شناسهٔ خبر: 71023 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روایت محمدعلی طالبی از «ننه حسن» در جشنواره سینماحقیقت

محمدعلی طالبی کارگردان سینمای داستانی ایران این روز‌ها مستند «ننه حسن» را برای حضور در جشنواره هشتم سینماحقیقت ارائه کرده است.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری فارس، وی پیرامون علایق خود به ساخت فیلم مستند اظهار داشت: «اگر فیلم‌های داستانی‌ای که تا به حال ساخته‌ام مورد بررسی قرار دهید متوجه می‌شوید که بیشتر آنها به سینمای مستند نزدیک است. فیلم‌هایی که ساخته‌ام جنبه‌های مستندگونه دارد و این مساله همیشه دغدغه‌ام بوده است.»

وی ادامه داد: «همیشه به رفتارهای مردم جامعه توجه کرده و تمایلات و علایق آن‌ها را دنبال کرده‌ام و به همین خاطر، فیلم‌هایم در عرصه سینمای داستانی با مستند عجیبن شده است. ضمناً فکر می‌کنم وجود رگه‌های داستانی در سینمای مستند می‌تواند قصه را قوی‌تر کند و برای مخاطب هم کشش بیشتری دارد.»

طالبی با بیان جذابیت‌های مستند برای مخاطبان خاطرنشان کرد: «جذابیت فیلم‌های مستند به دلیل واقعی بودنشان است. در سینما هر چه به واقعیت نزدیک‌تر شویم می‌توانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم. خوشبختانه شیوه‌های گوناگونی برای ارائه فیلم‌های مستند وجود دارد و در همه این روش‌ها می‌توان واقعیت را بدون دخالت رای و نظر کارگردان نمایش داد.»

او درباره مرز میان سینمای مستند و داستانی توضیح داد: «فکر نمی‌کنم مرزی میان این دو گونه سینمایی وجود داشته باشد. هر دو زیر مجموعه آثار هنری هستند و هر دو هم می‌توانند واقعیت‌های جامعه را انعکاس دهند. در هر دو نوع کارگردان می‌تواند چینش و نظر خودش را برای سکانس‌ها و پلان‌ها در نظر بگیرد.»

این کارگردان سینما با تاکید بر حضور در سینمای مستند و ساخت فیلم در این عرصه، عنوان کرد: «مستند «ننه حسن» را با همکاری پسرم ساختم. ما قصد داریم در این عرصه همچنان فعالیت کنیم. قرار است ساخت مجموعه مستندی را آغاز کنیم که هر کدام از قسمت‌ها این مجموعه در دسته بندی مستندهای بلند قرار می‌گیرد.»

محمدعلی طالبی پیش از این نیز مستندسازی را تجربه کرده است. او برای مستند «بینج گر» (برنج کار) توانست اولین جایزه بهترین مستند بعد از انقلاب را از آن خود کند. بعد از آن نیز ساخت چند مستند دیگر را تجربه کرد و در ‌‌نهایت فعالیت در سینمای داستانی را ادامه داد.

وی با اشاره به ارسال فیلم مستند «ننه حسن» به دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت تصریح کرد: «متاسفانه هیچ وقت شانس حضور در جشنواره سینماحقیقت را نداشتم و این اولین بار است که مستندی به این جشنواره ارائه می‌کنم. تا جایی که سینماحقیقت را دنبال کردم، این جشنواره را بسیار حرفه‌ای و سطح بالا دیدم. مستندهای بسیار خوبی از سایر کشورهای دنیا در این جشنواره حضور دارند که این امر اعتبار بین المللی سینمای مستند ایران را بالا می‌برد.»

مستند «ننه حسن» روایتی از خانم رمضانی اهل زنجان است که ۷۵ سال سن دارد. او به طور غریزی نقاشی می‌کند و توانسته در این عرصه موفقیت‌های فراوانی به دست آورد. ننه حسن به خاطر تبحر در قالی بافی حالا نقش‌های روی قالی را به گونه دیگری به تصویر می‌کشد...

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای 9 تا 16 آذرماه 1393، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

 

 

نظر شما