شناسهٔ خبر: 71911 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دو خبر از حوزه هنرهای تجسمی/

نصب اثر حجمی «عصر عاشورا» در تهران / برگزیده شدن مجسمه "شهید" هنرمند ایرانی در کشور کره

اثر حجمی «عصر عاشورا» با برداشتی از تابلوی مشهور محمود فرشچیان در امام حسین (ع) تهران نصب می‌شود.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، سیاووش سلیمی هنرمند مجسمه ساز با اتمام ساخت این اثر حجمی، نقاشی محمود فرشچیان از واقعه عصر عاشورا را به صورت سه بعدی به تصویر در آورده است.

این اثر از جنس برنز است و به زودی در ضلع شمال غربی مسجد امام حسین (ع) نصب خواهد شد.

اثر حجمی عصر عاشورا در سطحی به شکل دایره به قطر ۶ متر و ۲۰ سانتی‌م‌تر و به مساحت ۳۵ متر مربع با ارتفاع ۵/۴ متر مربع ساخته شده و بالغ بر ۵/۸ تن وزن دارد که شامل فیگوراتیو انسان، ذوالجناح اسب امام حسین (ع) و خیمه‌های به آتش کشیده شده است.

این اثر یک کار فرمی و حسی است و تلاش کرده تمام جزییات به کار رفته در اثر «عصر عاشورا» محمود فرشچیان را در کار خود به درستی به تصویر درآورد.

   

                                                                                                  **********

استقبال از مجسمه "شهید" در کره جنوبی

مجسمه «شهید» اثر علیرضا قدمیاری، مجسمه ساز ایرانی در سمپوزیوم مجسمه و نقاشی کره جنوبی برگزیده شد.

به گزارش تسنیم، در جشنواره مجسمه و نقاشی کره جنوبی که مجسمه سازانی از ۲۵ کشور مختلف جهان حضور داشتند، علیرضا قدمیاری مجسمه «شهید» را با سنگ گرانیت در اندازه ۱۰۰ در ۲۰۰ سانتی‌م‌تر ارائه کرد که مورد استقبال بازدیدکنندگان و علاقه مندان قرار گرفت و به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.

علیرضا قدمیاری، با حمایت و هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی و حمایت و مشارکت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشنواره هنری حضور یافته بود.

علیرضا قدمیاری، هنرمند مجسمه ساز متولد ۱۳۵۱ است که پیش از این آثاری از جمله مجسمه پرویز مشکاتیان و سردیس مهدی اخوان ثالث را ساخته است.
او از سال ۱۳۷۰، کار مجسمه‌سازی را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد و نسختین اثر رسمی‌اش، ساخت مجسمه ادیب نیشابوری بود و تا کنون بیش از ۳۰ اثر مجسمه و تندیس را ساخته که تعدادی از آن‌ها در در خارج از کشور نصب شده است.

از آثار این هنرمند می‌توان به تندیس پرویز مشکاتیان (نیشابور)، تندیس ابوالقاسم فردوسی (دانشگاه آریا کشور ارمنستان)، سردیس مهدی اخوان ثالث (مشهد- توس)، تندیس هلموت ری‌تر (به سفارش انجمن دوستداران گوته و حافظ آلمان)، تندیس ادوارد فیتز جرالد (به سفارش اداره میراث فرهنگی نیشابور) تندیس شیخ عطار نیشابوری (ارمنستان)، تندیس پیکره ابوسعید ابوالخیر (نیشابور)، تندیس خیام (ارمنستان)، تندیس خیام (موزه خیام)، تندیس محمود سزاواربندی (هتل بین‌المللی قصر)، تندیس رباطی (نیشابور)، نقش برجسته مادر (زابل)، تندیس ادیب نیشابوری (نیشابور)، تندیس سردار شهید مرتضی جاویدی (فسا)، تندیس فردوسی (نیشابور)، تندیس باغچه‌بان (نیشابور)،، تندیس شیردال (نیشابور)، تندیس سردار شهید قدمیاری (خرو) و... اشاره کرد.

نظر شما