شناسهٔ خبر: 72518 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

در دیدار ظریف و وانگ یی مطرح شد؛

تاکید وزرای خارجه ایران و چین بر توسعه روابط دو کشور

ظریف/1 وزیر امور خارجه کشورمان در ساعات پایانی شب گذشته پس از پایان اجلاس «روند استانبول برای افغانستان» ، با همتای چینی اش، وانگ یی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش نماینده ،محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در ساعات پایانی شب گذشته پس از پایان اجلاس «روند استانبول برای افغانستان»، با همتای چینی اش، وانگ یی دیدار و گفتگو کرد.

در دیدار «ظریف» و «وانگ یی»، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن موفق خواندن نشست روند استانبول در پکن، تاکید کرد که برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با جمهوری خلق چین در همه موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی از اولویت برخوردار است.

ظریف با توجه به مشابهت دیدگاههای ایران و چین در بسیاری از موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی، یادآور شد: تهران به دنبال ایجاد روابط راهبردی با پکن است.

وی در ادامه از نقش مثبت چین در مذاکرات هسته ای ایران با گرو ۱+۵ قدردانی و تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی برای توافق بسیار قوی بوده و تهران در این گفتگوها برای رسیدن به راه حل بسیار جدی است.

آمادگی طرف ایرانی برای توسعه بیش از پیش همکاری های اقتصادی دوجانبه از جمله دیگر موضوعات مورد اشاره توسط وزیر امور خارجه کشورمان بود.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز با خوشامدگویی به آقای ظریف و هیات همراه، حضور وی در این دور از نشست روند استانبول در پکن را نشانه حمایت جمهوری اسلامی ایران از جمهوری خلق چین در ارتقای همکاری های منطقه ای بویژه در امور افغانستان خواند.

وی ضمن مهم خواندن جایگاه ایران در بازسازی افغانستان، تأکید کرد در حل و فصل مسائل افغانستان نقش ایران حتمی است.

وزیر امور خارجه چین در ادامه با اشاره به سطح گسترده و رو به رشد مناسبات دوجانبه با ایران، روابط تهران - پکن را راهبردی خوانده و یادآور شد: چند دیدار انجام شده میان دکتر روحانی و شی جین پینگ موجب تحکیم و تحرک جدی تر روابط دو کشور شده است.

طرفین همچنین در این گفت وگوها بر انجام سفرهای دو جانبه مقامات ارشد دو کشور تأکید کردند.

با انجام این ملاقات برنامه های دیدار ظریف با همتایان خارجی و مقام های کشورهای مختلف، پس از یک روز پرکار به پایان رسید.

نظر شما