شناسهٔ خبر: 70475 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سرمقاله روزنامه رسالت :

وحدت اصولگرايان آرمانی دست يافتنی

نماینده؛ محمد عباسی :حضور فعال گروه هاي سياسي در کشورمان از امتيازات مردم سالاري ديني و رخ نمايي اراده و افکار اجتماعي بالنده اي است که مي تواند رشد و تعالي همه جانبه کشور را تقويت نمايد. اما نگاه بعضي از گروه هاي سياسي به رويدادهاي رقباي سياسي شان، گاهي از مرز تحليل فراتر رفته، به سبک احزاب سياسي مرسوم در غرب، مواضعي مي گيرند که زيبنده تعاملات سياسي داخل نظام نيست. ساده تر اينکه در عوض کسب ارزش هاي اجتماعي و طي اعتماد سازي از مسير خدمت و شايستگي، راه موفقيت خود را عدم توفيق رقيب تلقي مي کنند. گاهي اين گونه تحليل ها تا جايي ادامه دارد که با ايجاد نفاق افکني و طرح مسائل تفرقه افکنانه در درون جبهه رقيب، شکست تلاش هاي آنان را آرزومندند.

 

شاهد مثال برخورد گروهي از اصحاب جبهه موسوم به اصلاح طلب کشور با برگزاري نشست هاي همگرايي اصولگرايان که سومين جلسه آن در هفته گذشته با حضور جمع کثيري از مؤثرين اصولگرا و با حضور و سخنراني آيت الله موحدي کرماني و آيت الله مصباح يزدي در تهران برگزار شد. البته رويدادمهمي بود که نظر و توجه سياسيون داخلي و خارجي را به خود جلب کرد. راديوي آمريکا و بي بي سي هم به آن پرداختند. از تحليل هاي نفاق افکنانه آنها معلوم بود که نفس برگزاري و حضور همدل اين مجموعه دشمن شکن بود.

نگارنده تحليل ها و برخوردهاي داخلي را نه تنها هم سنگ مواضع دشمنان خارجي ندانسته، بلکه اساسا از موضع دشمني تلقي
نمي کنم. اما نوع برخوردها، تيترها و اخباري که در رسانه هاي جبهه موسوم به اصلاح طلب منعکس شد، حاکي از نوعي نگراني، بدبيني و حتي عصبانيت بود.

تيترهايي مانند: "مانور سياسي بعد از يک شکست سنگين، ابهامات تشکل هاي اصولگرايان، مانور انتخاباتي، توصيه هاي شاعرانه، سر باز کردن زخم اختلاف ها، نويد رهبري تندروهاي اصولگرا، ديدار احتمالي سه آيت الله، وحدت لرزان در هفته همگرايي اصولگرايان، زخم هاي قديمي و سوداي جبران شکست اصولگرايان، سايه رئيس دولت سابق و عصبانيت از حضور وزراي احمدي نژاد و دلخوري آنهايي که نيامدند و..." در هفته گذشته از رسانه هاي اصلاح طلب منتشر شد.

خبرگزاري رسمي دولت از اين جلسه به مانوري در غياب چهره هاي معتدل اصولگرا ياد کرد. حتي خبرگزاري اعتدال سعي کرده است تکليف شرعي جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي تقوي را که ضمن داغدار بودن براي صبيه مؤمنه شان در اين جلسه شرکت نموده است را به تمسخر بگيرد.

اين گونه مواضع حکايت از نگراني جبهه رقيب از همگرايي اصولگرايان دارد. اما چرا نگراني، در حالي که پيام هر سه جلسه آرمان هاي امام راحل(ره) و شهداي انقلاب، خط رهبري و تعالي نظام، تأکيد بر حفظ نظام و نيروهاي خدوم ملت و همراهي با دولت جهت رفع مشکلات مردم بود. با وجود گله اصولگرايان به حذف گروه کثيري از نيروهاي مؤمن از چرخه اجرايي کشور با شعار اعتدال، نگارنده به عنوان خادم کوچکي در جلسات همگرايي، شاهد بوده ام که اکثر حاضرين مخصوصاً شخص حاج آقاي تقوي، تأکيد دارند که نه تنها اين جلسات در تقابل با دولت نيست بلکه حامي تلاش هايي مي داند که در مسير پيشرفت، عدالت، عزت و حمايت از رهبري و ملت باشد.

حال دلواپسي دوستان ما از چيست؟ در گزارش جناب حاج آقاي تقوي به عنوان دعوت کننده اين جلسات به صورت شفاف اشاره شده بود که اين جلسه به عنوان سومين تجمع بزرگ علاقه مندان به همگرايي اصولگرايان است و قبلاً مرجع بزرگوار آيت الله نوري همداني و آيت الله موحدي کرماني و آيت الله جنتي در جلساتي که به منظور وحدت بخشي نيروهاي ولايي نظام تشکيل شده است دعوت شده اند
و بنا بر نظر جمعي حاضرين در جلسات روز پنج‌شنبه بنا است که از محضر بزرگان روحانيت ارزشمند در انسجام همه اصولگرايان استفاده شود. در اين راستا نويد حضور عالم ارزشمند آيت الله مصباح که عضو برجسته جامعه مدرسين حوزه علميه قم هستند را داده بودند. پس روشن بود که هدف جلسه چيست و به جز حفظ نظام و پيگيري منويات رهبري عزيز، جهت گيري ديگري ندارد. اصولگرايان در اداي اين تکليف مهم هيچ زماني احساس شکست نمي کنند.

اصولگرايان عدم توفيق خود را حاصل خطاي تفرق کانديدايي مي دانند که در جبهه اصولگراي کشور تعريف مي شدند. که البته حاصل اين تفرق، منجر به رياست جمهوري جناب آقاي روحاني کانديداي مورد حمايت و توافق جبهه اصلاح طلب کشور شد. اما آن را شکست سنگين تلقي نمي کنند. زيرا معتقدند يکي از روحانيون دلسوز درون نظام رئيس جمهور کشور است. شکست سنگين زماني است که خداي نکرده دشمن فتنه هايي را براي شکست کل انقلاب و افکار امام و رهبري طراحي کند و نيروهاي مدعي درون نظام، عده اي که بهانه آشوب و فتنه قرار مي گيرند را همراه مخالفين نظام، حلوا حلوا کنند. شکست سنگين زماني است که اسرائيل جنايتکار عده اي را اميد خود در داخل کشورمان پندارد و رسانه هايي با سوء استفاده از آزادي درون نظام، همگراي رسانه هاي آمريکايي و غربي شوند. شکست سنگين زماني است که عده اي به مال اندوزي سرسام آور خود افتخار و سرمايه هاي اجتماعي ملت و هواداران پر و پا قرص انقلاب اسلامي و مدافعان ولايت فقيه را فراموش کنند. اما توفيق دولت يازدهم را همراستايي با متدينين، عمل به وصاياي امام و تأکيدات رهبري در همه امور داخلي و خارجي و تلاش براي رفع مشکلات مردم صبور کشور مي داند. نيروهاي اصولگراي کشور از برخورد هاي حذفي و تند با انبوه نيروهاي خدوم کشور گله دارند. در اين حال همان طور که جناب
حجت الاسلام والمسلمين تقوي به صراحت در آن جلسه گفتند بنا بر توصيه رهبري عزيز حمايت از دولت را وظيفه خود مي دانند.

جهت اطلاع افرادي که خود را رقباي سياسي اصولگرايان مي دانند عرض مي کنم در تشکل هاي اصولگرايان ابهامي نيست. جلسه همگرايي اصولگرايان بنا ندارد جايگزين
تشکل هاي متعددي که توسط جمعي از اصولگرايان تشکيل شده است شود. زيرا به صراحت اعلام شد که اين جلسه در راستاي منشور وحدت جامعتين، جهت يافتن و پيگيري
زمينه هاي وحدت بخشي، وفاق و همگرايي علاقه مندان اصولگراي نظام تشکيل شده است. قطعاً همه دلسوزان در هر جناحي که باشند بايد از روحيه وحدت بخشي هر مجموعه اي
در قالب تعالي نظام مقدس جمهوري اسلامي و حضور علماي مورد احترام ملت در اين مجامع خرسند باشند.

اصولگرايان خط کشي هاي ديگران ساخته "تند رو و معتدل" را درون اين جبهه نمي پسندند. همان طور که اشاره شد،
هرگونه تندروي و کندروي با شاخصه هاي همراهي با رهبري سنجيده مي شود. پس نه تندروي در مرام اصولگرايي هست؛ نه سازش با رقبا و مخالفين. ولو اينکه با عباراتي مانند اعتدال و امثال آن رنگ آميزي شود.

غالب چهره هاي اصولگرايي و نمايندگان تشکل هاي اصولگرا در جلسه اخير همگرايي حضور داشتند که بايد از همراهي آگاهانه شان تشکر شود؛ اميدوارم نخبگان اصولگرا در همه جلسات با حضور پر رنگشان مقوم همگرايي باشند. تا تلقي حضور گزينشي مجموعه هايي در درون اين جبهه اتفاق نيفتد. اين تصور را هم دقيق نمي دانم که توقع داشته باشيم در هر جلسه اي بايد همه افراد مدعي اين جبهه باشند؛ تا غيبت آنان نشان تفرق و اختلاف تلقي نشود. کما اينکه خود نگارنده به دليل همزماني اين جلسه و اينکه نمي توانستم کلاس دانشجويانم را تعطيل کنم، توفيق حضور را در جلسه شنبه گذشته نداشتم. اتفاقاً همه چهره هاي تأثيرگذار اصولگرا، اعم از آنهايي که در جلسات شرکت مي کنند يا به دلايلي نتوانسته اند حضور يابند، اصل اين حرکت ارزشمند را تأييد و به دوام و استحکام آن توصيه نموده اند.

بارها گفته شده است که اين جمع، آهنگ خود را بر اساس مواضع رهبري تنظيم کرده است نه هيچ فرد ديگري.

پس اين جلسات نه تنها عليه ديگران نيست، بلکه مقوم روحيه وحدت بخشي در نظام حول محور ولايت است. ان شاء الله مي تواند زمينه ساز وحدت گسترده درون نظام باشد. همان طور که آيت الله موحدي کرماني در جلسه اشاره داشتند اين اجتماع نويد دهنده قدم هاي استوار طيف هاي مختلف اصولگرا براي اجماع خواهد بود. پس با تدوين مباني پايدار اصولگرايي و التزام به آن و دعاي خير علاقه مندان به اين تفکر ولايي، مي توان وحدت اصولگرايان را آرماني دست يافتني دانست.

نظر شما