شناسهٔ خبر: 71987 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

در جلسه شورای عالی جبهه اصلاح طلبان چه گذشت؟

مجید محتشمی در جلسه شورای عالی جبهه اصلاح طلبان پیرامون مسائل داخی و خارجی و اعدام ریحانه جباری بحث و بررسی شد.

به گزارش نماینده مجید محتشمی سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جلسه شب گذشته شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان اظهار داشت: جلسه ماهیانه شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان روز گذشته در دفتر کانون همبستگی فرهنگیان ایران با حضور اکثریت اعضا برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه پس از بحث و بررسی مسائل داخلی و بین‌المللی مقرر شد هیئت رئیسه جبهه، بیانیه‌ای در خصوص حمایت از مذاکرات هسته‌ای تنظیم و در آن قید شود که دولت یازدهم تمهیدات لازم و تلاش مجدانه خود را تا اواسط آذرماه که پایان مذاکرات است، به کار بندد تا مذاکرات با استراژی برد - برد پیش برود و توجهی به افراد دلواپسی که در داخل به دنبال ایجاد فشار برای به نتیجه نرسیدن توافق هستند، نداشته باشند.

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان افزود: به هر حال در طول چند سال گذشته به دلیل تحریم‌ها فشاری بر اقتصاد کشور وارد شد و باید حلقه محاصره اقتصادی ایران از پیش پای کشور برداشته شود و دولت یازدهم در جهت استراتژی برد برد تلاش کند.

محتشمی ادامه داد: به اعتقاد جبهه اصلاح طلبان برخی اقدامات اجرایی و قضایی در قوه قضائیه و تصویب برخی طرح‌ها و لوایح در مجلس شورای اسلامی باید با مدیریت و شناخت زمانه انجام شود.

وی گفت: جبهه اصلاح طلبان بعد از بحث و بررسی مفصل به این نتیجه رسید که در عین اجرای حکم قصاص در دستگاه قضایی اسلام، در ارتباط با ریحانه جباری شاید الان به لحاظ زمانی شرایط مناسبی برای اجرای حکم قصاص وی نبود و می‌شد دو ماه بعد یعنی بعد از ماه صفر این قصاص را اجرا کرد تا دشمنان از این فضا سوء استفاده نکنند و به گونه‌ای عمل نشود که آنهایی که مقابله با توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ در داخل و خارج از کشور را دنبال می‌کنند، سوء استفاده کرده و به ترتیبی عمل شود که اجرای حکم قصاص را تحت الشعاع قرار دهند. قصاصی که روند قضایی و قانونی خود را در دستگاه قضا طی کرده بود.

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان اظهار داشت: باید قصاص ریحانه جباری به خاطر مصالح کشور و نظام با تأخیر انجام می‌شد تا مورد سوء استفاده رسانه‌های خارجی و برخی عوامل داخلی آنها قرار نمی‌گرفت.

محتشمی با اشاره به اصل ۸ قانون اساسی و تعیین شرایط، حدود و کیفیت امر به معروف و نهی از منکر در این اصل توسط مجلس گفت: به اعتقاد ما اگر تیزبینی و تیز اندیشی مجلس بود، هم‌اکنون که در اوج مذاکرات هسته‌ای قرار داریم و این موضوع می‌تواند ملعبه‌ای برای مخالفان توافق ایران با ۱+۵ و مخالفان برداشتن حلقه محاصره اقتصادی قدرت‌ها برعلیه ایران باشد، بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر می‌توانست در جوّ و فضای آرام‌تری انجام شود.

وی ادامه داد: این مسائل به اعمال مدیریت رئیس مجلس باز می‌گردد که به نظر بنده هیئت رئیسه مجلس هوشمندی لازم را در این زمینه نشان نداد و سوء استفاده گران خشونت طلب و ددمنش با اقدام اسیدپاشی عملاً روندی که می‌توانست در فضای آرام اتفاق بیفتد را به بحران احساس ناامنی تبدیل کردند.

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان افزود: جبهه اصلاح طلبان اعلام می‌کند قوه قضائیه و مجلس متوجه باشند که دولت با انجام مذاکرات هسته‌ای درصدد شکست حلقه محاصره اقتصادی ایران در قالب مذاکرات با ۱+۵ است لذا این دو قوه به خاطر مصالح نظام باید فضای کشور و مسائل داخلی را آرام نگه دارند و همه دست به دست هم دهند که نظام با آرامش به سمتی برود که در یک جریان برد - برد موفقیت را در جبهه بین‌المللی بر علیه قدرت‌های جهانی به پیش ببریم.

محتشمی تصریح کرد: به اعتقاد جبهه اصلاح طلبان ایران قدرت مرئی منطقه‌ای و نامرئی جهانی تلقی می‌شود و یک پای اصلی راه حل مشکلات خاورمیانه، ایران است که قدرت آشکار منطقه‌ای محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ایران در مسائل جهانی به قدرت نامرئی تبدیل شده است و اگر تدابیر منطقی‌تر و ارزنده‌تری پیش گرفته شود، قدرت نامرئی می‌تواند خود را آشکار کند و نیاز است که تلاش شود نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بتواند باثبات، اقتدار و هژمونی منطقه‌ای خود را در عرصه روابط بین‌الملل به اثبات برساند.

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان افزود: همچنین در جلسه روز گذشته مقرر شد بیانیه‌ای درباره حمایت جبهه اصلاح طلبان از کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری صادر شود. هاشمی رفسنجانی انقلابی‌ترین، شایسته‌ترین و دلسوزترین فرد برای ریاست خبرگان رهبری است.

محتشمی یادآور شد: جبهه اصلاح طلبان به شدت خشونت و برخورد فیزیکی در اعمال امر به معروف و نهی از منکر را محکوم می‌کند و مرز آن را لسانی می‌داند و اعمال برخورد با عواملی که بانی منکر در جامعه هستند، از طرق قانونی را به صلاح کشور و نظام می‌داند. در این راستا جبهه اصلاح طلبان اسیدپاشی و اعمال خشونت در امر به معروف و نهی از منکر را محکوم می‌کند.

وی گفت: از آنجا که در قرآن کریم دعوت به توحید از طریق سه مرحله ارائه حکمت و دانش، موعظه و پند نیکو و مجادله و مناظره به روش نیکو انجام می‌شود و قرائت ما از اسلام، دین دعوت است و نه دین تحمیل، لذا امر به معروف و نهی از منکر امر واجبی است که همه آحاد مردم باید نسبت به یکدیگر برای امر به معروف قیام کنند، اما قیام به نیکویی با قول پسندیده، نرم، آشکار، معروف، کریمانه و بزرگوارانه و متواضعانه که همگی تأکید قران کریم است.

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: مردم باید نسبت به همدیگر از خشونت در امر به معروف و نهی از منکر پرهیز کنند و هرگونه منکری را با تذکر لسانی تؤام با اخلاق پسندیده متذکر شده و در صورت اصرار در ادامه منکر، موضوع را از طریق دستگاه قضایی و قانون پیگیری کنند چرا که در غیر این صورت عملاً کشور دچار هرج و مرج خواهد شد.

 

نظر شما