شناسهٔ خبر: 75064 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

حجت الاسلام علیزاده موسوی: ماهیت واقعی جریان های تکفیری تبیین می شود

دبیر اجرایی کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری گفت: این کنگره با استقبال گسترده جهان اسلام از اهل تشیع و تسنن روبه رو شده است.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا،حجت السلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع نقش علمای اسلامی در افشای پدیده تکفیری افزود: پیش از برگزاری کنگره قم همایش هایی در سوریه، عراق و پاکستان برگزار کرده ایم که علمای جهان اسلام به شدت استقبال کردند و حتی برخی جریان های افراطی هم اعلام کردند که به شدت از جریان های تکفیری انزجار دارند و آنها را در خدمت صهیونیست ها می دانند که به نام اسلام ظلم و جنایت می کنند و به هیچ وجه جهان اسلام این جریان های تکفیری را قبول ندارد.

وی یادآور شد: هدف ما در این کنگره تبیین علمی این جریان های تکفیری است که در چهار محور تبار شناسی ریشه تکفیر، ریشه یابی و مبانی اعتقادی تکفیر، جریان های تکفیری و مباحث سیاسی و راه های برون رفت از این وضعیت فعالیت می کند.

دبیر اجرایی کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری افزود:همچنین طرح های تحقیقاتی را اجرا کرده ایم که شامل دایره المعارف همه کلمات و اظهارات متلکمان و علمای اسلام بر ضد تکفیری هاست که در 700 صفحه جمع آوری کرده ایم که در کنگره بین المللی قم طی این هفته برگزار می شود، رونمایی خواهد شد.

وی با بیان این که جریان های تکفیری آثار اسلامی زیادی را در جهان اسلام تخریب کرده اند گفت: این آثار هم با تصاویر و اسناد در مجموعه هایی جمع آوری شده است و محور دیگر این رویداد شامل بررسی فتاوی سخیفی است که جریان های تکفیری می دهند و تلاش خواهیم کرد که با تبیین ماهیت این جریان ها ماهیت ضد دینی آنها را به خوبی نمایش دهیم.

علیزاده موسوی افزود: استقبال گسترده ای در جهان از این کنگره شده است و پس از دریافت هزار چکیده مقاله حدود 700 مقاله علمی دریافت کردیم که در هشت جلد جمع آوری و چاپ شده است و از حدود 82 کشور در کنگره بین المللی قم حضور می یابند.

وی گفت: خوشبختانه در داخل کشور هم از این کنگره استقبال شده و نشست هایی در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و شمالی، کردستان وگلستان با حضور علمای اهل سنت و اهل تشیع برگزار کرده ایم.

دبیر اجرایی کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری افزود: شناسایی جریان های تکفیری از دغدغه های مهم در کشورهای اسلامی است و امیدواریم کنگره بین المللی تبیین خطر جریان های تکفیری در قم بتواند به نقطه عطفی در تبیین علمی ماهیت واقعی و ضد دینی این جریان ها تبدیل شود و علمای جهان اسلام برای وحدت هرچه بیشتر جامعه مسلمانان و یکپارچگی در برابر دشمنان دین اسلام متحد شوند.

نظر شما