شناسهٔ خبر: 72561 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

ادعای نشریه اصلاح‌طلب در مورد دوران تحصیل رئیس جمهور در گلاسکو/روحانی بورسیه نبود ولی وزارت صنایع تضمینش کرده بود

ادعای مطرح شده در این نشریه اصلاح طلب در شرایطی است که این روزها اصلاح طلبان به شدت در ماجرای بورسیه ها به فراکنی پرداخته اند و از هر فرصتی برای مطرح کردن این ماجرا بهره می برند.

به گزارش نماینده به نقل از راه دانا، هفته‌نامه اصلاح‌طلب پایتخت کهن در پیش‌شماره ۱ خود مصاحبه‌ای با پروفسور سیدحسن امین استاد راهنمای حسن روحانی در دانشگاه گلاسکو انجام داده و در این مصاحبه سید حسن امین، در خصوص دانشگاه گلاسکو، نحوه تحصیل حسن روحانی در این دانشگاه و پشتیبان مالی وی برای تحصیل نکات جالب توجهی مطرح کرده است.

در بخشی از این مصاحبه امین مدعی شده: آقای روحانی هنگامی که تقاضای پذیرش کردند، نامه‌ای از وزارت صنایع جمهوری اسلامی ایران به ما ارائه دادند که پرداخت شهریه دانشگاهی ایشان در انگلستان را آن وزارتخانه تضمین خواهد کرد و این نامه به قسمت امور مالی دانشگاه تسلیم شد و صحت صدور ان مورد تایید قرار گرفت. اما ایشان عملا بورسیه نبود چون آن نامه به تایید وزارت علوم ایران نرسیده بود و وجهی هم تا جایی که من مطلع هستم از طریق آن وزارت خانه به دانشگاه کلاسکو کالیدونیان واصل نمی شد.

ادعای مطرح شده در این نشریه اصلاح طلب در شرایطی است که این روزها اصلاح طلبان به شدت در ماجرای بورسیه ها به فرافکنی پرداخته اند و از هر فرصتی برای مطرح کردن این ماجرا بهره می برند. این در شرایطی است که حتی وزارت علوم نیز آب پاکی را روی دستان مدعیان بورسیه های غیر قانونی در دولت قبل ریخت و اعلام کرد که تعداد این بورسیه بسیار کمتر از تعداد مطرح شده بوده است.

اما اصلاح طلبان بی خیال ماجرا نشدند و حالا قصد دارند رویه گذشته خود را ادامه داده و این بار حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان را مورد هجمه های خود قرار داده اند. در اولین گام نیز نشریه اصلاح طلب پایتخت کهن، ادعایی را مطرح کرد که حاوی نکات جالبی است.

اول – یکی از شبهاتی که این ادعای نشریه اصلاح طلب به وجود می آورد این است که آیا واقعا حسن روحانی با نامه وزارت صنعت برای تحصیل به خارج از کشور رفته و هیچ بورسیه ای برای وی صادر نشده است؟

دوم- در این گفتگو اینگونه القا شده که حسن روحانی به مدت ۶ سال و نیم در انگلیس به تحصیل مشغول بوده است و با توجه به مسئولیت‌هایی که وی در ایران داشته است، رفت و آمدهای ۶ ساله وی به انگلیس برای تحصیل موجب ضایع شدن وقت گذاری در مسئولیت هایی که در اختیار داشته، نشده است؟

سوم- در این گفتگو استاد راهنمای حسن روحانی اعلام کرده که روحانی در رشته حقوق اسلامی به تحصیل مشغول بوده است. حال این سوال پیش می آید که تحصیل در رشته حقوق اسلامی فقط در کشوری چون انگلیس میسر بوده و آیا امکان تحصیل در این رشته در دانشگاه های داخلی وجود نداشته است؟

چهارم- شبهاتی که این روزها اصلاح طلبان بر علیه روحانی و دولت وی ایجاد می کنند این گمانه را تداعی می کند که این جریان قصد دارد با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس دهم، پروژه عبور از روحانی را برای موفقیت اصلاح طلبان راه اندازی کند.

پنجم- به نظر می رسد ادعای مطرح شده از سوی این رسانه اصلاح طلب و ادعاهای استاد راهنمای حسن روحانی، نیازمند پاسخگویی رئیس جمهور به آن است. حال باید منتظر ماند و دید که حسن روحانی در این باره شفاف سازی های لازم را انجام می دهد یا خیر؟

گوشه های دیگری از این مصاحبه در ادامه می‌آید:

دانشگاه گلاسکو چهره‌های بزرگی به خود دیده است از جمله گوردن براون نخست وزیر سابق انگلستان قبلاً عضو هیات علمی این دانشگاه بوده است.

سابقه‌ی این دانشگاه به عنوان یک موسسه آموزش عالی به سال ۱۸۷۵ می‌رسد اما نام جدید آن برابر قانون مصوب پارلمان در سال ۱۹۹۳ به تصویب رسید. این دانشگاه دو شعبه معتبر یکی در گلاسکو و دیگری در لندن دارد.

آقای روحانی پروپوزال خود را شخصاً ارائه دادند و من پس از چند بار نقد و بررسی در کمیسیون تحقیقات عالی دانشگاه از آن دفاع کردم که کمیسیون مرا به عنوان استاد راهنما و دو استاد دیگر به عنوان مشاور برای آن پروپوزال تصویب کرد و بعد از من هم که استاد صاحب کرسی (پروفسور) بود دانشیار متخصص دیگری از حقوق اسلامی به نام دکتر مهدی الزهرا استاد راهنمای ایشان شد.

از جهت علمی روحانی در زمینه موضوع پایان‌نامه دکتری‌اش که حقوق اسلامی و فقه شیعه است از بنده و نیز از دکتر الزهرا باسوادتر است.

داشتن پشتوانه مالی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان از پیش‌نیازهای اخذ پذیرش است. درست مثل این‌که اگر کسی ویزا بخواهد باید ثابت کند که در رفتن به انگلستان از عهده پرداخت هزینه دوران اقامتش در آنجا بر می‌آید.

آقای روحانی هنگامی که تقاضای پذیرش کردند، نامه‌ای از وزارت صنایع جمهوری اسلامی ایران به ما ارائه دادند که پرداخت شهریه دانشگاهی ایشان در انگلستان را آن وزارتخانه تضمین خواهد کرد و این نامه به قسمت امور مالی دانشگاه تسلیم شد و صحت صدور ان مورد تایید قرار گرفت. اما ایشان عملا بورسیه نبود چون آن نامه به تایید وزارت علوم ایران نرسیده بود و وجهی هم تا جایی که من مطلع هستم از طریق آن وزارت خانه به دانشگاه کلاسکو کالیدونیان واصل نمی شد.

کار تدوین و پژوهش و نگارش و دفاع از رساله جمعا شش سال و نیم از روز تسلیم پروپوزال تا روز اخذ مدرک به طول انجامید.

در سال اول که وقتی که شهریه تحصیلی ایشان باید پرداخت می‌شد ایشان مبلغ شهریه را نقد به لیره انگلیسی به گلاسکو همراه آورده بود و شخصا آن را به صندوق دانشگاه نقدا بردند که در دانشگاه‌های انگلیس خیلی هم نامتعارف بود و اداره مالی می‌گفت تاکنون ندیده‌ایم که کسی شهریه دانشگاه را با اسکناس پرداخت کند.

اگر ایشان از بودجه دولت ایران برای ادامه تحصیل استفاده کرده باشد اسناد آن در دانشگاه انگلیس باید منعکس می‌شد که من چیزی ندیدم.

دکتر حسن امین استاد بازنشسته دانشگاه کلاسکو اینک در ایران مشغول وکالت دادگستری است و ماهنامه حافظ را مدیریت می‌کند

نظر شما