شناسهٔ خبر: 71182 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

لزوم تصویب افزایش وام در شورای پول و اعتبار؛

وام مسکن ۵۰ میلیونی، وام خرید مسکن نیست

مسکن/1 با وجود اینکه هفته گذشته مسوولان دولتی از افزایش وام مسکن تا سقف ۵۰ میلیون تومان خبر دادند، این وام هنوز در شورایعالی پول و اعتبار به تصویب نرسیده و لازم الاجرا نیست.

به گزارش نماینده، طبق قانون هر گونه تصمیم گیری درباره سود یا مبلغ تسهیلات بانکی باید به تصویب شورای پول و اعتبار برسد، اما هفته گذشته افزایش وام ساخت مسکن تا سقف ۵۰ میلیون تومان فقط به تصویب هیات دولت رسید و تا زمانی که در شورایعالی پول و اعتبار به تصویب نرسد نمی تواند اجرایی شود.

نکته دیگر اینکه اصلا این وام که در ابتدا عنوان شده بود به عنوان وام مسکن که همه از آن به عنوان وام خرید یاد می کنند پرداخت می شود، وام ساخت مسکن است و ربطی به خرید نخواهد داشت.

هفته گذشته سخنگوی دولت از افزایش وام مسکن در کلانشهرها تا سقف ۵۰ میلیون تومان خبر داد در حالی که چند روز بعد از آن مشخص شده چنین چیزی صحت ندارد و فقط وام ۴۰ میلیون تومانی ساخت مسکن و نه خرید، به ۵۰میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. جزئیات مصوبه ۷ بندی هیات دولت برای تحریک بخش مسکن نشان می دهد که وام ۵۰میلیون تومانی مسکن فقط برای ساخت و تولیدکنندگان مسکن است نه خریداران.

هیات وزیران در جلسه اخیر خود به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و وزارت راه و شهرسازی با رعایت ماده ۱۲۷ قانون برنامه پنجم و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن موضوع مصوب سال ۱۳۸۷ و قانون حمایت از احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع مصوب سال ۱۳۸۹ و به منظور احیا، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های فرسوده، نارکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی، تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و زوج‌های جوان جمعا تا سقف یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم تصویب کرد:

۱- میزان سقف تسهیلات تامین مسکن در کلانشهرها ۵۰۰ میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون ریال و سایر شهرها ۲۰۰ میلیون ریال است.

۲- میزان سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کلانشهرها ۲۰۰ میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۵۰ میلیون ریال و سایر شهرها ۱۰۰ میلیون ریال است. ۱۰ درصد از سود تسهیلات موضوع این بند برعهده متقاضی است. تعداد تسهیلات مورد نیاز در هر سال ۶۰ هزار واحد و در مجموع تا پایان برنامه ششم ۳۶۰ هزار واحد است.

۳- معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی موظف است به میزان ۹ درصد سود تسهیلات مسکن (موضوع بند یک این مصوبه) و مابه‌التفاوت سود ۱۰ درصد سهم متقاضی در ودیعه اسکان موقت (موضوع بند ۲ این مصوبه) تا سقف سود مصوب تسهیلات بخش مسکن در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ را از محل اعتبارات قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در لایحه بودجه سنواتی برای پرداخت به بانک‌های عامل منظور و تضمین‌نامه مورد قبول بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را صادر کنند، یارانه سود تسهیلات سهم دولت برای سال‌های بعد متعاقبا توسط هیات وزیران تعیین خواهد شد.

۴- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای پرداخت تسهیلات موضوع این مصوبه نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آزاد در هر سال به تعداد ۳۰۰ هزار واحد و در مجموع یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم اقدام کند.

۵- وزارت تعاون، کار و رفاه و سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی مکلفند در قالب تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی نسبت به تامین منابع و شناسایی گروه‌های هدف طرح به منظور تهیه مسکن در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری اقدام کنند.

تبصره ۱: پرداخت تسهیلات و یارانه‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با اولویت واگذاری مسکن به زوج‌های جوان، گروه‌های کم‌درآمد و زنان سرپرست خانوار هستند که تاکنون از تسهیلات مسکن استفاده نکرده.

۶- وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) مکلف است براساس سهمیه ابلاغ شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به توزیع استانی تسهیلات با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور (به تفکیک بانک‌های عامل تعیین شده) و شناسایی متقاضیان واجد شرایط و معرفی آنها جهت دریافت تسهیلات و نظارت بر ساخت و ساز در چارچوب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اقدام کنند.

۷- بار مالی ناشی از اجرای این طرح برای تامین مابه‌التفاوت یارانه سود تسهیلات اعطا شده، از محل منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب سال ۱۳۸۸ تامین خواهد شد.
براساس این مصوبه، سقف تسهیلات خرید مسکن که ۳۵ میلیون تومان است، فعلا تغییری نکرده است.

وام جدید مسکن به تصویب نرسیده است

جالب‌تر از انتشار خبر اشتباهی افزایش وام مسکن مشخص شده که اصلا این افزایش وام ساخت مسکن هنوز مصوبه شورایعالی پول و اعتبار را ندارد و باید برای اجرا به تصویب اعضا برسد.

مدیرعامل عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید بر اینکه مصوبه دولت درباره افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده باید به تصویب شورای پول و اعتبار نیز برسد، گفت: قطعا شورای پول و اعتبار با افزایش سقف وام نوسازی بافت فرسوده موافقت می‌کند.

محمدسعید ایزدی با بیان اینکه مشکلی برای تصویب افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شهری نداریم، اظهار کرد: مصوبه اخیر دولت درباره افزایش تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده، مصوبه‌ای است که از پایین به بالا حرکت کرده است. یعنی با هماهنگی کامل دستگاه‌های مختلف دولتی پیشنهاد افزایش تسهیلات ارائه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هدف وزیر راه و شهرسازی فراتر از سقف نوسازی سالانه ۳۰۰ هزار واحد است، افزود:‌ برای آنکه ساکنان بافت‌های فرسوده صاحبخانه شوند باید رقم قابل توجهی توسط بانک‌ها تامین شود، با مصوبه دولت به یک سوم نزدیک شده‌ایم و این چیز عجیب و غریبی نیست که شورای پول و اعتبار بخواهد با آن مخالفت کند.

ایزدی تاکید کرد: به‌طور قطع در فاصله یک‌ماه آینده تا تعیین سهمیه‌ بانک‌ها از سوی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده شهری را تصویب می‌کند.

 

منبع: مشرق

نظر شما