شناسهٔ خبر: 71504 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حکم اعدام شیخ‌نمر؛ خوشحالی و سکوت جریان‌های تندروی شیعه و سنی

چندی است که دیگر در جهان اسلام خط‌کشی شیعه و سنی را باید کنار گذاشت و وحدت و ضدوحدت را به عنوان دو خط اصلی در جهان اسلام دنبال کرد که آخرین نمونه از نشانه‌های این خط‌کشی جدید را می‌توان در پی حکم اعدام شیخ نمر دید.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، چندی است که دیگر در جهان اسلام خط‌کشی شیعه و سنی را باید کنار گذاشت و وحدت و ضدوحدت را به عنوان دو خط اصلی در جهان اسلام دنبال کرد چراکه این روزها شیعه‌ها و سنیانی هستند که برای وحدت عمل می‌کنند و شیعیان و اهل‌سنتی هستند که به دنبال تفرقه‌انگیزی بین مسلمانان‌اند.

آخرین نمونه از نشانه‌های این خط‌کشی جدید را می‌توان در پی حکم دادگاه عربستان سعودی علیه شیخ نمر دنبال کرد؛ حکم اعدامی که می‌رود تا در صورت اجرا موجبات موج جدیدی از تفرقه و تهدید وحدت اسلامی را ایجاد کند.

در این بین در حالی که جریان وهابی در ادامه مسیر تفرقه‌انگیز خود تلاش کرده این حکم اجرایی شود در مقابل جریان شیعی تفرقه‌انگیز نیز تلاش می‌کند نگرانی‌ها درباره اجرای حکم اعدام درباره این چهره مبارز را بی‌اهمیت جلوه دهد.

در حالی که «عبدالرحمن السدیس» یکی از مفتی‌های وهابی سعودی در واکنش به این موضوع در توئیتی نوشته است: چه بسیار از شنیدن این خبر خوشحال شدم، خدایا آن را زودتر عملی کند، و ای کاش به صلیب نیز کشیده شود تا عبرتی برای دیگران باشد.

یاسر الحبیب شیخ تندرو و هتاکی که به پشتوانه انگلستان در این کشور شبکه تندروی «فدک» را اداره می‌کند نیز درباره حکم اعدام شیخ‌نمر گفته است: مسلم است که دادگاه‌های آل‌سعود موهون است اما اینجانب در برابر این حکم صادره از آل‌سعود سکوت اختیار می کنم!

بنابر این گزارش در این بین اما اهل‌سنت و شیعیانی که دغدغه وحدت امت اسلامی را دارند برای جلوگیری از حکم اعدام شیخ نمر تلاش‌های خوبی برای جلوگیری از این حکم انجام داده‌اند.

مهمترین این نمونه‌ها اعتراض مراجع عظمای قم و نجف به این حکم بود که از جمله این افراد آیت‌الله مکارم شیرازی بودند که عنوان کردند: عربستان سعودی بداند اگر دست به چنین کاری بزند، نفرت و خشم تمام شیعیان و اهل‌سنت آزادی‌خواه بر ضدشان خواهد بود و هزینه بسیاری را خواهند پرداخت.

آیت‌الله سیدمحمدتقی المدرسی در نجف اشرف عنوان کرده است که «این حکم ظالمانه امت اسلامی را به خطر می‌اندازد و خطری که جهان اسلام در دریای خون غرق خواهد کرد».

در طرف مقابل در میان اهل‌سنت نیز آخوند عبدالباسط نوریزاد، امام جمعه گنبدکاووس می‌گوید «حکم اعدام شیخ نمر برخورد تکفیری با علمای اسلام است» و ناصر آخوند قزل، امام جمعه قازانقایه در استان گلستان می‌گوید: «حکم اعدام برای آیت الله نمر توسط دولت عربستان خارج از شریعت اسلام صادر شده است».

همچنین مولوی عبدالحمید از علمای برجسته اهل‌سنت سیستان و بلوچستان در نامه‌ای به ملک عبدالله پادشاه عربستان خواستار لغو این حکم شده و  با اشاره به اوضاع بحرانی جهان اسلام، وحدت و اخوت را از نیازهای اساسی امت اسلامی و تعامل و حکمت و دوراندیشی را از راه‌های رسیدن به این دو مهم عنوان کرده بود.

 

 

نظر شما