شناسهٔ خبر: 72573 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

مرکز پژوهش‌ها گزارش داد/

مسکن مهر قفل شد؛ پایه پولی ۲۰ هزار میلیارد افزایش یافت

مسکن مهر دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار خود، تامین مالی مسکن مهر را به علت افزایش پایه پولی متوقف کرد؛ این در حالی است که در یک سال منتهی به خردادماه امسال پایه پولی همچنان با رشد فزاینده روبرو بوده است.

به گزارش نماینده، بر اساس آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده، حجم پایه پولی در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۳ بیش از ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
 

مسکن مهر قفل شد؛ اما پایه پولی 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافت


پایه پولی طی این مدت از ۹۱ هزار و ۷۷۱ میلیارد تومان در پایان خردادماه ۱۳۹۲ به ۱۱۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان در پایان خردادماه ۱۳۹۳ افزایش پیدا کرده است که رشد ۲۲ درصدی نشان می‌دهد.
 

مسکن مهر قفل شد؛ اما پایه پولی 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافت

نمودار فوق نیز که بانک مرکزی منتشر کرده نشان می‌دهد روند رشد نقدینگی و پایه پولی در دولت یازدهم صعودی است و این واقعیت با شعارهای دولتمردان درباره کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی، هم‌خوان نیست.

افزایش پایه پولی به زبان ساده معنای چاپ پول از جانب بانک مرکزی است که سبب افزایش بلافاصله نقدینگی و رشد با فاصله تورم می‌شود.

مسئولان دولت یازدهم طی یک سال اخیر بارها از عملکرد دولت سابق در افزایش پایه پولی انتقاد کرده  و از کنترل روزانه پایه پولی طی یک سال اخیر برای جلوگیری از تکرار رویه دولت دهم خبر داده‌‌اند. با این حال، آمارهای اعلامی نشان می‌دهد پایه پولی همچون گذشته رو به رشد است.

مسئولان دولت یازدهم از این که دولت سابق برای تامین مالی طرح‌ مسکن مهر اقدام به افزایش پایه پولی می‌کرد، به شدت انتقاد کرده و آن را سبب رشد تورم می‌دانند. به گفته مقامات دولت فعلی، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از پایه پولیِ حدودا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در پایان دولت احمدی‌نژاد، ناشی از چاپ پول برای تزریق به مسکن مهر بوده است.

حجم پایه پولی در طول دولت دهم (که دوره اصلی اجرای مسکن مهر بود) از ۶۰ هزار میلیارد تومان  در سال ۱۳۸۸ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ افزایش پیدا کرده بود که تقریبا تمامی این پول صرف مسکن مهر شده است.

با این حال، دولت یازدهم در حالی طرح مسکن مهر را متوقف کرد و تزریق اعتبار به واسطه افزایش پایه پولی را مضر اعلام کرد، ‌ که آمار نشان می‌دهد در همین مدت پایه پولی ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این در حالی است که نزدیک به یک میلیون واحد در حال ساخت مسکن مهر به علت کسری اعتبار، نیمه‌کاره باقی مانده‌اند و دستگاه‌های دولتی از وزارت نیرو تا وزارت راه نیز به علت کمبود بودجه از اجرای وظایف خود در تکمیل خدمات عمومی و زیرساختی مسکن مهر خودداری می‌کنند.

مشخص نیست ۲۰ هزار میلیارد تومانی که دولت یازدهم به پایه پولی در یک سال اخیر اضافه کرده، صرف چه کاری مهمتر از مسکن مهر شده است.
 

جدول: اظهارات یک ساله دولتمردان در تقبیح رشد پایه پولی

مسکن مهر قفل شد؛ پایه پولی 20 هزار میلیارد افزایش یافت
مسکن مهر قفل شد؛ پایه پولی 20 هزار میلیارد افزایش یافت
مسکن مهر قفل شد؛ پایه پولی 20 هزار میلیارد افزایش یافت

 

منبع: مشرق

نظر شما