ «کفایه‌» نیز به‌ درس‌ حضرات‌ آیات‌ مجاهدی‌ تبریزی‌، شیخ‌ عبدالجواد اصفهانی‌ و سلطانی‌ طباطبایی‌ رفت‌. 

او با به‌ پایان‌ بردن‌ دوره‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ حضرات‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌، محقق‌ داماد و امام‌ خمینی‌ راه‌ یافت‌. آیت ‌الله‌ ابطحی‌ در سال‌های‌ تحصیل‌ خود با بسیاری‌ از فضلای‌ روزگار خود رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ که‌ از جمله‌ آنها، آیت الله‌ شهید سید مصطفی‌ خمینی‌ را می‌توان‌ نام‌ برد.

در پی درگذشت آیت الله ابطحی کاشانی، یادگار امام پیام تسلیتی را صادر کرد.

متن این پیام بدین شرح است:

«بسمه تعالی

درگذشت فقیه و مجتهد بزرگوار و عالم ربّانی حضرت آیت الله آقای حاج سید محمد ابطحی کاشانی (تاب ثراه) موجب تأثر همه دوستداران ایشان است.

آن مرحوم که از نزدیکان و شاگردان حضرت امام(س) و از دوستان نزدیک و هم بحث های خاص مرحوم آیت الله حاج سید مصطفی خمینی و از استادان مرحوم یادگار امام بود، عمر خویش را در مسیر اعتلای اسلام و در راه امام عظیم الشأن سپری نمود.

حمایت های بی دریغ ایشان در روزهای سختی و تبعید امام و بیت امام در کنار ابعاد مختلف علمی و توانمندی های فقهی و همچنین پایمردی های آن فقید سعید در دفاع از جنبه های علمی و عملی حضرت امام، از نقاط درخشان زندگی ایشان است.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عج) و حوزه های علمیه و هچنین بیت معظم و فرزندان ایشان، از خدای سبحان برای ایشان علو درجات و حشر با معصومین علیهم السلام مسألت دارم.

سید حسن خمینی»

نظر شما