شناسهٔ خبر: 72514 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

شیخ نعیم قاسم:

سوریه خط پشتیبان محور ایران، لبنان و فلسطین است/ سه راهکار حزب الله برای مقابله با فتنه تکفیری‌

شیخ نعیم قاسم جانشین دبیرکل حزب الله لبنان فتنه تکفیری را خطری بزرگ برای لبنان و منطقه دانست و به تشریح سه راهکار حزب الله برای مقابله با این فتنه پرداخت.

به گزارش نماینده شیخ «نعیم قاسم» جانشین دبیرکل حزب الله لبنان در گفتگو با تسنیم، به تشریح وضعیت منطقه و لبنان پرداخت و گفت: امروز بر کسی پوشیده نیست که رقابت بزرگ موجود در منطقه‌ی ما، رقابت میان دو جبهه است، در یک سو جبهه مقاومت که از ایران تا سوریه، حزب الله، حماس، جهاد اسلامی، عراق و سایر کشورها و سازمان‌ها امتداد یافته است قرار دارد و در سوی دیگر جبهه آمریکا و اسرائیل با همراهی کشورهای بزرگ و منطقه‌ای قرار گرفته که معتقدند اسرائیل در راستای طرح سیطره یافتن بر منطقه ما باید همچون مترسکی علم شده باقی بماند.

رقابت شدید جبهه مقاومت با جبهه ضد مقاومت در منطقه

شیخ نعیم قاسم افزود: رقابت میان این دو جبهه هم اکنون در شدیدترین مرحله آن قرار دارد و طبیعی است که لبنان به دلیل قرار داشتن در مرکز این رویارویی تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار بگیرد.

جانشین سید حسن نصرالله ادامه داد: در دهه‌های گذشته لبنان از سوی اسرائیل مورد اشغال قرار گرفت و این رژیم در سال ۱۹۸۲ تا بیروت نیز پیشروی کرد، این امر تا خروج خفت بار اسرائیل از لبنان در سال ۲۰۰۰  به دلیل رویارویی مقاومت اسلامی مقاومت حزب الله با این طرح بسیار خطرناک، ادامه یافت.

وی افزود: اما به هرحال طبیعی است که طرف مقابل با دریافت کردن این ضربات تسلیم نشود، چندی پس از آن نیز اسرائیل متحمل ضربات دیگری همچون شکست در جنگ (۳۳ روزه) سال ۲۰۰۶ و ناکامی در سه جنگ خود علیه نوار غزه دلیل مواجهه ملت فلسطین و مقاومت شجاع با این رژیم شد. بنابراین آنان باید راه‌های دیگری برای رویارویی بیابند، باید روش‌های جدیدی را که به دور زدن محور مقاومت و ضربه زدن به آن کمک می‌کند به وجود بیاورند.

هدف از حمله به سوریه روی کار آوردن یک دولت وابسته به اسرائیل است

شیخ نعیم قاسم با شاره برنامه جبهه ضد مقاومت در منطقه گفت:  بر همین اساس طرح حمله به سوریه و سرنگون کردن آن به بهانه اصلاحات سیاسی از سه سال و نیم پیش تاکنون در حال اجر است، در این میان این نکته روشن شد که سوریه دروازه تغییر کامل نقشه خاورمیانه است. هدف این طرح سرنگون کردن سوریه‌ی مقاومت و تشکیل یک دولت جدید است که تابع اسرائیل بوده و تاثیر خود را بر لبنان و کل منطقه نیز بگذارد.

سوریه خط پشتیبان محور ایران، لبنان و فلسطین است

معاون سید حسن نصرالله به حضور تروریستی های تکفیری‌ها در سوریه برای سرنگون کردن نظام سوریه اشاره کرد و گفت: آنها تکفیری‌ها را از ۸۰ کشور جهان برای مبارزه با دولت سوریه و هوادارانش به بهانه اصلاحات واعمال تغییرات مورد نیاز ملت سوریه به این کشور آوردند، این طرح بسیار روشن است و این یک ضربه سخت به محور مقاومت است؛ زیرا سوریه خط پشتیبان و ارتباط میان ایران، لبنان و فلسطین است.

حمله به سوریه با هدف ترسیم نقشه جدید خاورمیانه صورت گرفت

وی سوریه را تکیه گاه محور مقاومت در منطقه خواند و تصریح کرد: این کشور تکیه‌گاه مقاومت اسلامی در لبنان بوده و این حمله به سوریه، به معنی وارد کرد ضربه‌ای سنگین به محور مقاومت و زمینه‌سازی برای ترسیم نقشه خاورمیانه جدید است.

دخالت حزب الله در سوریه اقدامی پیشگیرانه و برای مقابله با طرح آمریکا و اسرائیل بود

شیخ نعیم قاسم در بخش دیگری از این مصاحبه لبنان را نیز یکی از طرح دشمنان مقاومت دانست و تاکید کرد که یکی از پایگاه‌های مهمی است که جبهه دشمن آن را در طرح خود گنجانده است، هنگامی که حزب الله دریافت، خطر موجود در داخل سوریه به دلیل مجاورت سوریه با لبنان و تاثیر پذیری لبنان از این کشور خطر بزرگی برای جبهه مقاومت و به ویژه حزب الله است، تصمیم گرفت به دفاع و اقدامات پیشگیرانه در سوریه و در مواجهه با طرح ویران کردن سوریه که با هدایت آمریکا و اسرائیل صورت می‌گیرد، روی بیاورد.

وی در این زمینه به خطر تروریست های تکفیری در لبنان اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون نیز شاهد خطر جدید تکفیری‌ها هستیم که به بخش جدایی ناپذیری از این طرح تبدیل شده‌اند و انواع کمک‌ها و پشتیبانی‌های مالی و لوجستیکی را از آمریکا و اسرائیل دریافت می‌کنند. بنابراین ما در مقابل یک طرح سه جانبه‌ی آمریکایی- اسرائیلی و تکفیری قرار داریم و این مسئله اهمیت و حساسیت رویارویی را افزایش داده است.

شیخ نعیم قاسم تأکید کرد که شکر خدا حزب‌الله خیلی زود پروژه فتنه‌انگیز تکفیری را درک کرد. سید حسن نصرالله در چندین سخنرانی این پروژه را خطری برای لبنان و کل منطقه اعلام و تأکید کرد که کسی از این خطر نجات پیدا نمی‌کند.

سه راهکار حزب الله برای مقابل با فتنه تکفیری‌

معاون سید حسن نصرالله به سه موارد از اقدامات حزب‌الله لبنان برای مقابله با این فتنه اشاره کرد و اولین راهکار را  دعوت مثبت به تأکید بر وحدت بین مسلمانان و هشدار نسبت به این که اتفاقات کنونی تلاشی برای اختلاف مسلمانان است، را دانست.

وی راهکار دوم حزب الله برای مقابله با فتنه انگیزی تکفیری را تاکید بر اینکه تکفیری ها در برابر تشیع و در اردوگاه اهل تسنن نیستند، این گروه فتنه‌ای بر ضد سنی و شیعه هستند و کسی را قبول ندارند، برشمرد.

شیخ نعیم قاسم سومین اقدامات حزب الله را در این دانست که مقابله نظامی برای جلوگیری از انتشار و نفوذ و قدرت یابی آن‌ها اقدامی ضروری و لازم برای همه است و این اتفاق رخ داده است.

حضور حزب الله در سوریه ضربات سهمگینی به تکفیری‌ها وارد کرد

وی تاکید کرد: حضور حزب‌الله لبنان در سوریه بر ضد تکفیری ها به ویژه در مناطق مرزی لبنان و سوریه و بالاخص در درگیری‌های شهر قلمون و القصیر و حومه آن‌ها که دو منطقه مجاور مرزهای شرقی لبنان هستند و ضربات سختی که این حزب به تکفیری ها وارد کرد، برای توقف ارسال خودروهای بمب‌گذاری شده از سوریه به لبنان بود. این اقدام همچنین قدرت این عده را مهار کرد و باعث شد تحرک آنها در لبنان ضعیف‌تر و تماس آنها با سوریه پیچیده‌تر از قبل بشود. در نتیجه آن‌ها در لبنان بدون همگرایی کامل با تروریست‌های سوریه مجبور شدند بر توان داخلی خود بسنده کنند. این در حالی بود که آن‌ها فهمیدند محیط لبنان بر اساس تمایل آن‌ها نیست، بویژه اینکه ارتش لبنان و نیروهای امنیتی هوشیار هستند و همواره اقدامات تخریبی این گروه را تعقیب می‌کنند.

وی ادامه داد : این شرایط باعث شد پروژه فتنه انگیز تکفیری ها در قید و بند همگرایی گسترده لبنانی‌ها گرفتار شود، با وجود اینکه برخی دیدگاه‌ها در سرپوش گذاشتن بر اقدامات تروریست‌های تکفیری وجود داشت، اما موج حمایت از ارتش لبنان بیشتر از این اقدامات بود. همچنین اقدامات جنایت‌ کارانه تکفیری ها احدی از ملت لبنان را مستثنی نمی‌کرد، آنها به مذهب یا گرایش یا منطقه عناصر ارتش توجهی نداشتند، بلکه با اصل ارتش لبنان مخالف بودند و با هر کسی که در این مسیر با آنها مخالف بود، مبارزه می‌کردند. همین موضوع باعث شد آنها محاصره شوند و اجماع لبنانی فضای لازم را برای وارد شدن ضربه اخیر به آنها در شمال لبنان فراهم کند.

تکفیری‌ها در پی ایجاد امارات اسلامی از بقاع تا دریای مدیترانه در طرابلس بودند

معاون سیدحسن نصرالله تصریح کرد: پروژه تکفیری همان‌طور که جان قهوه‌چی فرمانده ارتش و برخی جریان‌های دیگر تأکید کردند، به دنبال ایجاد امارت اسلامی از بقاع تا شمال لبنان تا سواحل دریای مدیترانه در منطقه طرابلس بود. آنها می‌خواستند با این امارت، محل استقرار تروریست ها در مرزهای سوریه را به گذرگاه دریایی متصل کنند. اما درگیری‌هایی که در منطقه عرسال و کوهستان‌ها و حومه آن رخ داد و خسارت‌های زیادی که تکفیری ها در قلمون و القصیر دریافت کردند، باعث شد آنها در اوضاع بی‌ثبات و فرسایشی قرار بگیرند. از سوی دیگر تحرکات آنها در شمال لبنان فاقد فضای مناسب بود. آنها همچنین برخی حماقت‌ها را مرتکب شده و به افراد و افسران ارتش تعرض کردند؛ این موضوع هجمه شدیدی بر ضد آن‌ها ایجاد کرد و به همین علت بود که ضربه‌ای که تروریست‌ها از ارتش لبنان خوردند شدید بود. در نتیجه امکان ایجاد تماس بین شمال و منطقه بقاع از آن‌ها گرفته شد و ایده تشکیل امارت اسلامی دست کم در مرحله کنونی ناموفق ماند.

وی درعین‌حال تأکید کرد: البته ما همچنان باید هوشیار باشیم، چرا که فتنه با وجود ضربات سختی که خورده، به پایان نرسیده است. آن‌ها همواره سعی خواهند کرد در صورت فرصت یافتن تحرکات خود را ادامه دهند؛ اما همگرایی لبنانی و رسوا شدن گروه‌های تکفیری از عواملی است که می‌تواند تحرک آن‌ها را محدود و توان آنها را در رسیدن به رویاهایشان کاهش دهد.

فتنه تکفیری خطری برای لبنان و منطقه است

شیخ نعیم قاسم فتنه تکفیری را خطری بزرگ برای لبنان و منطقه دانست و در عین حال تأکید کرد: ما می‌توانیم این خطر را با وحدت و همگرایی و حضور در کنار ارتش لبنان شکست دهیم، اجماع ملی این عده را محاصره کرده و محیط مناسب برای رشد را از آن‌ها می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما باید هوشیار و بیدار باشیم، چون گروه‌های خارجی از تکفیری ها حمایت می‌کنند. آن‌ها از تأیید آمریکا و اسرائیل و حامیان این دو برخوردارند. توهم برخی جریان‌های داخلی نیز این است که می توانند از تکفیری ها استفاده ‌کنند، اما اشتباه می کنند، چرا که تکفیری ها از همه سود می‌برند و به هیچ کس سود نمی‌رسانند چون غیر از خود را قبول ندارند.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: ما در برابر فتنه ای قرار داریم که نشانه های اولیه خود را بروز داده و هر اندازه که ما به آن ضربه بزنیم، قدرت خود را به همان نسبت از دست می‌ دهد، ما باید به این رویکرد ادامه دهیم.

نباید در برابر پروژه تجاوزطلبانه تکفیری‌ها سهل انگاری کرد

وی در پایان خواستار مقابله جدی با خطر تکفیری شد و تصریح کرد: ما از همه می‌خواهیم که خطر تکفیری ها را بزرگ‌نمایی نکنند و در عین حال نسبت به وجود این پروژه تجاوزطلبانه سهل‌انگاری نکنند. ما همواره باید هوشیار باشیم و وحدت اسلامی و همگرایی را دنبال کنیم تا بتوانیم ضربات متوالی را به این پروژه وارد کرده و ان‌شاءالله آن را در لبنان و منطقه به صورت کامل از بین ببریم.

 

نظر شما