شناسهٔ خبر: 73258 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ماندگارترین سرمربی تاریخ فوتبال جهان + تصاویر

بی شک هر فوتبالدوستی اذعان دارد "فرگوسن" که فوتبالیست حرفه ای بوده با هدایت ۲۷ ساله منچستر یونایتد هم وفادارترین و هم ماندگارترین سرمربی تاریخ فوتبال جهان است

به گزارش نماینده، "سر الکس چاپمان فرگوسن" متولد ۳۱ دسامبر ۱۹۴۱ با ۷۲ سال سن  متولد گلاسکو اسکاتلند با پست مهاجم  فعالیت حرفه ای خود را از کوئین پارک رنجرز آغاز کرد و در ۳۱ بازی ۱۵ گل هم به ثمر رساند.

 

 

جان استون اسکاتلند مقصد بعدی الکس ۱۹ ساله بود که در ۳۷ بازی ۱۹ گل هم ثبت کرد در سن ۲۳ سالگی وی به دانفرملاین پیوست و رکورد خیره کننده ۶۶ گل در ۸۹ بازی را ثبت کرد. با در خشش خیره کننده فرگوسن، وی در ۲۶ سالگی به تیم بزرگ اروپایی گلاسکو رنجرز  راه یافت و در ۴۱ بازی ۲۵ گل هم زد. مقصد بعدی الکس فرگوسن فارکلیک وایر یونایتد بود. الکس فرگوسن حتی در ۷ بازی ملی ۹ گل به ثمر رساندکه بهترین نوع بازدهی است. اما الکس فرگوسن انگار میدانست که چه پتانسیلی برای مربیگری در فوتبال دارد چرا که در سن ۳۳ سالگی کفش هایش را آویخت و با علاقه خاصی حرفه مربیگری را در تیم استرلنیگ شایر آغاز کرد.

 

پس از آن، الکس فرگوسن در تیم سنت میرن تا ۴ سال سرمربیگری کرد و در عین ناباوری این تیم را در میان ۲ غول شهر گلاسکو یعنی سلتیک و رنجرز قهرمان کرد  و پس از آن با ابردین دیگر تیم اسکاتلندی شاهکارهایی در میان غول های اروپایی خلق کرد و با شکست رئال مادرید و بایرن مونیخ قهرمان یوفا کاپ و پس از ان سوپر کاپ شد.

 

در همان فصل سلتیک گلاسکو با نتیجه ۵ بر صفر از ابردین شکست خورد تا وی با این تیم دسته چندمی اروپا بالاتر از اسون گوران اریکسون با بنفیکا لیسبون قرار بگیرد. در ان فصل تیم هایی مانند هامبورگ و یونتوس به فرگوسن ۴۱ ساله  پیشنهادهایی میلیونی دادند. الکس فرگوسن بین سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ سرمربی تیم ملی اسکاتلند شد که به دلیل موفقیت هایش سران تیم بحران زده منچستر یونایتد اقدام به جذب وی کردند.

 

 

فرگوسن در حالی تیم رده بیستمی منچستر یونایتد از اتکینسون را تحویل گرفت که توانست خطر سقوط را با بالا اوردن این تیم به رده یازدهم از خاطره طرفداران شیاطین سرخ پاک کند.

 

فرگوسن که ستاره هایی مانند اریک کانتونا، رایان گیگز، پل اسکولز، یاپ استام، اوله گنار سولسشایر، وین رونی، تدی شرینگهام، اندی کول، پیتر اشمایکل، حتی کریس رونالدو، فدریکو ماکدا و خیلی از سرشناسان مدیون وی هستند، توانست اولین قهرمانی در اولدترافورد را در سال ۱۹۹۰ با قهرمانی در جام حذفی به دست اورد.

 

در سال ۱۹۹۳ انتظار ۲۶ ساله منچستر یونایتد برای قهرمانی در لیگ برتر انگلیس با الکس فرگوسن به پایان رسید. شکوهمندترین سال منچستر یونایتد در تاریخ به سال ۱۹۹۹ برمیگردد که الکس فرگوسن با ۴ جام معتبر در عرصه داخلی و اروپایی رقم زد. همچنان فینال نیوکمپ در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۹ بین بایرن مونیخ و منچستر یونایتد که با ۲ گل شیاطین سرخ در برابر گل ماریو باسلر المانی در دقیقه ۵ به پایان رسید به معجزه فرگوسن اختصاص دارد و به همین دلیل لقب "سِر" به وی اعطا شد. با وجود اینکه فرگوسن با منچستر یونایتد نتوانست در برابر لاتزیو سوپر کاپ اروپا را کسب کند اما در برابر پالمیراس در فینال قهرمان باشگاه های جهان شد.

 

 

در طول ۲۷ سال حضور فرگوسن در منچستر یونایتد وی بار دیگر توانست قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود و این بار در سال ۲۰۰۸ سه جام را به طور متوالی از آن خود کرد فرگوسن در سال ۲۰۱۳ بیستمین قهرمانی منچستر یونایتد را رقم زد و با وجود حسرت هواداران در سن ۷۰ سالگی ۳ دهه خاطرات را در ذهن هوادران سرخپوش اولدترافورد ثبت کرد و پس از ان شیاطین سرخ باز هم افت کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما