شناسهٔ خبر: 71183 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سومین فشار اقتصادی آمریکا علیه ایران

نفت/1 رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز گفت: با روند کاهش قیمت نفت این نوع فشار اقتصادی سومین بار در تاریخ انقلاب اسلامی علیه ایران اعمال شده است،

به گزارش نماینده، حسن عباسی عصر دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان‌ اظهار داشت: طی چند هفته اخیر تلاش‌های گسترده آمریکا و عربستان مبنی بر کاهش قیمت هر بشکه نفت به زیر ۸۵ دلار آغاز شده است.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی قیمت هر بشکه نفت را در سال جاری بنا به بودجه امسال ۱۰۰ دلار پیش‌بینی کرده بود، اما با کاهش قیمت بشکه‌های نفت فشارهای اقتصادی علیه ایران را افزایش داد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به اینکه این نوع فشار اقتصادی سومین بار در تاریخ انقلاب اسلامی علیه ایران اعمال شده است، گفت: در دفاع مقدس سال ۶۵ هر بشکه نفر را پنج تا هفت دلار کاهش دادند و برای دومین بار در سال ۷۰ و امسال نیز سومین بار این نوع فشارهای اقتصادی را بر ایران تحمیل کردند.

عباسی بیان کرد: مسئولان عقیده دارند، اگر قیمت نفت را با همین شتاب استمرار دهند در مشکلات بودجه سال آینده تاثیر جدی به موازات روند تحریم‌ها در پیش رو داریم، سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا نیز عنوان کرده که تحریم‌ها را فقط تعلیق می‌کنند نه لغو و این یعنی خلاف آن چه در مذاکرات ادعا می‌کنند.

وی با بیان اینکه این سازوکار نیاز به رفتارشناسی مطابق با مدل‌های خودشان دارد، افزود: داشتن فهم اینکه ایالات متحده و غرب از چه منطقی تبعیت می‌کنند، برای تحلیل روند پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... ضروری است.

رئیس اندیشکده یقین با تاکید بر اینکه آشنا شدن نسل جوان با بازی‌های غرب سبب جرقه‌های مطالعاتی در ذهن و فکر آنها می‌شود، تصریح کرد: رفتارشناسی آمریکا نسبت به اساس چشم‌انداز و ماموریت است که در این زمینه گپ و فاصله‌ای وجود دارد.

وی افزود: در نوع گپ فزاینده شکاف بیشتر می‌شود و زمانی که ما آرمانی را مشخص کردیم، شکاف بیشتر می‌شود که به این نوع گپ فزاینده می‌گویند، گپ پارالل نیز (دو خط موازی که هیچ‌گاه به هم نمی‌رسند) فاصله را بیشتر می‌کند.

عباسی بیان داشت: در نوع سوم نیز ماموریت و چشم‌انداز انطباق و همسویی به ‌وجود می‌آورند که این وضعیت سه‌گانه را باید در مدل آمریکا و شوروی مقایسه کنیم.

وی افزود: ماموریت آمریکا این بود که شوروی مقابل آمریکا زانو بزند و نوعی رابطه خصمانه را در استراتژی‌های خود دنبال کنند در سال ۱۹۳۰ یک نوع استراتژی را پی گرفته بودند و ۳۰ سال بعد به رابطه همزیستی مسالمت‌آمیز تن دادند.

این پژوهشگر تصریح کرد: در نهایت آمریکا که خط کرسی پایه بود، شوروی را به وضعیتی رساند که چشم‌انداز و ماموریت در گپ فزاینده یکی شد و شوروی را از هم پاشاند که همین روند را علیه چین و سایر کشورها انجام دادند.

عباسی اظهار داشت: اکنون ۳۵ سال است که این استراتژی را در مورد ایران اجرا می‌کنند، اما دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا بالا است.

وی افزود: از سال ۸۵ تاکنون ۱۱۴ روز ایران و آمریکا در سرزمین اشغالی با یکدیگر جنگیدند، لبنان به نیابت از ایران و رژیم صهیونیستی به نیابت از آمریکا که نمونه‌ای از تقابل ایران و آمریکا را به نمایش گذاشتند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کمک‌های موشکی ایران به لبنان در حدود ۱۰ هزار راکت موشکی خاطرنشان کرد: زمانی حزب‌الله با سنگ به جنگ می‌رفت و امروز پاسخ حملات رژیم صهیونیستی را با موشک می‌دهد.

وی ادامه داد: جنگ میان ایران و آمریکا تنها یک جنگ نرم نیست، بلکه یک جنگ تمام عیار است که در ابعاد مختلف نمود پیدا می‌کند، آمریکا سعی دارد با دولت‌های ایران همچون دوران دفاع مقدس، سازندگی، اصلاحات و دولت بعد از آن بازی کند.

عباس بیان داشت: در این مذاکرات هسته‌ای نیز زمانی متوجه شدند به وضعیت دلخواه نمی‌رسند به اعمال فشار اقتصادی از طریق کاهش قیمت بشکه‌های نفت روی آوردند.

وی افزود: اما استراتژی نظام ما ایستادگی مانند سرو با رویکرد استقامت‌مدار است و در این بازی آن کسی که باید به زانو در بیاید آمریکا است نه ملت ایران، زیرا ایران در تئوری بازی‌ها یک استراتژی متفاوت دارد.

رئیس اندیشکده یقین بیان داشت: رهبر ما نیز استراتژی روحیه سازش‌ناپذیر را در مذاکرات دنبال می‌کند، زیرا ما در استراتژی آنها مدل همزیستی مسالمت‌آمیز را دنبال نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: بدهی امروز اقتصاد جهان ۵۲ تریلیون دلار است که در گزارش جدید ۲.۵ تریلیون دلار به آن افزوده شده، آمریکا ۱۷.۸ تریلیون دلار بدهی دارد و این چهار برابر بودجه سالانه آنها است.

منبع: فارس

نظر شما