شناسهٔ خبر: 73003 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

مدیرعامل اسبق بانک ملی:

استقلال بانک مرکزی در مصوبه مجمع دیده نمی‌شود

انصاری/1 عبدالحمید انصاری تاکید کرد: دولت جدید با وجود شعار استقلال بانک مرکزی، همچنان نتوانسته برنامه یا عملکرد ویژه‌ای برای مستقل کردن این بانک ارائه کند

به گزارش نماینده، عبدالحمید انصاری مدیرعامل اسبق بانک ملی درباره مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب رئیس کل بانک مرکزی به نسیم گفت: مصوبه اخیر تفاوتی با گذشته ندارد و استقلال بانک مرکزی در آن دیده نشده است.

وی به دستور سال ۸۹ رهبر معظم انقلاب در خصوص ارجاع معظل دست‌اندازی دولت‌ها به منابع بانک مرکزی به مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و اذعان کرد: این مصوبه بعنوان یک معضل به مجمع تشخیص ارجاع داده شد که دولت احمدی‌نژاد با طرح آن در مجمع مخالف بود؛ ولی دولت آقای روحانی مخالفتی با طرح این موضوع نداشت اما به نظر می‌رسد مصوبه جدید نیز راه‌حلی برای این موضوع در نظر نگرفته و همچنان رئیس‌کل با دستور رئیس‌جمهور عزل و نصب می‌شود و این امر باعث شده که این جایگاه تضعیف شده و دولت هر زمان که اراده کند، بتواند به منابع این بانک دسترسی داشته باشد.

انصاری تاکید کرد: هیچ تغییری در مصوبه اخیر برای استقلال مرکزی داده نشده در حالیکه در همه جای دنیا بانک‌های مرکزی استقلال دارند و دولت‌ها از استفاده بی‌رویه و خلاف قانون از منابع بانک مرکزی منع شده‌اند.

مدیرعامل اسبق بانک ملی، با انتقاد از نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی به شیوه فعلی به نسیم اظهار داشت: دولت جدید با وجود شعار استقلال بانک مرکزی، همچنان نتوانسته است برنامه یا عملکرد ویژه‌ای برای مستقل کردن این بانک ارائه کند.

انصاری بانک مرکزی مستقل را بانکی دانست که منابع آن در اختیار دولت نباشد و افزود: دستگاهی فراتر از دولت باید بانک مرکزی را اداره کند؛ زیرا راحت‌ترین کار برای دولت‌ها در زمان کسری بودجه، دست‌اندازی به خزانه بانک مرکزی است در حالیکه بانک مرکزی متعلق به دولت‌ها نیست و متعلق به نظام است.

وی ادامه داد: ساختار و اداره بانک مرکزی باید به‌گونه‌ای باشد که زیرنظر دولت‌ها نباشد و به طور مستقل عمل کند تا دولت‌ها نتوانند با دست‌اندازی به منابع این بانک کشور را دچار التهاب تورمی کنند.

مدیرعامل اسبق بانک ملی در پایان تاکید کرد: البته بانک مرکزی مستقل خلاف سیاست‌های کلان دولت عمل نمی‌کند، منتهی منابعش را به راحتی در اختیار دولت قرار نمی‌دهد و تنها با حکم قانون اقدام به این کار می‌کند.

نظر شما